قاچاق کودشیمیایی در مازندران/چالش‌ها و ضرورت‌ها

قاچاق کودشیمیایی در مازندران/چالش‌ها و ضرورت‌ها

<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: larger;">وجود شبکه قاچاق کودشیمیایی درمازندران به اعتقاد برخی از کشاورزان و کارشناسان مشکلاتی را به وجود آورده که ضروری است مسوولان نهادهای نظارتی و بازرسی برای حل این چالش بخش کشاورزی استان تدابیر ویژه ای اتخاذ کنند.</span></p>

به گزارش مازنداصناف اکنون شرکت خدماتی و حمایتی کشاورزی مازندران و کارگزاران زیر پوشش این نهاد در نقاط مختلف استان کار تأمین، توزیع و نظارت کود شیمیایی یارانه ای را به عهده دارند.

وزارت جهاد کشاورزی در سال جاری دستور خرید چهار میلیون و 700 هزار تن کود یارانه ای، ریز مغذی، زیستی و آلی را به شرکت خدماتی حمایتی کشاورزی کشور ابلاغ کرده است که یک میلیون تن از این مقدار کودهای ریزمغذی، آلی و گوگردی هستند.

از مجموع 470 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی مازندران 300 هزار هکتار به بخش زراعی و بقیه به بخش باغی اختصاص دارد.

بنا به اظهارات مسئولان امر، مقدار کود شیمیایی موردنیاز بخش کشاورزی مازندران سالانه 210 الی 220 هزار تن است که به صورت یارانه ای توسط 230 کارگزار زیر پوشش شرکت حدماتی حمایتی کشاورزی این استان در بین کشاورزان توزیع می‌شود.

در همین ارتباط رییس شرکت خدماتی حمایتی کشاورزی مازندران اعلام کرد که کشاورزان مازندرانی نباید بابت تأمین کود شیمیایی یارانه ای هیج دغدغه و نگرانی داشته باشند.

حال پرسش این است اگر مشکلی در تأمین کود شیمیایی نداریم پس چرا همه این نهاده در دسترس کشاورزان قرار نمی‌گیرد و یا عده ای نیز به سختی آن را تهیه می‌کنند و یا شماری اطلاعی از ویژگی کود یارانه ای ندارند تا فقط از آن بهره مند شوند.

براساس اطلاعات موجود حال که کود شیمیایی موردنیاز با شناسایی خاک هر منطقه ای برای تک تک کشاورزان تأمین است آیا نمی‌شود با توزیع به موقع و نظارت و حسابرسی جدی بر عملکرد عوامل توزیع کنننده این نهاده جلوی قاچاق کود در استان را گرفت.

کشاورزان تاکید می گویند مسئولان نهادهای نظارتی و بازرسی از ورود کودهای غیر یارانه ای به این استان جلوگیری کنند تا قاچاقچیان و دلالان نتوانند در شبکه توزیع کود استان اختلال ایجاد کنند.

یک کشاورز منطقه گنج افروز بابل با اشاره به وجود شبکه قاچاق کود شیمیایی در مازندران گفت: مسوولان امر باید بررسی کنند که چرا همه مقدار کودشیمیایی یارانه ای به‌درستی در دسترس کشاورزان قرار نمی‌گیرد.

وی که خود را رسول خرمی معرفی کرد بر ضرورت اطلاع رسانی همه جانبه از سوی شرکت خدماتی و حمایتی کشاورزی و کارگزاران زیر پوشش آنها جهت ارائه کود موردنیاز کشاورزان هر منطقه تاکید کرد.

وی افزود: رفع چالش شبکه قاچاق کودشیمیایی در مازندران نیازمند بررسی، بازرسی و نظارت جدی نهادهای ذیربط نظارتی است.

این کشاورز مازندرانی حسابرسی دقیق عملکرد کارگزاران توزیع کننده کودشیمیایی در این استان را اجتناب ناپذیر دانست و گفت: دلالان حتی از کسیه کودهای یارانه ای برای فروش کودهای بی کیفیت و تقلبی سوء استفاده می‌کنند که این مهم به بررسی نیاز دارد.

رضا مردادی دیگر کشاورز بخش دابودشت آمل گفت: چالش قاچاق کود با روند موجود توزیع کود شیمیایی یارانه ای در کشور برطرف نمی‌شود.

