افزایش ادامه دار قیمت و بی‌کیفیتی نان/مسئولان در این ارتباط چه‌کاره‌اند؟

افزایش ادامه دار قیمت و بی‌کیفیتی نان/مسئولان در این ارتباط چه‌کاره‌اند؟

<p>نان در حالی در استان مازندران دو نرخی شد که متولیان امر برنامه&zwnj;ای برای کیفیت بخشی به آن ندارند.</p>

به گزارش  مازند اصناف، قیمت نان در مازندران همچون بسیاری از استان‌ها دو نرخی شد، هدف از دو نرخی شدن نان در استان و در سایر شهر‌ها به اذعان متولیان افزایش کیفیت نان بود.

نان با کیفیت، آن نانی است که از سبوس کافی برخودار باشد، نان سبوس دار، به طور میانگین، دو برابر ویتامین، مواد معدنی و مواد فیبری نسبت به نان سفید دارد.
مواد فیبری در نان سبوس دار راهی برای رفع گرفتگی روده و یبوست است. علاوه براین، این مواد جزء مواد غذایی مطلوب باکتریهای روده هستند که علیه امراض میکروبی روده اقدام کرده و سیستم ایمنی بدن را فعال می‌کنند.

مواد فیبری موجود در نان سبوس‌دار، کلسترول و مواد سمی حاصل از تجزیه مواد غذائی را جذب کرده و از روده دفع می‌کنند.

نان دارای منیزیم است که باعث تقویت ماهیچه‌های روده می‌شود و از دردهای ماهیچه‌ای جلوگیری می‌کند.

علت اینکه نان سبوس دار مورد علاقه افرادی است که کار فکری می‌کنند این است که نان سبوس دار دارای ویتامین B۲ و نیاسین است.

این ویتامین باعث تمرکز و دقت عمل شده وشادابی و خوشحالی را در انسان بوجود می‌آورند.

برای کودکان نیز بسیار خوب است، مخصوصاً در دورانی که سلولهای عصبی در حال رشد هستند، آهن موجود در نان سبوس دار سبب باهوشی و رفتار خوب کودکان می‌شود.

با افزایش قیمت نان توسط نانوایی‌های آزاد پز، انتظار این بود که میزان سبوس نان به اندازه مورد نیاز افزایش یابد، اما در حال حاضر سهم مردم از گران شدن نان تنها دریافت نان با آرد سفید است.

مضرات استفاده از آرد سفید در نان اضافه وزن از علل شایع بیماری دیابت است که کم شدن سبوس در رژیم غذایی، ازعوامل ایجاد‌کننده اضافه وزن است.

نان‌های سفید یا‌‌ همان بدون سبوس هیچگونه ارزش غذایی ندارند. نان سفید دیر‌تر از نان سبوس دار فرد را سیر می‌کنند، زود جذب می‌شوند، قند و چربی خون را سریع‌تر بالا می‌برند و اندیس گلایسمی بالایی دارند.

نان‌هایی که با استفاده از خمیر مایه تهیه می‌شود، قابلیت هضم خوبی داشته و ضایعات و دورریزی آن‌ها بسیار کمتر از نان‌های تهیه شده با جوش شیرین است، همچنین عطر و بوی این نان‌ها به هیچ وجه قابل قیاس با نان‌های جوش شیرین دار نیست و ماندگاری بهتری دارد.

با توجه به آمار بالای بیماران دیابتی در استان مازندران انتظار این است که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران نسبت به مصرف نان سبوس دار هشدارهای جدی‌تری بدهند و از سوی دیگر با همکاری مسئولان شهری به ویژه فرمانداران نظارت بیشتری بر نحوه پخت نان اعمال شود تا نان مناسب و سالم به دست مردم برسد.

نان عامل شکوفایی و رشد

اولیای بزرگوار اسلام برای این نعمت الهی، احترام ویژه‌ای قائل بوده‌اند؛ چرا که نان برای لذت بردن و پر خوردن نیست؛ بلکه عاملی برای توان یابی و عمل و نشاط و کوشش در میدان‌های زندگی و تکالیف شرعی است. به تعبیر دیگر، نان عاملی برای رشد و نمو، و عاملی مهم برای تلاش انسان در زندگی است. چنانکه در برخی کلمات معصومان (ع) بسیاری از واجبات همچون نماز و روزه، حج و جهاد، امر به معروف و نهی از منکر، اجرای عدالت و مبارزه با ظلم بواسطه قوتی است که انسان از نان کسب می‌کند.

بر این اساس می‌توان دستگیری از بیچارگان و زدودن اندوه از دل‌های تیره‌بختان، دانش و پیشرفت، هنر و ادب، سلوک و اخلاق، معرفت خدای متعال و صعود به سوی او، اشاعه خیرات و پرداختن به کارهای نیک و شایسته، یاری کردن دین و رفتن به جنگ و جهاد، در راه خدا سلاح به دست گرفتن، شهادت، رستگار شدن و ملاقات خداوند متعال و… را نیز برخاسته از نان دانسته‌اند چرا که نان عامل قوت بدن و قدرت بر انجام کار‌ها است.

آخرین کلام

مسئولان محترم استان مازندران، آقای استاندار! طی سال گذشته دوبار قیمت نان افزایش یافت و هر دوبار، افزایش کیفیت نان به مردم بشارت داده شد و باز هم به اعتراف خود شما، کیفیت نان نسبت به قبل از افزایش قیمت تغییری نکرد و در چند مورد نیز، اظهارات تاکیدی استاندار محترم در لزوم توجه جدی به کیفیت از سوی دستگاه‌های نظارتی، نویدبخش تی‌تر رسانه‌های استان شد اما از چیزی که خبر نشد، افزایش کیفیت نان بود و چشمان منتظر مردم به تحقق وعده آقای استاندار.

آقای استاندار! شما بفرمایید که مردم در مقابل این نان‌های بی‌کیفیت چه کنند؟ آیا شما هم مثل خانم ابتکار معتقدید که مردم باید با این وضعیت کنار بیایند و به نان بدون کیفیت با پخت بد، خود را تطبیق دهند؟ جسارت است، اگر پاسخ شما هم مثل خانم ابتکار باشد، مردم می‌پرسند که فلسفه وجودی شما چیست؟

وقتی عالی‌ترین مقام دولتی استان نتواند از حقوق عموم مردم دفاع کند و خواسته بحق آنان را متحقق، پس مردم این انتظار را باید از چه کسی داشته باشند؟

آیا می‌توانند نان مصرف نکنند و یا خود طی گذراندن دوره‌های آموزشی، با زدن کوره و یا تهیه لوازم مربوطه، اقدام به پخت نان کنند؟

لطفاً رهنمود عملیاتی دهید.

 

منبع:بلاغ


ارسال دیدگاه