به گزارش مازنداصناف چند صباحی است که دیگر دیدن خودروهای لوکس در خیابان های پایتخت برای مردم عجیب و غریب نیست و چشم شهروندان تهرانی به دیدن مازراتی و پورش و بوگاتی عادت کرده است.حتی صدای پر قدرت اگزوز های این خودرو ها نیز دیگر مردم را هیجان زده نمی کند.به این ترتیب است که هر چند شعار مبارزه با واردات داده می شود و هر چند گفته می شود ارزهای کشور نباید به خاطر واردات کالاهای لوکس و غیر ضروری هدر شود، اما جولان خودروهای لوکس در خیابان های کشور به خصوص در پایتخت ایران، چیزی جز این شعارها را نمایش می دهد.
البته گاهی هم تصادف جوان های لوکس سوار خیابان و دور دور کردن های آنها سوژه افکار عمومی می شود و انتقادهایی را به همراه دارد.انتقادهایی که بعد از مدتی فراموش می شوند و دوباره آش همان آش است و کاسه همان کاسه.
آمارها چه می گویند؟
آمارهای رسمی می گویند، از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ که ورود خودروهای لوکس به کشور باب شد، در مجموع ۹۵هزار و ۶۷۳ دستگاه خودرو بالای ۲۵۰۰ سی.سی وارد کشور شد که باعث خروج بیش از ۲ میلیارد و ۵۱۰ میلیون دلار ارز از کشور شده است.
در این میان آمارهای سازمان توسعه تجارت نیز نشان می دهد که در فاصله سالهای ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ یک هزار و ۸۱۷ دستگاه پورش بهارزش ۱۷۱.۹ میلیون دلار، ۵ هزار و ۷۲۲ دستگاه لکسوس بهارزش ۲۰۲.۵ میلیون دلار، ۶۲ دستگاه مازاراتی بهارزش ۷.۸۸ میلیون دلار، ۵ هزار و ۶۷۶ دستگاه بنز بهارزش ۳۶۱ میلیون دلار و از سایر برندهای دیگر نیز ۸۲هزار و ۳۹۷ دستگاه بهارزش یکمیلیارد و ۷۸۹میلیون دلار خودرو بالای ۲۵۰۰ سی سی که در تعریف تجارت ایران به عنوان خودروی لوکس شناخته می شود، وارد کشور شده است.
در سال ۱۳۹۳ و قبل از ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی تعداد اندکی از این خودروهای لوکس به کشور وارد شده است که مجموع خودروهای موجود در این برندها را اندکی افزایش داده است. در سال گذشته به تفکیک برندهای مذکور، ۱۸ دستگاه پورش بهارزش ۱.۹میلیون دلار، ۳۰ دستگاه لکسوس بهارزش ۱.۲۲میلیون دلار، ۱۲ دستگاه مازاراتی بهارزش ۱.۱ میلیون دلار، ۳۴ دستگاه بنز به ارزش ۳.۳ میلیون دلار و ۹۲ دستگاه با برندهای دیگر به ارزش ۲.۳۲ میلیون دلار به کشور وارد شده است.
سال گذشته نیز از محل مصوبات دولت قبل، ۷۱۱ دستگاه خودرو با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی.سی. بهارزش ۲۹.۵ میلیون دلار وارد شد که ۵۰۰ مورد آن بهارزش ۱۸.۹ میلیون دلار به نیروی انتظامی و بنزهای پلیس و ۲۵ مورد آن بهارزش ۷۵۰هزار دلار به سفارتخانههای خارجی تعلق داشت.
با پول واردات پورشه و مازراتی چقدر اتوبوس می توان خرید؟
در این میان، مسئولین شهری مدت ها است که از کمبود تجهیزات در ناوگان حمل ونقل عمومی و عدم کمک دولت شکایت دارند. هنوز از یادها نرفته است که در زمان حیات دولت دهم ، سهم مترو از بودجه کشور پرداخت نشد و دولت احمدی نژاد نیز کوچکترین کمکی به شهرداری تهران برای ارتقا خدمات شهری نکرد.حالا با روی کار امدن دولت تدبیر نیز این رویه ادامه دارد و مسئولین شهری می گویند، تا کنون کمکی از دولت برای تجهیز ناوگان حمل و نقل شهری دریافت نکرده اند.
در هر حال، تهران در شرایطی از كمبود اتوبوس رنج میبرد كه اعلام آمار تعداد خودروهای سوپر لوكس كه از سال ۸۸ تا ۹۳ وارد كشور شدهاند، نشان از رقابت نابرابر این دو گروه از خودروهای عمومی و شخصی با هم دارد.
