کارنامه ضعیف تولیدات صنعتی در سوادکوه و سوادکوه شمالی/از واردات بی‎رویه کالاها تا نااهلی بعضی‌ها

کارنامه ضعیف تولیدات صنعتی در سوادکوه و سوادکوه شمالی/از واردات بی‎رویه کالاها تا نااهلی بعضی‌ها

<p>بخش صنعت به&zwnj; عنوان موتور محرک اقتصاد و مبنای توسعه پایدار و محور تحولا&zwnj;ت اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نقش کلیدی در عبور از اقتصاد نفتی ایران را برعهده دارد.</p>

به گزارش مازند اصناف بخش صنعت به‌‌عنوان موتور محرک اقتصاد و مبنای توسعه پایدار و محور تحولا‌ت اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نقش کلیدی در عبور از اقتصاد نفتی ایران را بر عهده دارد و تاکید مقام معظم رهبری بر حمایت از تولید ملی تدبیر هوشمندانه‌ای است تا دولتمردان را بیش از گذشته به حمایت از صنعتگران ایرانی معطوف کند.

* شهرک‌های صنعتی کلید عبور از اقتصاد نفتی


در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد صنایع کشور را واحدهای صنعتی کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند که بیش از ۵۰ درصد اشتغال صنعتی را در برگرفته‌اند، امروزه بسیاری از کشور‌ها به این امر پی برده‌اند که واحدهای تولیدی کوچک، نقش عمده‌ای در اقتصاد ملی ایفا می‌کنند و در برخی از این کشور‌ها چنین به نظر می‌رسد که اقتصاد ملی بر پایه بنگاه‌های اقتصادی کوچک بنا شده است.

با توجه به اهمیت صنایع خرد در تحقق توسعه صنعتی، مسئولیت سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به عنوان متولی سیاستگذاری و توسعه صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در کشور سنگین‌تر شده است.

هم اکنون ۸۹۵ شهرک و ناحیه صنعتی در سراسر کشور زیر نظر این مجموعه قرار دارد که بیش از ۹۰ درصد واحدهای صنعتی مستقر در این شهرک‌ها و نواحی صنعتی را صنایع کوچک تشکیل می‌دهد.

* شهرک های صنعتی گامی برای توسعه سوادکوه و سوادکوه شمالی

یکی از ظرفیت‌های اقتصادی سوادکوه و سوادکوه شمالی نیز شهرک‌های صنعتی این منطقه است، سوادکوه و سوادکوه شمالی با دارا بودن سه شهرک صنعتی نقش عمده‌ای را در صنعت استان مازندران بر عهده دارند و می‌توانند ظرفیت مهمی برای استان باشد.

شهرک صنعتی بشل در سال ۱۳۸۱ در فاصله ۳۰ کیلومتری مرکز استان و ۱۱ کیلومتری مرکز شهرستان به عنوان بزرگ‌ترین شهرک صنعتی استان در محدوده ۲۰۰ هکتار در ۲ فاز ۵۰ و ۱۵۰ هکتاری احداث شد.

این شهرک دارای زیر ساخت‌های آب، برق و گاز است و از ۲۷۰ فقره قرار داد؛ برای احداث صنایع در این شهرک تعداد ۸۴ فقره آن فعال، ۵۷ فقره آن دارای سوله، ۴ فقره آن دارای ماشین آلات نصب شده، ۲۴ فقره زمین خالی، ۱۰ فقره بهره برداری غیر فعال و ۲۵ واحد نیمه کاره هستند.

شهرک بشل دارای برق ۶۳ kw و ایستگاه تقلیل فشار گاز ۲۰۰۰۰ است و همچنین تسویه خانه مرکزی این شهرک در حال احداث است.

ناحیه صنعتی اسلام آباد نیز با مساحت تقریبی ۱۱ هکتار در کیلومتر ۵ جاده شیرگاه به بابلکنار در منطقه اسلام آباد در سال ۱۳۸۶ از سوی جهاد کشاورزی به شهرک صنعتی واگذار شد.

در این شهرک صنعتی از تعداد ۲۳ فقره قرارداد واحد صنعتی ۱۰ واحد فعال و ۱۱ فقره دیگر غیر فعال هستند. این شهرک دارای آب و برق و فاقد گاز است.

