تعطیلی یک‌شنبه‌بازار سلمان‌شهر/تنها بازار هفتگی شهرستان عباس‎آباد لنگ زمین است

تعطیلی یک‌شنبه‌بازار سلمان‌شهر/تنها بازار هفتگی شهرستان عباس‎آباد لنگ زمین است

<p><span style="font-size: larger;">فرماندار عباس&zwnj;آباد گفت: در صورت اینکه زمین مناسب پیدا شود امکان دارد این بازار هفتگی به عباس&zwnj;آباد انتقال پیدا کند.<br /> </span></p>

به گزارش مازنداصناف بازارهای هفتگی برای عرضه محصولات بومی و محلی در شهرها برپا می‌شود و شهروندان و حتی مسافران برای تأمین مایحتاج مورد نیاز خود به آنجا مراجعه می‌کنند، این بازارها به دلیل اینکه همه محصولات مورد نیاز روزمره در یک مکان قرار دارد و باعث صرفه جویی در وقت می‌شود بسیاری از خانواده‌ها این مکان را برای خرید هفتگی خود انتخاب می‌کنند و از طرفی محصولات اکثراً تازه و از تولیدات خانگی است.

صبح زود فروشندگان به محل بازار می‌آیند و بساط‌شان را پهن می‌کنند شور و نشاطی خاص در این بازارها به چشم می‌خورد که خود حدیث زندگی است.

در بیشتر نقاطی که بازارهای هفتگی در آن برپا است، مردم، هفتگی خرید می‌کنند، زیرا قیمت محصولاتی که در آن بازارها عرضه می‌شود به نسبت مغازه‌ها پایین‌تر است. این بازارها قدمتی هزار ساله دارند و این بازارهایی بکر و ناب جزء برای مردم منطقه برای گردشگران داخلی و حتی خارجی نیز جذاب، دیدنی و خریدنی است.

بیشتر فروشندگان این بازارها را قشر کشاورز و باغدار تشکیل می‌دهند، در برخی از مناطق، بازار دو بار در هفته برپا می‌شود و برپایی این بازارها از قدیم مرسوم بوده و همچنان نیز ادامه دارد، برخی از فروشندگان زن با لباس‌های محلی برای فروش در بازار حاضر می‌شوند و این موضوع منظره زیبایی از سنت‌های استان را نشان می‌دهد.

بازار هفتگی مکانی برای عرضه محصولات بومی و کسب درآمد

مردم برای گذران زندگی و کسب درآمد در بازارهای هفتگی مشغول به کار هستند، آنان محصولات بومی خود را برای فروش به بازار می‌آورند و گاهی نیز از میادین میوه و تره بار اقلام مورد نظر خود را خریداری کرده و در این بازارها به فروش می‌رسانند.

از دیگر امتیازهای مهم بازارهای هفتگی متعادل نگه داشتن بهای اجناس، کالاها و جلوگیری از افزایش نامتناسب قیمت‌ها و گران‌فروشی و کم‌فروشی است، البته این امتیاز در همه بازارها لحاظ نشده و نمی‌شود.

عرضه مستقیم محصول توسط کشاورزان و تولیدکنندگان محلی از جمله بانوانی که تولیدات خانگی را عرضه می‌کنند باعث می‌شود دست دلالان و واسطه‌ها کوتاه شده و اجناس با کیفیت بهتر و تازه تر و همچنین با قیمت مناسب‌تر به دست مصرف کننده برسد.

نقش زنان محلی در اقتصاد

از موارد مورد توجه بازارهای هفتگی نقش زنان محلی است که محصولات دامی و غذایی که اکثراً تولیدات خانگی است را در این بازارها به فروش می‌رسانند و هم‌پای مردان نقش مهمی در اقتصاد ایفا می‌کنند.

این بازارها، محلی برای دید و بازدید دوستان و آشنایان نیز هست، زیرا بیشتر مردم برای خرید به بازارهای هفتگی می‌آیند.

