شالیکاران مازندران با کمبود نشا شالی مواجه شدند

شالیکاران مازندران با کمبود نشا شالی مواجه شدند

<p style="text-align: justify;">&nbsp;از آنجایی که بیش از 90 درصد تهیه بذر و خزانه گیری نشا شالی همچنان در مازندران به حالت سنتی است، به دلیل تغییرات شرایط آب و هوایی و بی توجهی به آزمایشات خاک ،شالیکاران با کمبود نشا شالی مواجه شدند.</p>

به گزارش  مازند اصناف سالانه برای کشت 230 هزار هکتار اراضی شالیزاری به سه هزار تن بذر گواهی شده نیاز است که به دلیل عدم استقبال کشاورزان به استفاده از بذر ارقام پر محصول ،سالانه کمتر از 600 تن بذر برنج در استان تولید و توزیع می شود.

خزانه گیری نشا شالی برنج با پوشش پلاستیکی به صورت سنتی و با استفاده از بذرهایی که شالیکاران هرساله خودشان تهیه می کنند صورت می گیرد، اما به نظر می رسد امسال به دلیل شرایط آب و هوایی در فروردین ماه سال جاری که بیشتر از 20 روز آن ابری و بارندگی بوده است، نشا شالی دچار بیماری و کندی رشد مناسب شد.

در حال حاضر بیشتر کشاورزان زمین زراعی آنان آماده برای نشا کاری است اما به دلیل کمبود نشا ، عملیات نشاکاری به تعویق افتاد.

یکی از دلایل ایجاد اشکال در خزانه نشا شالی بی توجهی شالیکاران نسبت به آزمایش مکانیک خاک است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه تاکنون 87 هزار و 79 هکتار از شالیزارهای مازندران نشاکاری شد، گفت: 195 هزار و 669 هکتار معادل 93 درصد از شالیزارهای سطح استان آب تخت اولیه شد.

حسن عنایتی با اشاره به اینکه 99.7 درصد از مزارع خزانه گیری و 99 درصد عملیات بذرپاشی انجام شده است اظهار کرد: به دلیل شرایط جوی و سرمای ماه های اسفند پارسال و فروردین امسال عملیات زراعی کشت برنج در استان تاخیر و سطوح نشاکاری نسبت به سال گذشته روند کندی داشته است.

عنایتی ادامه داد: تاکنون 87 هزار و 79 هکتار معادل 41 درصد از شالیزارهای مازندران نشاکاری شد در حالی که سطوح نشاکاری شده سال گذشته در مدت مشابه 65 درصد بوده است.

وی خاطرنشان کرد: از کل سطوح نشاکاری شده 11 هزار و 912 هکتار به صورت مکانیزه و 75 هزار و 167 هکتار به صورت سنتی انجام شد.

عنایتی تعداد نمونه های خاک ارسالی به آزمایشگاه های خاکشناسی را 359 نمونه اعلام کرد و گفت: تاکنون حدود 772 تن بذر گواهی شده ارقام پرمحصول شیرودی، ندا و فجر توسط کارگزاران خریداری و به شهرستان ها حمل و در حال توزیع است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه به دلیل شرایط جوی و نوسانات دمایی در فروردین ماه برخی از خزانه های مکانیزه استان دچار استرس و خسارت شدند گفت: طی بازدید های صورت گرفته از سوی محققین موسسه تحقیقات برنج ،افزایش ph خاک و عواقب ناشی از آن از علل خسارت خزانه های برنج اعلام شد.

عنایتی ادامه داد: با توجه به فنولوژی گیاه برنج و بررسی و نمونه برداری های روزانه از بیولوژی آفات،شکار تله های فرمونی ونوری و تعیین زمان رهاسازی زنبور تریکوگراما برای نسل اول کرم ساقه خوار در سطح استان در حال انجام است.

به گفته مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران، تاکنون 11 هزار و 546 هکتار از شالیزارهای مازندران تحت پوشش بیمه قرار گرفت که کاهش 1.5 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.

مازندران 42 درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند.

 

منبع:ایرنا


ارسال دیدگاه