وی پرسید اگر کودهای موردنیاز بخش کشاورزی مازندران تأمین است و کشاورز نباید دغدغه ای داشته باشد پس وجود کودهای مشابه غیر یارانه ای در بازار با قیمت برابر یا کمتر از کود یارانه ای برای چیست که کشاورز را در خرید این نهاده سردرگم کرده است.

وی اظهار کرد: اطلاع رسانی شرکت خدماتی حمایتی کشاورزی مازندران بابت آگاهی بخشی کشاورز و مهم تر خرید آنان از این کودهای یارانه ای بسیار ضعیف است.

این کشاورز یادآور شد: در حال حاضر کودهایی با نشان شیراز، کرمانشاه، باختران، سمنان و خراسان رضوی در بسیار از مغازه های منطقه وجود دارد اما کشاورز از کیفی بودن و یا نبودن آن آگاهی ندارد.

وی مشکل قاچاق کود شیمیایی را در توزیع کود یارانه ای برشمرد و گفت: به نظر می‌رسد کود یارانه ای موجب بروز قاچاق این نهاده در بخش کشاورزی شده است.

این کشاورز آملی با بیان این که در زمان حاضر هر کسیه کود پتاس بین 70 تا 80 هزار تومان در بازار آزاد در منطقه به فروش می‌رسد، افزود: متاسفانه کود پتاس یارانه ای در هر منطقه به سختی تهیه می‌شود.

یک کارشناس ارشد کشاورزی در مازندران بر ضرورت بازنگری توزیع کودهای یارانه ای در کشور تاکید کرد و گفت: پرداخت یارانه به نهاده های کشاورزی یک سیاست مرسوم در بخش کشاورزی شماری از کشورهای جهان صورت می‌گیرد.

رضا مددپور افزود: در واقع این راهبرد با هدف ترویج و ارتقای نقش نهاده هایی مانند کودشیمیایی است که در عملکرد محصولات کشاورزی مؤثر است اتخاذ شد.

وی با اشاره به فعالیت شبکه قاچاق کود شیمیایی در مازندران یادآور شد: قاچاق کود یکی از مشکلات فراروی کشاورزی است که مسوولان امر باید نسبت به رفع آن اقدام اساسی کنند.

وی به پیامدهای ناشی ازمصرف کود تقلبی و بی کیفیت اشاره و خاطرنشان کرد: مصرف کودهای تقلبی و بی کیفیت برای خاک و کیفت و کمیت محصولات تولیدی ضرر دارد.

این کارشناس کشاورزی نقش شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مازندران را در توزیع به موقع، نظارت جدی و اصولی نهادهای ذیربط را در حل این مشکلات بسیار تاثیرگذار دانست.

وی با بیان این که مازندران رتبه نخست را در تولید چهارده محصول زراعی، باغی کشور را در اختیار دارد و حدود 23 درصد ارزش افزوده استان مربوط به فعالیت بخش کشاورزی است، گفت: در بین برنامه ریزان بخش کشاورزی دیدگاه های موافق و مخالفی در مورد پرداخت یارانه به عوامل تولید کشاورزی وجود دارد که اکنون نیاز به بررسی مجدد دارد.

وی گفت: اگرچه پرداخت یارانه یکی از موارد حمایتی از بخش کشاورزی است ولی قاچاق کود دیگر مواردی است که صدمات زیانباری به این بخش و به سلامت جامعه وارد می‌کند.

مدیرشرکت خدماتی و حمایتی کشاورزی مازندران ضمن تأیید شبکه قاچاق کودشیمیایی در این استان گفت: روند توزیع کودشیمیایی در کشور نیازمند بازنگری است.

علی محسنی افزود: در این استان در سال جاری کارگروه کنترل، نظارت کمی و کیفی بر فروشندگان و تولیدکنندگان و کارگزاران کودشیمیایی با نهادهای مربوط تشکیل شده است.

وی نیاز کودشیمیایی بخش کشاورزی این استان را 210 تا 220 هزار تن اعلام کرد و خاطرنشان کرد: هیج کشاورزی در استان بابت کود موردنیازش نباید دغدغه داشته باشد.

