آقای وزیر کالای وارداتی قاچاق است یا با مجوز پنهانی وارد می‌شود؟
کارشناس مسائل اقتصادي:

آقای وزیر کالای وارداتی قاچاق است یا با مجوز پنهانی وارد می‌شود؟

<p>&nbsp;شیخی در خصوص واردات بی رویه کالاهای خارجی و احتمال افزایش گسترده تر آن پس از رفع تحریم احتمالی تصریح کرد: تنها آثاری که رفع تحریم خواهد داشت این است که برخی وزرا دروازه ها را با کمال تواضع به روی کالاهای بنجل خارجی باز می کنند و این صنایع نیمه برجا مانده و نیمه جان را نیز به زمین خواهند زد و از بین خواهند برد.</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p>

 

به گزارش مازند اصناف  عبدالمجید شیخی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی ضمن بیان این موضوع که دولت هیچ اقدام مؤثری در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی انجام نداده است، بیان داشت: دولت فقط اسم کارهایی را که انجام می داده است و جزء برنامه هایش بوده است را تغییر داده و مثلا اقتصاد مقاومتی و نظیر اینها گذاشته است. دولت همان روال قبلی خودش در زمینه های صادرات و واردات را دارد و همان دستورالعمل هایی که قبلا خودش تدوین کرده است را پیاده می کند.

 

این کارشناس اقتصادی ضمن انتقاد از پاسخ مسئولین دولتی در خصوص مطالبه از آنها به منظور اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: آنها در پاسخ به مطالبه اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی می گویند که هنوز زمان زیادی از بیاینات رهبری نگذشته است؛ درحالی که ما می گوییم که ابتدای شروع این نیاز، فرمان رهبری نیست و باید اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی از خیلی پیش تر شروع می شد. رهبری اشکال کار را دیده است و به شما تذکر داده است. راهی که شما انتخاب کردید از ابتدا غلط بوده است و به همان شیوه غلط نیز داشتید راه را می پیمودید و به همین دلیل رهبری به شما راه درست را نشان داد.

 

تعداد تعرفه های وارداتی بالای 10 درصد به تعداد انگشتان یک دست هم نیست

 

شیخی در ادامه به موضوع واردات بی رویه کالا به ایران اشاره و خاطرنشان کرد: ما داریم می بینیم که تعرفه های وارداتی بیش از سیصد قلم، زیر 10 درصد است و تعداد تعرفه های وارداتی بالای 10 درصد در کشور ما شاید از تعداد انگشتان دست تجاوز نکند. این به معنای این است که ما دروازه ها را به روی کالاهای وارداتی باز کرده ایم و در مقابل، برای حمایت از تولید داخلی هیچ اقدامی نمی کنیم و درواقع داریم تولید را به شکست می کشانیم.

 

وی درباره سؤال هایی که در ذهن کارشناسان درخصوص اقسام واردات وجود دارد عنوان کرد: سؤال ما این است که چه لزومی دارد کالای مصرفی مثل منسوجات که مشابه داخلی اش وجود دارد با این وضعیت وارد شود؟ و یا اگر به شکل قاچاق وارد می شوند پس چرا مشکل قاچاق را جدی نمی گیرند و با آن مقابله نمی کنند؟

 

شیخی افزود: گاهی کالاها مصرفی نهایی اند که واردات این کالاها به ضرر تولید داخلی است و منجر به انحراف الگوی مصرف می شود. گاهی کالاها سرمایه ای یا جزء مواد اولیه است که این دو حالت دارد؛ اگر مشابه داخلی وجود دارد که واردات آن به ضرر تولید داخلی است و اگر مشابه تولید داخلی وجود ندارد؛ سؤال این است که چرا روی تولید مشابه داخلی این کالاها سرمایه گذاری نمی شود؟ باید به گونه ای حمایت شود تا این کالاها در داخل کشور و به عنوان رقیب و بدیل تولید شوند. بنابراین بی برنامگی در واردات ضررهای متعددی به صادرات، تولید و الگوی مصرف وارد می کند.

 

لطف دشمن احمق به تولید داخلی با اعمال تحریم و قدر نشناسی دوست نادان از این موهبت

 

این استاد دانشگاه درمورد تمرکز زیاد دولت بر موضوع مذاکرات هسته ای و ادعای کابینه دولت مبنی بر تأثیر گسترده توافقات در اقتصاد و معیشت مردم تصریح کرد: اگر خطوط سیاسی در کشور را به سه خط راست، چپ و میانه تقسیم کنیم؛ سه گروه اعتقاد دارند که از نظر اقتصادی، تحریم ها مشکل اصلی کشور ما نیست.

 

وی یادآور شد: ما در یکی از هسته های مطالعانی یک مرکز تحقیقاتی مهم به این نتیجه رسیدیم که برداشتن تحریم چه بسا آثار منفی بیشتری روی اقتصاد ما دارد؛ چراکه تحریم یک برنامه حمایتی ناخواسته از تولیدات داخلی را برای ما رقم زد و اگر تحریم را بردارند این چتر حمایتی ناخواسته برداشته می شود. درواقع دشمن احمق برای ما یک برنامه حمایتی داخلی را ایجاد کرد ولی دوستان نادان متوجه نیستند که این چه نعمتی است که خداوند به ما داده است.

