رکود صنعت نساجی و پوشاک؛ اینجا هم پای چشم بادامی ها در میان است
آغاز به کار مجدد کارخانه نساجي مازندران

رکود صنعت نساجی و پوشاک؛ اینجا هم پای چشم بادامی ها در میان است

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">نساجی و پوشاک برگ برنده ای برای اقتصاد مقاومتی به شمار می روند، اما اکنون تولیدات مهد منسوجات و ریسندگی جهان در مازندران با برندهای غیراصیل چشم بادامی و ترک عرضه می شود.</span></p>

به گزارش مازند اصناف، کشف نخستین چرخ ریسندگی دنیا در هفت هزار سال قبل از میلاد در غاری در بهشهر نشان دهنده آن است که مازندران در صنعت نساجی پیشگام بوده است اما چرخهای این صنعت زنگ زده و تولیداتش با برند چشم بادامی ها و دیگر مناطق عرضه می شود.

 مازندران با داشتن بزرگترین و قدیمی ترین کارخانجات نساجی نقش مهمی در صنعت پوشاک کشور دارد اما به تاکید فعالان منسوجات کشور، نبود کارشناس برند، ورود کالاهای قاچاق، عدم بهره گیری از علوم نوین نساجی و نگاه سنتی به صنعت پوشاک به پویایی آن لطمه زده است.

سالانه حدود ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار پوشاک به سمت ایران هدایت می شود درحالیکه ۲۰ هزار واحد صنفی دوزندگی در ایران فعالیت دارند و این واحدها برای ۳۰۰هزار نفر شغل ایجاد کرده است که مجبورند در شرایط نابرابر با برندهای خارجی رقابت کنند.

 مدیرعامل یک شرکت تولید کننده البسه در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: پوشاک آویشن بیش از ۳۱ سال سابقه تولید در این صنعت و بکارگیری بیش از ۱۵۰ کارگر بیمه شده، تمام توان خود را برای حمایت از تولید داخلی و حفظ بازار پوشاک کشور، بکار گرفته است.

موسوی خواستار توجه مسئولان به این صنعت و تغییر رویکرد سنتی به صنعتی و ارائه تسهیلات بانکی به تولید کنندگان و کارآفرینان عرصه نساجی و پوشاک شد.


سید اسرافیل میری تولید کننده مواد اولیه و قطعات یدکی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از سال ۱۳۵۱ به عنوان تولیدکننده صنعتی فعالیت دارم و از مسئولین تقاضا دارم بر تولید نظارت بیشتری اعمال شود و مدیران کاردان و متخصص در صنایع مختلف از جمله نساجی به کار گیری شوند.



 کشف نخستین چرخ ریسندگی دنیا در مازندارن مربوط به ۷۰۰۰ سال قبل ازمیلاد

پیمان ولی پور معاون آموزشی دانشگاه آزاد قائمشهر و دبیر نخستین گردهمایی فعالان پوشاک و منسوجات خانگی، با بیان اینکه کشف نخستین  چرخ ریسندگی دنیا با قدمت ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد در غاری در بهشهر بوده است، اظهار داشت: در روزهای دورقائمشهر بزرگترین تولید کننده محصولات نساجی در خاورمیانه محسوب می شد و همچنان پس ازسالها این صنعت درمازندران و قائمشهر برند خود را حفظ کرده است.

ولی پور در خصوص این گردهمایی دو روزه، بیان داشت: ۳۵ تولیدکننده صنعت نساجی در بخش نمایشگاه، ۳۰۰ دانشجو در بخش مسابقه طراحی عمومی لباس و ۲۵۰ نفر در۱۱ کارگاه آموزشی تخصصی پوشاک و منسوجات شرکت کردند.

وی با اشاره به اینکه علوم نوین نساجی و تجارب ارزشمند اساتید فن از سرمایه های این صنعت به شمار می آید، بیان کرد: برند سازی، بازاریابی و تولید با کیفیت و قابل رقابت از حیث اقتصادی و توسعه پایدار صنعت نساجی و پوشاک از علل اصلی تشکیل این گردهمایی به شمار می آید.

ولیپوردر ادامه تصریح کرد : در سال گذشته چهار کارخانه جدید نساجی، دو واحد تولیدی پوشاک، سه کارخانه جدید الیاف تأسیس و ۶ کارخانه توسعه یافت که برای ۲۰۰۰ نفرایجاد شغل شده است.

محمدرضا باقرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر نیز اظهار داشت: ۳۰ سال قبل شور و نشاط صنعت نساجی خیلی به چشم می آمد و زمانی به خود آمدیم که بر خرابه های نساجی مرثیه سرایی و سوگواری بود.

آغاز به کار مجدد کارخانه نساجی مازندران


وی افزود: علیرغم اینکه صنعت پوشاک ونساجی می تواند برگ برنده ای در حوزه اقتصاد مقاومتی باشد ولی این پیشینه ای که مشاهده می شود نگران کننده به نظر می رسد.