وی با تاکید بر این که باند قاچاق کود شیمیایی در استان باید از جایی کنترل شود، تاکید کرد: همه تلاش های این نهاد و نهادهای مربوط در کارگروه یاد شده برای رفع این چالش متمرکز شده است.

مدیرشرکت خدماتی و حمایتی کشاورزی مازندران یادآور شد: شبکه قاچاق کود در مازندران ریشه دار است ولی تاکنون کارهایی که برای حل این مشکل انجام داده ام بسیار تاثیرگذار بوده است.

محسنی نظارت بر عملکرد نیروهای دخیل توزیع کننده این نهاده را بسیار جدی دانست و تصریح کرد: برخی از عملکرد نیروهای این نهاد و کارگزاران زیر پوشش زیر ذره بین نظارتی ماموران نامحسوس مدیریت این نهاد قرار گرفته‌اند.

به گفته وی 230 کارگزار توزیع کننده کود یارانه ای زیر پوشش این شرکت فعالیت می‌کنند.

وی از کشف و ضبط 9 تن کودشیمیایی تقلبی در منزل فردی در قائم شهر در ماه جاری خبر داد و گفت: پرونده این کود تقلبی توسط عوامل مربوط در دست بررسی است.

به گفته مدیرشرکت خدماتی و حمایتی کشاورزی مازندران این چالش در سطح کلان کشور است و بنابراین بازنگری روند توزیع کود در کشور امری اجتناب ناپذیر است.

وی با بیان این که همه تلاش این نهاد این است که این نهاده به طور واقعی به دست کشاورزی برسد، گفت: این نهاد برخی از فعالان شبکه قاچاق کود در این استان را شناسایی کرده و دارد به جمع بندی می‌رسد که با حذف آنها 30 درصد مشکلات این بخش برطرف می‌شود.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مازندران از توزیع هفت نوع کود شیمیایی جدید به جای کودهای تقلبی در بین کشاورزان استان توسط این شرکت در سال جاری خبر داد.

محسنی افزود: این کودها به نشانه های 20-20-20 npk در وزن سه تا پنج کیلو،10-5-10 npk در وزن 25 کیلو، 5-5-5 npk در وزن 25 کیلو، 10-20 np در وزن 25 کیلو، اوره با پوشش گوگردی در وزن 25 کیلوگرمی، گوگرد نبتونیت دار و نیترات آمونیم مخلوط با فسفات در بازار عرضه می‌شود.

وی به چالش زیست محیطی ناشی از مصرف کودهای شیمیایی تقلبی در اراضی کشاورزی اشاره کرد و گفت: با ورود این کودها با نشانه های مشخص این شرکت جلوی توزیع کودهای غیرمجاز و تقلبی در استان گرفته خواهد شد.

وی یادآور شد: مصرف کودهای تقلبی تاکنون خسارت های جبران ناپذیری به محیط زیست و خاک و خسارت مادی به کشاورزان وارد کرده است

وی مقدار کود مورد نیاز در نظرگرفته شده این استان در سال جاری را 200 هزار تن اعلام و اضافه کرد: به لحاظ تأمین کود شیمیایی یارانه ای هیچ گونه کمبودی در مازندران نداریم و کشاورزان بابت این موضوع نگران نباشند.

وی قیمت هر کسیه کود 50 کیلویی یارانه ای شامل سولفات پتاسم را 55 هزار تومان، کلرور پتاسیم را 30 هزار تومان و کلرور گرانول را 35 هزار تومان اعلام کرد.

محسنی اضافه کرد: هر کسیه 50 کیلویی کود فسفاته شامل سوپر فسفات ساده 27 هزار تومان، سوپر فسفات تریپل 50 هزار تومان و سوپر آمونیم فسفات 55 هزار تومان و کود ازنه شامل اوره 35 هزار تومان فروخته می‌شود.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مازندران تاکید کرد: کشاورزان باید برای تولید بیشتر و کاهش خسارت زیست محیطی سه عامل مهم مقدار مصرف، زمان مصرف و روش مصرف کود شیمیایی را رعایت کنند.

در 460 هزار هکتار اراضی کشاورزی مازندران 70 نوع محصول کشت می‌شود.

سالانه بیش از شش میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در مازندران تولید و به بازار عرضه می‌شود.

 

ایرنا


ارسال دیدگاه