 

با رفع تحریم ها، عده ای با کمال تواضع دروازه ها را برای واردات کالاهای خارجی باز می کنند

 

وی اضافه کرد: جالب است بدانید که در این مدت که ما تحریم بودیم، آن فعالیت هایی که بیش از همه و پیش از همه مورد تحریم واقع شدند، بیشتر پیشرفت کردند. به طور مثال ما در مواردی مثل صنایع نظامی، سد سازی، تکنولوژی نانو، انرژی هسته‌ای، سلول های بنیادین و سیلوسازی حتی جزء 10 کشور اول دنیا شدیم. سؤال این است که چرا اینها با وجود تحریم پیشرفت کرده اند؟ دلیلش این است که ما را وادار کردند که جوهره وجودی مان فعال شود و خودمان تولید کنیم.

 

شیخی همچنین اذعان داشت: اگر تحریم ها برداشته شود، شخصی نظیر وزیر صنعت، معدن و تجارت می گوید وقتی که می شود از خارج از ایران کالاهای ارزان تر پیدا کرد، لزومی به تولید داخلی نیست! همین بهانه را درخصوص بسیاری از فعالیت ها در بحث خودکفایی و خوداتکایی نیز مطرح می کند. همچنین رئیس مناطق آزاد نیز می گوید که ما هیچ مزیتی برای صادرات نداریم و مثال زشتی هم زد که توهین به ملت ایران بود. یک چنین افرادی که برنامه ای ندارند مسلما اگر تحریم ها برداشته شود تنها آثاری که خواهد داشت این است که دروازه ها را با کمال تواضع به روی کالاهای بنجل خارجی باز می کنند و این صنایع نیمه برجا مانده و نیمه جان را نیز به زمین خواهند زد و از بین خواهند برد.

 

کشورهای پیشرفته ، محکم ترین برنامه های حمایتی را از صنایع داخلی اتخاذ کرده اند

 

وی در پاسخ به این سؤال که «کدام کشورها با سیاست واردات بی رویه کالا پیشرفت کرده اند که ایران آنها را الگو قرار داده است» گفت: ما اگر تاریخ دو، سه قرن گذشته اقتصاد را بررسی و مرور کنیم، پیشرفته ترین کشورها، محکم ترین برنامه های حمایتی را برای خودشان رقم زده اند. اروپا با توصیه های دانشمندشان به نام فردریک لیست، بیش از 200 سال است که از صنایع خودشان حمایت می کنند؛ آمریکا نیز همین طور است و کاملا از صنایع داخلی خود حمایت می کند.

 

این کارشناس اقتصادی یادآور شد: اکنون در اتحادیه اروپا مبادلات آزاد است، پول واحد شده است، نقل و انتقال آزاد شده است و حصارها را از درون خودش به لب مرزهای اتحادیه رسانده ولی همچنان از صنایع داخلی خود حمایت می کند و حصارهای حمایتی ایجاد کرده است و هیچ کس بدون مجوز کمیسیون اقتصادی اروپا اجازه ندارد کالایی را وارد کند. حتی پول در آنجا تحت نظر بانک جابجا می شود و مردم اجازه ندارند مقادار زیادی پول بدون دلیل و بدون مجوز جابجا کنند. بنابراین ما کشوری سراغ نداریم که با باز کردن دروازه های خودش به روی واردات، پیشرفت کرده باشد. همه دولت ها تا یک مرحله ای از بلوغ، از تمام صنایع داخلی خود حمایت کرده اند و بعد از آن آزادسازی نسبی ایجاد کرده اند که یک امر طبیعی است. چون زمانی که صنایع به مرحله ای از قدرت، تولید انبوه، کیفیت و قیمت تمام شده کمتر برسند، امکانش فراهم می شود که به آنها آزادی عمل داده شود و با صنایع و تولیدات مشابه دیگر رقابت کنند.

 

آقای وزیر؛ کالای وارداتی قاچاق است یا با مجوزهای پنهانی وارد می شود؟

 

وی درباره مجوزهایی که دولت برای واردات می دهد بیان داشت: در این زمینه چند نکته وجود دارد. اول اینکه متأسفانه برخی از افراد دولت خودشان بازرگان اند و کالاهایی را وارد می کنند. دوم اینکه درحال حاضر اتاق بازرگانی است که به متولیان بخش های دیگر فرمان می دهد و در نهایت نیز به طور کلی میل به واردات زیاد است و دلالان اقتصادی در واردات کم نیستند.

 

شیخی درباره سود و منفعت این واردات نیز گفت: سود کلان این واردات برای دلالان و آنهایی که ارتباط دارند بسیار خوب است. به عنوان مثال، امسال نهادهای مختلفی از جمله مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی به وزیر جهاد کشارزی خیلی فشار آوردند که اجازه ندهد میوه وارد شود؛ خوشبختانه وزیر نیز عمل کرد. اما دو هفته پیش خبر دادند که پرتقال های مصری و خارجی در بازار پیدا شده است و رسانه ملی نیز با بیانیه وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که اینها بدون مجوز وارد شده اند.

 

وی افزود: حال سؤال ما این است که اینها بدون مجوز وارد شده اند یا با مجوزهای پنهانی؟ چه کسی به اینها اجازه داده است؟ آیا پرتقال با این حجم وسیع می تواند قاچاق وارد شود؟ متولی بازار و وزارت بازرگانی باید پاسخگو باشند. تا کی تولید باید سرکوب شود و ارز مملکت خرج واردات کالاهای لوکس، مصرفی، بی کیفیت و یا حتی با کیفیت شود؟ چرا با دلالان برخورد شدید صورت نمی گیرد؟ بایستی نظارت و کنترل تقویت شود و این جزء وظایف حاکمیتی قوه مجریه، قضائیه و مقننه است.

 

منبع:دانا

 

 


ارسال دیدگاه