از بی توجهی مسئولان به صنعت فرش تا بلا تکلیفی 8 ماهه هیات مدیره فرش دستبافت ساری
اختصاصي / در گفت و گو با عضو هيات مديره اتحاديه ي فرش دستبافت مرکز مازندران مطرح شد

از بی توجهی مسئولان به صنعت فرش تا بلا تکلیفی 8 ماهه هیات مدیره فرش دستبافت ساری

<p><span style="font-size: larger;"><span style="font-family: Verdana;">عضو هیات مدیره اتحادیه فرش دستبافت مرکز مازندران از بلا تکلیفی 8 ماهه اعضا و هیات مدیره این اتحادیه پس از مردود شدن انتخابات سال گذشته خبر داد.<br /> </span></span></p>

حسین کیهانی در گفت و گو با خبرنگار مازند اصناف از بلا تکلیفی 8 ماهه اعضا و هیات مدیره این اتحادیه پس از مردود شدن انتخابات سال گذشته خبر داد.


وی در ادامه افزود: در حالیکه انتخابات هیات مدیره جدید مرکز مازندران در شهریور ماه سال گذشته برگزار شد، بدلیل شکایت یکی از داوطلبین و تغییر شیوه نامه ابلاغی اتاق اصناف انتخابات باطل اعلام شد و پس از آن در حالیکه باید تا بررسی شکایت و انتخابات جدید، سرپرستی به هیات مدیره قبلی سپرده می شد، در اقدامی غیر قابل انتظار در آبان سال گذشته به اتاق اصناف واگذار شد.


کیهانی در بخش دیگر سخنانش گفت: حیطه کاری اتحادیه فرش دستبافت از لحاظ عملی با خیلی از اتحادیه های دیگر تفاوت دارد و این موضوع و عدم آشنایی وصرف زمان تا اشرافیت کامل اتاق اصناف به شیوه اداره سبب سرگردانی ارباب رجوع گردیده است.


عضو هیات مدیره اتحادیه فرش دستبافت ساری اظهار داشت: متاسفانه از این اوضاع آشفته، تامین اجتماعی به عنوان یک فرصت استفاده کرد و بیمه خیلی از کارگزان و اعضا را قطع کرد.


کیهانی در ادامه به مشکلات فراوان بازار فرش دستبافت اشاره کرد و گفت: متاسفانه جهت دهی به تولید در مازندران ضعیف است و در حالی که ساری تنها یک کارگاه تولیدی فرش دستبافت دارد؛ اما بدلیل عدم حمایت از آن، راکد شده است.


وی در ادامه با بیان اینکه فعالان بخش فرش دستبافت کارگزان بسیاری از تجار کشور بویژه تبریزی ها هستند، تصریح کرد: در مازندران بویژه ساری تعداد کارگر و بافنده فرش دستبافت فراوان است، لذا سرمایه گذار غیر بومی آنها را به استثمار خود گرفته و در حالیکه فرش در ساری و دیگر نقاط استان بافته می شود اما به نام استانهای دیگر بویژه تبریز تمام و صادر می شود.

کیهانی با بیان اینکه علیرغم متوقف شدن تنها کارگاه تولیدی فرش دستبافت در مرکز مازندران ، متاسفانه حتی یک نفر هم پیگیر این موضوع نشده است؛خاطر نشان کرد: متاسفانه مسئولان ذیربط به این خود باوری نرسیده اند که در ساری تولید کننده و بافنده خوب داریم و این یک فرصت بسیار خوب برای صادرات مازندران است.

وی در ادامه تاکید کرد: چرا داریم با این سهل انگاری ها کاری می کنیم که همان بلایی که بر سر پرتقال و نارنگی ما آمده است بر سر فرش دستبافت ما هم بیاید. دقیقا کار و زحمت و تولید در مازندران است اما سود را دلالان غیر بومی می برند.اگر با هماهنگی و دلسوزی تاجر در این بخش ورود پیدا کند و به تولیدکننده و بافنده تعهد ارائه سفارش، تهیه مواد اولیه و خرید فرش اعلا دستبافت رابدهد، پتانسیل بالایی جهت صادرات فرش دستبافت مرغوب در مازندران و بویژه ساری وجود دارد.


کیهانی ضمن ابراز گلایه از عدم حمایت مسئولان در برگزاری نمایشگاه دائمی فرش دستبافت مازندران، اذعان داشت: شما قبول می کنید در استان شما نمایشگاه حرفه و صنعتی برگزار شود اما از خود استان شما غرفه و یا نماینده ای حضور نداشته باشد؟ در هیچ کجای کشور اینگونه نیست که در مازندران برگزار می شود...


کیهانی در گفت و گو با خبرنگار مازنداصناف با بیان اینکه مازندران از زمان های خیلی دور تولید کننده ابریشم بوده است، افزود: چرا در حالیکه خودمان می توانیم تولیدکننده ابریشم باشیم و مواد اولیه را دست اول در اختیار بافندگان فرش دستبافت قرار دهیم، باید با زحمت و تقبل هزینه مضاعف، ابریشم دست چندم از تبریز و نقاط دیگر کشور تهیه کنیم.


عضو هیات مدیره فرش دستبافت ساری در خاتمه گفت: از مسئولان تقاضا داریم ضمن توجه ویژه به این پتانسیل مناسب و پویا، ضمن رفع موانع موجود در این بخش، علاوه بر حمایت تولیدکندگان و بافندگان فرش، بستر مناسب برای فعالیت بیشتر این حرفه را فراهم آورند.


انتهای پیام/

مجتبی قربانی



ارسال دیدگاه