به گزارش مازند اصناف , مهدی محمدزاده محقق طرح «فیلتر هوای شهری مکانیزه» در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، گفت: آلودگی هوا از جمله مهمترین عوارض خطرناک زندگی شهرنشینی است و به گونهای با زندگی ماشینی پیوند خورده که گویا هیچ راه چارهای ندارد، این پدیده در بسیاری از نقاط جهان مشهود است و کم و بیش معضل بیشتر جوامع به حساب میآید.
وی با بیان اینکه تعدادی از کشورها با روشهای متنوعی سعی در کنترل آلودگی هوا داشتهاند، افزود: استفاده از سوختهای هیبریدی یا برقی کردن موتور خودروها از روشهای متداول برای مقابله با عوارض ناشی از آلودگی هواست ولی در مجموع هنوز راه حل قاطعی برای این معضل ارائه نشده است.
محمدزاده اظهار داشت: البته در برخی مواقع عوامل طبیعی سبب کاهش آلودگی هوا در شهرهای آلوده میشود و طرح فیلتر شهری مکانیزه نیز از طبیعت الهام میگیرد.
محقق طرح «فیلتر هوای شهری مکانیزه»، اضافه کرد: زمانیکه هوای شهر ساکن است و لحظه به لحظه بر آلودگی آن اضافه میشود ضروری است که رطوبت به شکل مصنوعی وارد هوا شده و سبب حرکت آن شود.
محمدزاده با بیان اینکه دخالت رطوبت میتواند به دو گونه سبب لطافت هوا شود، گفت: ایجاد حرکت و جابجا کردن هوا که در اثر انبساط مولکولی انجام میشود و درگیری مستقیم ذرات آب با گازهای آلوده و ذرات معلق که در نهایت سبب رسوب شدن آلودگی میشود، از راههای کاهش آلودگی هوا به صورت مصنوعی است.
وی با اشاره به آخرین وضعیت این طرح عنوان کرد: کلیات فیلتر شهری مکانیزه عبارت است از تزریق آب از برجهایی مرتفع 100 متری به صورت ذرات بسیار ریز که از نازلهای مخصوص تحت فشار باید انجام شود.
محمدزاده گفت: تعداد برجهای تزریق به وسعت شهر یا منطقه آلوده بستگی خواهد داشت، به عنوان مثال، برای شهری به وسعت تهران دستکم نیاز به 600 عدد برج تزریق آب وجود دارد که حداقل 10 متر مکعب در ثانیه آب به هوای آن تزریق شود.
وی گفت: نحوه چیده شدن برجها باید به گونهای باشد که فاصله طولی آنها کمتر از یک هزار متر نباشد، این امر برای صرفهجویی در آب مصرفی ضرورت دارد.
محقق این طرح اظهار داشت: این میزان آب تزریق شده قادر به تسویه و جابجایی بیش از هشتاد میلیون متر مکعب هوا در هر ساعت است که در طول شبانه روز به بیشتر از 2 میلیارد متر مکعب میرسد.
ارسال دیدگاه