باقرزاده مشکل کارکردی، سوء مدیریت و بی تدبیری ها را در رکود صنعت نساجی مؤثر دانست و بیان داشت: اگر بگوییم قاچاق به این صنعت لطمه زد، توپ را از زمین خودمان رد کرده ایم چرا که پوشاک تولیدی ایران با برند ترک و کشورهای عربی در حال توزیع است ولی ما در درون کشور با مشکل مواجه هستیم.

دبیر هم اندیشی استادان دانشگاه آزاد مازندارن تصریح کرد: اگر باورها اصلاح شود و ایرانیان باور داشته باشند که می توانند با پیش فرضها و نگاه معرفت شناسی و ارائه روشهای درست، زمینه های تولیدات نساجی کشور را فراهم کنند به توسعه آن کمک خواهد شد.

رابطه بانکها با تولیدکنندگان بسیار ظالمانه است


سید هادی حسینی نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه، جویبار و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، رابطه بانک با تولید کننده را بسیار ظالمانه دانست و اظهار داشت: متأسفانه مسئله ربا به شدت در بانکها رواج دارد و هیچ مشارکتی بین بانک و تولیدکننده وجود ندارد و بانکها شیره تولیدکننده را می کشند.

وی افزود: به عنوان نماینده مردم مازندران در کمیسیون صنایع، آمادگی خود را برای برطرف کردن مشکلات قانونی بر سر راه صنعت نساجی اعلام می کنم.

این نماینده مجلس خواستگاه صنعت نساجی را مازندران و قائمشهر معرفی کرد و گفت: در سالهای اخیر صنعت نساجی دچار بحران بوده است که  مدیریت صحیح، پرهیز از نزاع و درگیری و رفتار عاقلانه باعث شد تا حدود زیادی مشکلات رفع شود.

لباس یک موضوع فرهنگی/ هدف تولید و عرضه منسوجات ایرانی است

محمد محمدپور عمران مدیرکل صنعت، معدن و تجارت مازندران اظهار داشت: هم اکنون نساجی مازندران با ۴۰۰ نفر پرسنل در حال کارکردن است وبازنشستگان مطالبات خود را دریافت کرده اند.



وی با بیان اینکه در مسیرتوسعه باید با کشورهای جویای نام رقابت کنیم، گفت: ساماندهی فارغ التحصیلان این عرصه، توجه به برند سازی و استفاده از دانش و تخصص، می تواند موجبات تحقق این امر را فراهم آورد.

محمدپور عمران درخصوص قاچاق در این صنعت، تصریح کرد: اگر فرض کنیم ۴ میلیارد دلار از این قاچاق را در داخل کشور تولید کنیم و بتوانیم ۲۰ درصد آن را به دستمزد اختصاص دهیم، می توانیم ۱۰۰ هزار شغل جدید ایجاد کنیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت مازندران با بیان اینکه مازندران در صنعت نساجی و پوشاک سرآمد است، بیان داشت: ما می توانیم با توجه به ارزشهای خود و زیبایی شناسی متناسب با فرهنگ دینی و ملی، طراحی مد داشته باشیم.

وی افزود : لباس یک موضوع فرهنگی است ما نمی توانیم ملت سربلندی باشیم ولی لباس خود را از خارج تهیه کنیم.

نبود کارشناس برند در کشور


محمد مهدی رئیس زاده دبیر انجمن صنایع نساجی ایران نیز گفت: در دنیای امروز ارزش برندها چهاربرابر کارخانه ها قیمت گذاری می شوند.

وی در خصوص نساجی قائمشهر اظهار داشت: این کارخانه در سال ۱۳۰۵ ثبت شد و در سال ۱۳۶۵ طبق آمار ۴۷ میلیون مترمربع منسوج تولید شده داشت که بیش از ۸ درصد تولید کشور را شامل می شد.

رئیس زاده با بیان اینکه بحث رکود صنعت نساجی بحث اصلی در صنعت نساجی است، بیان داشت: باید روی مسائل فرهنگی کار کنیم و از طراحان بسیار خوبی که داریم استفاده کرده و ذوق و استعدادشان را باور و شکوفا کنیم.

دبیر انجمن صنایع نساجی ایران تصریح کرد: بایستی در تبلیغات برند، هزینه کرد و صداو سیما طبق قانون باید برای تبلیغات داخلی هزینه ها را کاهش دهد.

وی با اشاره به اینکه کارشناس برند در کشور نداریم، بیان کرد: بایستی در فرآیندهای ثبت برندها و نمایندگی ها تسهیلاتی منظور کرد.

به گزارش مهر، بالغ بر ۹ هزار واحد تولیدی  دارای پروانه صنعتی در رشته های مختلف الیاف، نخ، پارچه و پوشاک در کشور فعال هستند و صنعت پوشاک می تواند برگ برنده ای در حوزه اقتصاد مقاومتی باشد. /مهر


صبحانه


ارسال دیدگاه