قدیمی‌ترین شهرک صنعتی سوادکوه، شهرک صنعتی شورمست است که عملیات اجرایی و عمرانی این شهرک از سال ۷۴ آغاز شد و دارای ۳۵ هکتار مساحت بوده که ۲۵ هکتار آن را زمین صنعتی تشکیل می‌دهد و تاکنون ۵۶ قرارداد با سرمایه گذاران منعقد شده که ۳۴ واحد با حجم سرمایه گذاری ۶۴۹ میلیارد ریال به بهره برداری رسیدند.

این شهرک دارای آب، برق، تلفن و تصفیه خانه فاضلاب است.

به گفته سعدی عبدالهی رئیس اداره صنعت، معدن، تجارت شهرستان سوادکوه در حال حاضر تنها ۷ واحد صنعتی در این شهرک فعال هستند.

علاوه بر سه شهرک مذکور شرکت‌های مهمی نظیر شرکت پویا چوب، شرکت پیچ کوبان، شرکت خزر ریس در خارج از این شهرک‌ها مشغول به فعالیت هستند.

* ورود بی‌رویه کالا توسط دولت، تحریم و نااهلی برخی از افراد عوامل اصلی وضع وخیم شهرک‌های صنعتی سوادکوه

این آمار‌ها نشان می‌دهد که سوادکوه و سوادکوه شمالی به لحاظ صنعتی در جایگاه ویژه‌ای قرار دارند و به این لحاظ ظرفیت عظیمی در آنان نهفته است اما چرا این ظرفیت هنوز موجب پیشرفت این دو شهرستان نشده است و اینکه چرا از میان ۳۴۹ فقره قرارداد برای احداث واحد‌های صنعتی تنها ۱۰۱ واحد آن امروز فعال هستند و مابقی به دلایل مختلف قابل بهره برداری نیستند؟

برخی از کار‌شناسان معتقدند عمده‌ترین مشکلی که برای واحد‌های صنعتی بعد از تحریم‌ها به وجود آمد و ورود بی‌رویه کالا‌ها توسط دولت موجب شد آن‌ها نتوانند یک بازار هدف خوبی را برای خودشان به دست بیاورند. همچنین موضوع سرمایه در گردش و عدم وصول طلب کاری‌های این واحد‌ها در زمان مقرر از شرکت‌های اقماری و مادر خود موجب بروز مشکلات عدیده برای این واحد‌های کوچک صنعتی و حتی در برخی موارد موجب تعطیلی این واحد‌ها شد.

به گفته این کار‌شناسان تا ما نتوانیم این مشکلات و موانع را از سر راه واحدهای صنعتی بر داریم نمی‌توانیم انتظار بهره وری مناسب و پیشرفت و توسعهٔ مورد انتظار را داشته باشیم.

* کارنامه ضعیف صنعتی سوادکوه و سوادکوه شمالی


حدود ‌۱۵ هزار اشتغال‌زایی در شهرک‌های صنعتی شورمست و بشل و ناحیه صنعتی اسلام‌آباد در طرح‌ها و برنامه‌های شرکت‌ها و کارخانجات پیش‌بینی شده بود که حداکثر برای حدود ۶ هزار نفر اشتغال‌زایی شده است.

هر چند باید به دغدغه‌ها و خواسته‌های کارآفرینان و فعالان صنعتی و تولیدی هم توجه کرد و سرمایه در گردش و یا تسهیلات و روان‌سازی کار‌ها ی آنان مورد توجه جدی قرار گیرد اما با نگاهی نتیجه‌گرا به وضعیت صنعتی سوادکوه باید به این مهم توجه داشته باشیم که کارنامه صنعتی سوادکوه، کارنامه‌ای ضعیف است.

از مجموع نزدیک به ۲۸۰ شرکت و کارخانه ثبت شده حدود ۱۴۰ واحد صنعتی و تولیدی و خدماتی فعال هستند.

استفاده از نیروهای غیربومی هم دلیل مضاعفی بر عدم استفاده از ظرفیت صنعتی سوادکوه برای کاهش میزان بیکاری این شهرستان بوده است تا همچنان جوانان جویای کار به شهر‌ها و استان‌های دیگر رهسپار شوند و آمار کم‌نظیر کاهش نرخ جمعیت را برای سوادکوه به ارمغان آورند.

 

سوادکوه انلاین


ارسال دیدگاه