افزایش قاچاق باطری‌های ماشین

افزایش قاچاق باطری‌های ماشین

<p><span style="font-size: larger;">رییس اتحادیه باطری&zwnj;سازان گفت: درپی افزایش تعرفه واردات باطری ماشین از 10 به 64 درصد، قاچاق این کالا افزایش یافته است.</span></p>

 به گزارش مازنداصناف تقی علی‌اکبری رییس اتحادیه باطری‌سازان، با بیان اینکه تولیدات خوبی در زمینه باطری داریم، اظهار کرد: حدود 10 کارخانه تولید باطری در کشور فعال هستند که البته با 35 تا 40 درصد ظرفیت خود کار می‌کنند.

وی افزود: از زمانی که تعرفه واردات باطری تغییر کرده و افزیش یافته با افزایش قاچاق مواجه شده‌ایم، چون تعرفه آن از حدود 10 درصد به 84 درصد با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و تخفیف چهار درصدی افزایش یافت ولی بعد از اعتراضاتی که صورت گرفت این میزان کاهش یافت و در نهایت به 64 درصد رسید.

علی‌ اکبری با بیان اینکه با توجه به بالا بودن تعرفه، کسی نسبت به واردات قانونی اقدام نمی‌کند، گفت: حدود 60 برند باطری وارد کشور می‌شود که هیچ کدام مورد تایید نیست، چون قبلا اتحادیه روی واردات آن ها کنترل و نظارت داشت و خدمات پس از فروش آن را مورد بررسی قرار می‌داد ولی در حال حاضر این موضوع از اختیار اتحادیه خارج شده و با توجه به تعرفه بالا، میزان قاچاق افزایش یافته است.

رییس اتحادیه باطری‌سازان با بیان اینکه 80 تا 90 درصد واردات باطری از کره صورت می‌گیرد، گفت: کیفیت این باطری‌ها خوب است ولی در کشورمان بیشتر از شش تا هشت ماه جواب نمی‌دهد و این در حالی است که تولیدات داخلی ما تا یکسال پاسخگو است.

وی از دولت درخواست کرد که باهمکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک، تعرفه واردات باطری را به 10 تا 20 درصد کاهش دهند تا واردات آن از یک کانال انجام شود و حمایت‌های لازم نیز از فعالان این صنف که سال‌هاست به صورت قانونی فعالیت می‌کنند، صورت گیرد.

علی‌اکبری تصریح کرد: در میزان وارداتی که صورت می‌گیرد در گمرک کم‌اظهاری می شود و بعضی از وارد‌کنندگان، باطری را به یک چهارم قیمت اظهار می کنند که این موضوع منجر به نابسامان شدن بازار در این حوزه می‌شود. /آ

 

ایسنا


ارسال دیدگاه