شهرام جباریزادگان كارشناس برنامهریزی شهری با اشاره به اینكه در ۵ سال گذشته، مجموعاً ۹۵ هزار و ۸۵۹ دستگاه خودروی سوپر لوكس همچون پورش وارد كشور شده، اظهار كرد: چنانچه حداقل دو سوم این خودروها نیز وارد تهران شده باشند، در چند سال اخیر شاهد ورود بیش از ۶۴ هزار دستگاه خودروی سوپر لوكس به معابر شهری پایتخت بودهایم.
وی با بیان اینكه این در حالی است كه در این مدت حتی یک دستگاه اتوبوس جدید نیز از سوی دولتهای دهم و یازدهم به تهران تحویل نشده، تصریح كرد: در شرایطی كه خودروهای سوپر لوكس، اغلب به صورت تک سرنشین در سطح شهر تردد میكنند اما اتوبوسهای تككابین و دوكابین در خطوط تندرو و عادی اتوبوسرانی، عموماً لبریز از مسافر هستند.
جباریزادگان با اشاره به اینكه ناوگان اتوبوسرانی تهران در حالی ۶۵۰۰ دستگاه اتوبوس در اختیار دارد كه ۲۵۰۰ دستگاه آن فرسوده است و باید هر چه زودتر از رده خارج شده و اتوبوسهای جدید جایگزین آنها شوند، اظهار كرد: تعداد خودروهای سوپر لوكس كه در بزرگراهها و خیابانهای تهران آمدوشد میكنند، ۱۰ برابر تعداد اتوبوسهایی است که در خطوط اتوبوسرانی رفت و آمد مینمایند و به عبارتی به ازای هر یک دستگاه اتوبوس، ۱۰ دستگاه خودروی سوپر لوكس در تهران در حال تردد است.
وی با بیان اینكه ورود این تعداد خودروی سوپر لوكس از جمله لكسوس، پورش و مازراتی، باعث خروج بیش از ۵/۲ میلیارد دلار ارز از كشور شده، تصریح كرد: با این میزان منابع ارزی، میتوان حداقل ۹ هزار و ۳۴۰ دستگاه اتوبوس دو كابین مجهز به آخرین استانداردهای روز دنیا كه هر كدام از آنها روزانه قادر به جابهجایی دو هزار مسافر هستند را خریداری نمود.
این كارشناس مسائل شهری در پایان با تاكید بر اینكه نكته قابل تامل این است كه ناوگان اتوبوسرانی تهران، روزانه ۵/۴ میلیون مسافر را جابهجا میكند كه این تعداد جابهجایی با ورود اتوبوس های جدید و نوسازی ناوگان تا صد در صد قابل افزایش است، خاطرنشان كرد: وقت آن رسیده كه شاهد توجه دولتمردان به ناوگان اتوبوسرانی پایتخت و میلیونها مسافری که هر روز از آن استفاده میکنند، باشیم.
دولت چقدر به شهرداری بدهکار است؟
این سخنان اما در حالی است که در بهمن ماه سال گذشته، معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران اعلام کرده بود: ۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از دولت طلب داریم البته باید تاکید کنم ما مشکلات دولت را نیز درک می کنیم .
صلاحی با اشاره به اینکه ما از دولت محترم در چندین ردیف طلب داریم، گفته بود: از محل دریافت جرایم راهنمایی ورانندگی ما طلب زیادی داریم. در سال ۹۲ کلا ۹۳۷ میلیون تومان دریافتی داشته ایم،این درحالی است که امسال فقط در فروردین ماه ما ۳۷ میلیارد تومان دریافت کرده ایم و امیدواریم تا پایان سال مابقی آن را دریافت کنیم. پیش بینی ما این است که سالی ۴۰۰تا ۵۰۰ میلیارد تومان از این محل دریافتی داشته باشیم . درکل هم ۸۰۰تا ۹۰۰ میلیارد تومان از این محل طلب داریم .
او اضافه کرده بود: در موضوع بافت فرسوده نیز ما از دولت بدهکار هستیم و دولت باید از این محل بدهی های خودرا پرداخت کند. از ۸ درصد ارزش افزوده نیز ۲.۷ درصد به شهرداری تهران تعلق دارد که تا الان تنها ۲ هزار میلیارد تومان از این محل به شهرداری تهران داده شده است . باید بگویم برای سال آینده این درصد به ۳ درصد افزایش پیدا می کند که ما مبلغ سه هزارو سیصد میلیارد تومان از این محل پیش بینی کرده ایم .
به این ترتیب، دولت یازدهم نیز هنوز به شهرداری تهران بدهکار است و این در حالی است که هر چند واردات خودروهای لوکس کم شده، اما واردات انواع و اقسام کالاهای غیر ضروری که امکان تولید آن در داخل کشور وجود دارد ادامه دارد و ارزهای کشور می بلعد اما کسی به فکر تهران شلوغ و جابجایی مردم نیست.
منبع: تراز
ارسال دیدگاه