معجزه‌ای در اقتصاد کشور رخ نخواهد داد
کارشناس ارشد مسائل اقتصادي:

معجزه‌ای در اقتصاد کشور رخ نخواهد داد

<p><span style="font-size: larger;">کارشناس ارشد مسائل اقتصادی گفت: اگر توافقی هم حاصل شود، معجزه&zwnj;ای در اقتصاد کشور رخ نخواهد داد.</span></p>

به گزارش مازنداصناف کرم سینا در گفت‌وگوی اختصاصی با نکا آنلاین در خصوص اوضاع اخیر اقتصادی کشور و راه‌های برون رفت از مشکلات اقتصادی، با اشاره به اینکه نبض اقتصاد در دست تولید است، اظهارداشت: تا زمانی که تولید نداشته باشیم، نه اشتغال داریم، نه کاهش تورم و نه رشد اقتصادی، امروزه مهمترین رکن در بهبود اقتصاد، تولید است.

وی در توضیح نوع نگرش به تولید در داخل و یا واردات از خارج کشور گفت: واردات، کاهش رشد اقتصادی را در پیش دارد، باید با استفاده از اقتصاد داخلی به سمت مردمی کردن اقتصاد حرکت کنیم، به این معنی که هر کسی، پتانسیل، علایق، فرصت‌ها و امکانات خود را شناسایی کرده و در جهت تولید گام بر دارد.

کارشناس ارشد مسائل اقتصادی، عدم ارائه آموزش صحیح و مناسب را از جمله دلایل اکتفا به حرف و عمل نشدن به فرامین رهبری در مدت دو سال روی کار آمدن دولت عنوان و خاطرنشان کرد: با توجه به اقتصاد ایران که تمام پتانسیل‌های لازم را برای تولید دارد، اگر به جوانان تحصیل‌کرده و فارغ‌التحصیلان دانشگاه، پیش از پایان تحصیلات، در رابطه با خود اشتغالی آموزش بدهیم، ریسک جوان را کم کرده، فرصت را برای وی ایجاد می‌کنیم و این شکوفایی در وی ایجاد می‌شود که خودش به دنبال تولید و اشتغال‌زایی گام بردارد.

وی با تأکید بر غنی بودن مازندران از منابع سرشار برای ایجاد اشتغال و پیشرفت اقتصادی در همه زمینه‌ها اذعان داشت: نقطه به نقطه مازندران چه در زمینه‌های مختلف کشاورزی و زراعی، باغات و پرورش دام و طیور، معدن و حتی صنعت، دارای امکانات کافی برای تولید است.


عضو هيئت علمي دانشگاه فني و حرفه‌اي كشور با انتقاد از بدون آموزش ماندن جوانان در راستای استفاده از این میزان نعمت و منابع افزود: همواره در سمینار و همایش به بحث پرداختیم و بصورت عملی به جوانان و صاحبان سرمایه در جهت خود اشتغالی، مردمی کردن اقتصاد و اقتصاد مقاومتی آموزش مناسبی انجام نشده است.

وی در تشریح تفاوت‌های درون‌زا و یا برون‌زا بودن اقتصاد با سرفصل جذب سرمایه که مورد اتکا به نتیجه مذاکرات هسته‌ای شده ابراز داشت: اقتصاد درون‌زا و اقتصاد برون‌زا متفاوت از بحث جذب سرمایه‌گذار خارجی است، براساس فرمایشات مقام معظم رهبری و نظر تمام کارشناسان اقتصادی، این اقتصاد درونی است که می‌تواند کشور را به سمت رشد و توسعه ببرد.

این استاد دانشگاه واردات را نمونه‌ای از اقتصاد برون‌زا تعبیر و ضد اشتغال دانست و افزود: واردات، ضد رشد و توسعه است، جذب سرمایه خارجی نیز باید در جهت تولید داخلی استفاده شود، امروزه کشورهایی که جذب سرمایه خارجی بهتری داشته‌اند، رشد بیشتری را به ثبت رسانده‌اند.

وی با هشدار نسبت به اینکه تنها ماهی را دراختیار ما قرار می‌دهند درحالی که ماهی‌گیری نیاز امروز اقتصاد کشور است، بیان داشت: تا اقتصاد به سمت مردمی شدن پیش نرود و از منابع و پتانسیل قوی داخلی کشور بخصوص در مازندران با بهره بردن از آموزش‌های درست در جهت توانمندسازی جوانان استفاده نشود، نمی‌توان به تحقق اقتصاد مقاومتی امیدوار بود.

دکتر سینا ضمن هشدار نسبت به اینکه اگر توافقی هم حاصل شود، معجزه‌ای در اقتصاد کشور رخ نخواهد داد، اثرات مقطعی توافق و ورود سرمایه خارجی را تنها در کاهش تنش‌های خارجی، کمک به افزایش فضای کسب و کار، ایجاد امنیت سرمایه گذاری، و از این دست مسائل عنوان کرد.

وی در پایان درصورت حصول توافق احتمالی در موضوع هسته‌ای، اثرات آن بر اقتصاد را غیر بنیادین خواند و راه اصلی برای استحکام اقتصاد کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی را اتکا به درون و سرمایه‌های درونی با آموزش مناسب، ایجاد اشتغال توسط جوانان بیان کرده و گفت: ورود هر نوع سرمایه نیازمند یک مدیریت درست داخلی در بکارگیری آن است، در غیر اینصورت صرفاً ورود سرمایه علاجی نخواهد بود./ع


ارسال دیدگاه