محصولات محلی از قبیل پرتقال، به، ازگیل، خرمالو، گلابی های محلی (خوج)، نارنگی و حیوانات خانگی مثل جوجه، اردک، مرغ و مواد غذایی مانند ماهی تازه، ماهی شور، پنیر، ماست، دوغ، ترشیجات و پوشاک به همراه وسایل خانگی و ابزار کشاورزی، وسایل زینتی و هزار و یک محصول دیگر نیز در این بازارهای هفتگی یافت می‌شود.

بازار هفتگی باعث اشتغال‌زایی می‌شود

وجود بازارهای هفتگی در بهبود نسبی مشکلات اقتصادی مردم تا حدی تأثیر گذار است و به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم باعث اشتغال می‌شود و از مهاجرت به شهرهای بزرگ جلوگیری می‌کند و بسیاری از جوانان بیکار با حضور در این بازارها، بخشی از مشکلات خود را سر و سامان می‌دهند، عده‌ای دیگر نیز به‌رغم کار کشاورزی، باغداری و ... در روزهای بیکاری به فروشندگی در این بازارها می‌پردازند تا با کسب روزی حلال، بخشی از زخم‌های زندگی را مرهم نهند.

با وجود افزایش راه‌ها و گسترش شبکه‌های ارتباطی این بازارها هنوز در عرصه اقتصادی و اجتماعی جاذبه‌های سنتی خود را حفظ کرده به‌طوری که می‌توان آنها را از جمله جاذبه‌های توریستی منطقه برشمرد.

البته نکته مهم در اینجا است که ارزانی کالاها در بازار هفتگی دیگر به مانند گذشته به‌چشم نمی‌آید و شاید بتوان گفت: مردم طبق عادت دیرینه برای خرید به این مکان‌ها مراجعه می‌کنند.

راه‌اندازی بازار روز دائمی در سلمان‌شهر

بازار هفتگی در شهرستان عباس‌آباد در روز یکشنبه در شهر سلمان‌شهر برپا می‌شد که گویا شنیده می‌شود این بازار تعطیل و قرار است به مکان دیگری انتقال یابد، که این باعث نگرانی عرضه‌کنندگان محصولات و مردم بومی که مایحتاج مورد نیاز خود را به‌صورت هفتگی از این بازار تهیه می‌کردند شده است، در این باره خبرنگار دریاسر به گفت‌وگو با فرماندار عباس‌آباد پرداخته است.

امیر حسینی‌جو بیان کرد: یک‌شنبه بازار سلمان‌شهر چون در مرکز شهر واقع بود در تابستان و ایام تعطیل سال بار ترافیکی سنگینی به‌وجود می‌آورد و از طرفی مالک ضلع شمالی زمین، مکان خود را دیوارکشی کرده و شهرداری سلمان‌شهر هم مشغول ساخت و ساز در آن مکان است.

وی افزود: شهرداری سلمان‌شهر در آن مکان مشغول ساخت یک‎هزار و 200 واحد برای ایجاد بازار میوه و تره‌بار، مرغ و مایحتاجی از این قبیل است و 10 تا 11 واحد از این واحدها قرار است به صنایع دستی اختصاص داده شود، با راه‌اندازی این واحدها بازار روز دائمی در سلمان‌شهر خواهیم داشت.

حسینی‌جو خاطرنشان کرد: شهرداری سلمان‌شهر دو نقطه را برای انتقال یک‌شنبه بازار شناسایی کرده است، با بررسی و در صورت مناسب بودن مکان این بازار هفتگی دوباره راه‎اندازی می‌شود.

فرماندار عباس‌آباد در جواب سوالی که آیا امکان دارد این بازار به شهر عباس آباد انتقال یابد، گفت: در صورت اینکه زمین مناسب پیدا شود امکان دارد این بازار هفتگی به عباس‌آباد انتقال پیدا کند.

 

دریاسر


ارسال دیدگاه