رشد ۲برابری قاچاق کفش
تعطيلي 60 درصد ظرفيت توليد کفش در کشور

رشد ۲برابری قاچاق کفش

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">رییس جامعه مدیران و متخصصان صنعت کفش با بیان اینکه افزایش ۱۰۰ درصدی قاچاق کفش ضربه سنگینی به تولید داخل است گفت: در حال حاضر اکثر واحدهای تولید کفش با ۴۰ درصد ظرفیت مشغول فعالیت هستند.</span></p>

به گزارش مازند اصناف، علی لشگری رییس جامعه مدیران و متخصصان صنعت کفش با بیان اینکه مصرف کفش زمانی به عنوان پوشش برای پا به حساب می آمد گفت: اکنون اینگونه نیست و کفش به عنوان تشخص استفاده می‌شود و جوانان حاضر به صرف هزینه هنگفت در این زمینه هستند.


 وی به افزایش 100 درصدی واردات کفش به صورت قاچاق در داخل کشور اشاره کرد و افزود: متأسفانه واردات و قاچاق کفش در سال 93 دو برابر شده و این مسئله ضربه سنگینی به صنعت کفش وارد کرده است. اکنون وضعیت بازار کفش مطلوب نیست، زیرا شاخص بهای کفش در مقایسه با تورم رقم بالایی است.



وی افزود: طبق آمار بانک مرکزی تورم پارسال 15.6 درصد بوده ولی شاخص بهای صنعت کفش در پایان اسفند 93 ، 22.3 رشد داشته که این مسئله فعالیت در صنعت کفش را برای تولید کننده زیان بار می کند و نشان دهنده این است که قیمت تمام شده کفش برای تولید کننده بالا بوده است.



این فعال صنعت کفش خاطرنشان کرد: در سال های اخیر سرمایه گذاری خوبی در صنعت کفش کشور چه در بخش تولیدات چرمی و چه غیر چرمی انجام شده است ولی همچنان مردم رغبتی به خرید کفش تولید داخل ندارند و این مسئله نیاز به فرهنگ سازی دارد.یعنی مانند سایر کشورها نیست که مردم برای مصارف گوناگون کفش خریداری کنند. بلکه یک جفت کفش خریداری می‌کنند و از آن برای زمینه های مختلف بهره می‌برند.



 لشگری با اشاره به اینکه قیمت تمام شده کفش برای تولید کننده بالاست گفت: قدرت خرید مردم با توجه به تورم و مشکلات اقتصادی کاهش یافته است. همین مسئله باعث می‌شود رکود در این صنعت ادامه دار باشد. در حال حاضر دسترسی به مواد اولیه مورد نیاز برای تولید کفش و عدم دسترسی به بازارهای بین المللی مشکلات زیادی را برای رقابت صنعت کفش ایران با دیگر کشورها به وجود آورده است.



این فعال صنعت کفش با انتقاد از از واردات و قاچاق بی رویه کفش به کشور گفت: واردات کفش ضربه سنگینی را به صنعت کفش کشور وارد کرده است. این مسئله در تولید کفش قاچاق بیشتر دیده می شود.امسال صنعت کفش با توجه به کاهش تحریم ها وارد فاز رقابتی خواهد شد و از طرفی کمتر شدن تورم در این صنعت نیز مرحله‌ دیگر است که باید با موفقیت از آن گذشت.



 وی با بیان اینکه واردات کفش به صورت رسمی و غیر رسمی در سال 93 افزایش یافت بیان کرد: سال های قبل محدودیت واردات کفش داشتیم، اما در سال 93 این محدودیت‌ها کمتر شد و واردات افزایش یافت. مردم به دلیل عدم شناخت از کیفیت کفش، در ابتدا به ظاهر و زیبایی کفش توجه می کنند و بعد از مدتی ترغیب به خرید آن می‌شوند.



این فعال صنعت کفش گفت: بسیاری از کفش هایی که وارد کشور می‌شوند، کفش های ارزان قیمت در اندونزی و ویتنام است که وارد کشور می شود و با سود چند برابر در فروشگاه به فروش می‌رسد. نظارت باید داخل شبکه های فروشگاهی صورت گیرد. اگر دولت زمینه را برای واردات مواد اولیه با کاهش تعرفه گمرکی فراهم کند می‌ توان با استفاده از مواد اولیه مرغوب کفش با کیفیت را تولید کنیم و همتراز با کشورهای ترکیه  و چین باشیم. زیرساخت ها برای تولید مناسب باید فراهم شود تا تولید کننده بتواند با قیمت مناسب کفش مرغوب را تولید کند.

 


 لشگری با بیان اینکه کل تولیدات کشور حدود 35 درصد کفش با رویه چرم است بیان کرد: حدود 70 درصد تولید کفش ایران در گروه غیر چرمی است، چرا که مصرف کننده بیشتر از کیفیت به ظاهر و زیبایی کفش توجه دارد. در حال حاضر اکثر واحدهای تولید کفش با 40 درصد ظرفیت مشغول فعالیت هستند.

 

تسنیم


ارسال دیدگاه