ابلاغیه سازمان دامپزشکی در رد آلودگی ماهی مشهور/ «تیلا پیا» از آزمایشات میکروبی و شیمیایی موفق بیرون آمد +سند

ابلاغیه سازمان دامپزشکی در رد آلودگی ماهی مشهور/ «تیلا پیا» از آزمایشات میکروبی و شیمیایی موفق بیرون آمد +سند

<p> <div style="margin-bottom: 10px; text-align: justify;" class="subtitle"><span style="font-family: Tahoma;">در این نامه همنین در خصوص آلودگی این ماهی اعلام شده است که کلیه ماهیان وارداتی به کشور تنها از مزارع مورد تایید کارشناسان اعزامی دامپزشکی کشور تهیه شده که پس از انجام آزمایشات میکروبی و شیمیایی و حصول اطمینان از سلامت آنها مجوز ترخیص می گیرند.</span></div> </p> <p style="text-align: justify;">&nbsp;</p>

به گزارش  مازند اصناف،  طی ماههای گذشته یک پیام و ایمیل در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی دست به دست می شد که مانند پیامک معروف سوسیس و کالباس، مردم را از خوردن یک نوع ماهی منع می کرد. با توجه به اینکه ماهی قزل آلا و انواع پرورشی ماهی آزاد و این اواخر ماهی تیلا پیا به سفره طبقه متوسط جامعه راه یافته است، پیامک مذکور "تیلاپیا" را هدف گرفته بود.

 


اگرچه قبلا هم شایعاتی مبنی بر تولید و پرورش این ماهی ها نگرانی های عمیق و البته به جایی در مورد سلامت گوشت این ماهی ها ایجاد می کرد اما پیامکی در مورد ماهی تیلا پیا پخش شده بود، تلاش داشت با خود مستنداتی را نیز ارائه کند.



به همین خاطر، تا مدتها بحث آلودگی و عدم کیفیت مناسب این ماهی در جامعه ایران مطرح بود و شاید بر روی فروش این محصول نیز تاثیر قابل توجهی گذاشته باشد. به همین خاطر نهادهای مسئول دست به کار شدند و بر اساس نامه ای که سازمان دامپزشکی کشور به برخی دستگاهها ارسال کرده، توضیحاتی درباره کیفیت این ماهی ارائه شده است.


طبق این نامه که از سوی مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور ارسال و نسخه ای از آن به دست صبحانه رسیده، با اشاره به اینکه گونه های پرورشی از قبیل تیلاپیا، در مقایسه با ماهیان دریایی دارای مقادیر بسیار کمی از امگا 3 به دلیل دستی بودن تغذیه هستند ولی باز هم مقادیر امگا 3 آنها در مقایسه با گوشت هایی مثل گوساله بالاتر است.





 

در این نامه همچنین در خصوص آلودگی این ماهی ها اعلام شده است که کلیه ماهیان وارداتی به کشور تنها از مزارع مورد تایید کارشناسان اعزامی دامپزشکی کشور تهیه شده که پس از انجام آزمایشات میکروبی و شیمیایی و حصول اطمینان از سلامت آنها مجوز ترخیص می گیرند.



در پایان این نامه سازمان دامپزشکی کل کشور نیز تاکید شده است که شایعات پرورش این ماهی در محیط های غیراستاندارد و غیر بهداشتی صحت ندارد.

 

 

 

منبع: صبحانه



ارسال دیدگاه