صادرات ۹۵۰ میلیون دلاری صنایع نساجی/ تدوین سند راهبردی پوشاک

صادرات ۹۵۰ میلیون دلاری صنایع نساجی/ تدوین سند راهبردی پوشاک

<p>&nbsp;مدیرکل صنایع نساجی پوشاک و چرم وزارت صنعت ، معدن و تجارت کشور، میزان صادرات صنعت نساجی کشور را سالانه ۹۵۰ میلیون دلار بیان کرد.</p>

به گزارش مازند اصناف ،   گلنار نصراللهی  در نشست فعالان پوشاک و منسوجات خانگی در قائمشهر با اشاره به وجود ۲۰ هزار واحد صنفی دوزندگی در ایران، اظهار داشت: این واحدها برای ۳۰۰هزار نفر شغل ایجاد کرده است که این رقم با اشتغالزایی واحدهای دارای پروانه صنعت نساجی برابری می کند.

نصرالهی با بیان اینکه حجم سرمایه گذاری در این واحدهای صنعتی حدود ۷۷ هزار میلیارد ریال در سال گذشته بوده است، اذعان کرد: سالانه حدود۹۵۰میلیون دلار در صنعت نساجی صادرات داریم که این رقم در سال گذشته با ۵ درصد رشد ۹۸۰ میلیون دلار بوده است.

وی ادامه داد: با واردات بی رویه نخ در دو سال گذشته و توأم شدن آن با رکود اقتصادی، سال ۹۳ سال خوبی برای صنعت نساجی نبوده است.

مدیرکل صنایع نساجی پوشاک و چرم وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور در خصوص نقش قاچاق در لطمه زدن به تولیدات نساجی، گفت: با توجه به اینکه صنعت نساجی قوی و ریشه دار است بحث قاچاق خیلی نمی تواند به تولیدات آن لطمه بزند چرا که براساس آمارهای واردات "یونیدو"که یک آمار بین المللی است، سالانه حدود ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار پوشاک به سمت ایران هدایت می شود، و این در حالیست که ما سالانه فقط ۵ میلیون دلار آن را ترخیص می کنیم.

نصرالهی تأکید کرد: چون کالاهای قاچاق، کالاهای تولید شده در فصل خودشان نیست و فصل خودش را گذرانده و با قیمت بسیار پایین به فروش می رسد، از این طریق می تواند صنعت نساجی را تحت تأثیر خود قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه در سالهای گذشته به مد و طراحی توجه چندانی نداشته ایم، بیان داشت : این دو مقوله از خصوصیات ذاتی صنعت نساجی است و عدم توجه به آن باعث شده که در زمینه های این صنعت عقب بمانیم.

این مدیرکل با بیان اینکه در بخش توزیع، در صنعت نساجی با مشکل مواجه هستیم، گفت: امسال بر توسعه بخش پوشاک متمرکز شده ایم و همه باید دست در دست هم دهیم تا مشکلات توزیع با سرمایه گذاری مطمئن، این نقص را جبران کنیم.

وی تصریح کرد: طی بازدید از واحدهای نساجی در قائمشهر شاهد بودیم که بخش دوزندگی خیلی خوب کار کرده است و امیدواریم همراه با دوزندگی واحدهای تولیدکننده مواد اولیه نیزگسترش پیدا کند.

نصرالهی از تدوین سند راهبردی پوشاک در کشور، با همکاری دانشگاه پلی تکنیک و انجمن صنایع نساجی خبر داد و گفت : این سند موتور محرکی خواهد بود برای توسعه سند پوشاک و تولید پارچه که از اهمیت خاصی برخوردار است.

مدیرکل صنایع نساجی پوشاک و چرم وزارت صنعت، معدن و تجارت کشوربا اشاره به تعرفه ترجیهی کشور ترکیه، اظهار داشت:  با توجه به اینکه کل واردات نساجی از کشور ترکیه کمتر از سال قبل شده است، تولیدکنندگان داخلی نگرانی در این خصوص نداشته باشند، چون مقرر شد هر زمان که این واردات به تولیدات ما لطمه بزند ما می توانیم از ادامه آن جلوگیری کنیم.

مدیرکل صنایع نساجی پوشاک و چرم وزارت صنعت، معدن و تجارت کشورگفت: بالغ بر ۹ هزار واحد تولیدی دارای پروانه صنعتی در رشته های مختلف الیاف، نخ، پارچه و پوشاک در کشور فعال هستند.

 

خبرگزاری مهر

 


ارسال دیدگاه