افزایش قیمت محصول ارزان شده

افزایش قیمت محصول ارزان شده

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">از ماه آوریل 2013 میلادی تا مارس 2015 (حدود دو سال گذشته) قیمت جهانی انواع روغن خام که جزو اقلام عمده وارداتی به کشور محسوب می&zwnj;شود، همواره رو به کاهش بوده است، اما این ماده اولیه که 70 درصد هزینه تمام شده روغن نباتی تولید شده در کشور را به خود اختصاص می&zwnj;دهد، نتوانسته قیمت روغن نباتی داخلی را کاهش دهد، چرا که صنایع روغن نباتی طی دو سال گذشته قیمت محصولات خود را کاهش نداده&zwnj;اند.</span></p>

 به گزارش مازند اصناف، از ماه آوریل 2013 میلادی تا مارس 2015 (حدود دو سال گذشته) قیمت جهانی انواع روغن خام که جزو اقلام عمده وارداتی به کشور محسوب می‌شود، همواره رو به کاهش بوده است، اما این ماده اولیه که 70 درصد هزینه تمام شده روغن نباتی تولید شده در کشور را به خود اختصاص می‌دهد، نتوانسته قیمت روغن نباتی داخلی را کاهش دهد، چرا که صنایع روغن نباتی طی دو سال گذشته قیمت محصولات خود را کاهش نداده‌اند.

البته برخی از برندهای معتبر روغن‌نباتی در ماه‌های پایانی سال گذشته و امسال برای افزایش متقاضیان خود اقدام به اعمال تخفیف‌های ویژه کردند؛ به گونه‌ای که به عنوان مثال با خرید سه بطری یک لیتری روغن مایع، یک بطری رایگان به مشتری داده می‌شود و این یعنی تخفیف حدود 25 درصدی؛ اما سوال اینجاست که اگر صنایع روغن نباتی می‌توانند با توجه به کاهش قیمت‌های جهانی روغن نباتی محصولات خود را ارزان‌تر روانه بازار کنند، چرا هیچ‌گاه درخواست کاهش قیمت خود را به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارائه نکردند؟

همچنین اگر فروختن انواع روغن نباتی برای صاحبان این صنایع با تخفیف ویژه، صرفه اقتصادی دارد، چرا می‌خواهند قیمت محصولات خود را علی‌رغم کاهش قیمت‌های جهانی افزایش دهند؟

به عنوان مثال قیمت هر تن روغن سویا در آوریل 2013 در بورس شیکاگو حدود 1086 دلار بوده که در مارس 2015 به حدود 683 دلار رسیده است و قیمت هر تن روغن پالم مالزی نیز که در آوریل 2013 در بورس شیکاگو حدود 756 دلار بوده است، به حدود 607 دلار در مارس 2015 کاهش یافته است.

گرچه صنایع روغن‌نباتی معتقدند کاهش قیمت‌ها در بازارهای جهانی به دلیل تغییر نرخ ارز محسوس نبوده اما به نظر می‌رسد محاسبات قیمت تمام شده روغن نباتی با همین ارز 3000 تا 3500 تومانی نیز همانگونه که در بازار مشاهده می‌شود، به تعدیل قیمت برای مصرف‌کننده داخلی نیاز دارد.

علی‌رغم روند کاهشی قیمت روغن خام در بازار جهانی، محمد قبله - دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی - اعلام کرده که پس از دو سال درخواست افزایش قیمت روغن را به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان ارسال کردیم، چرا که تولید‌کنندگان روغن قول داده بودند تا حدود شش ماه امسال قیمت‌ها را افزایش ندهند اما در سال 1394 تعرفه سه درصدی و روغن خام (سویا آفتابگردان) و شش درصدی بر واردات روغن پالم گذاشته شده که این مساله هزینه‌هایی را به واحد‌های تولیدی تحمیل کرده است.

به نظر می‌رسد علی‌رغم این اظهارات باز هم جای کاهش قیمت روغن نباتی در کشور وجود دارد. در این زمینه عیسی کلانتری - دبیر کل خانه کشاورز - معتقد است تا وقتی انحصار بازار روغن نباتی در دست دو - سه گروه و شرکت خصوصی است و بدون مطالعه بازار آن واگذار شده است، مشاهده می‌کنیم که علی‌رغم پایین آمدن حدود 20 درصدی قیمت جهانی روغن خام طی سال‌های اخیر، هیچ قیمتی در بازار داخلی کاهش نیافته است.

همچنین عبدالمهدی بخشنده - معاون برنامه‌ریزی اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی - نیز در این باره گفت: علی رغم کاهش قیمت جهانی روغن خام، قیمت روغن نباتی در بازار داخلی کاهش نیافته و با وجود واردات چهار میلیارد دلاری روغن خام و دانه‌های روغنی، محصول روی دست صنایع مانده است./

 

ایسنا


ارسال دیدگاه