رویارویی اقتصاد مقاومتی با فشار ناجوانمردانه دلالان

رویارویی اقتصاد مقاومتی با فشار ناجوانمردانه دلالان

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">دلالان با قیمتی ارزان تولیدات طرح&zwnj;های اقتصاد مقاومتی را می&lrm;خرند و با قیمتی گزاف به فروش می&zwnj;رسانند که این موضوع نارضایتی تولیدکننده و خریدار را به همراه دارد.</span></p>

به گزارش مازند اصناف، ورود بسیج سازندگی به طرح اجرای اقتصاد مقاومتی زمینه را برای بسیاری از فعالان اقتصادی خرد در استان فراهم کرد؛ بسیج سازندگی با ورود در روستاها و شناسایی افراد مستعد، کاربلد و فاقد سرمایه، زمینه‌ای را ایجاد کرد که افراد جدیدی با توانمندی‌های مناسب به بازار اشتغال کشور معرفی شوند و ضمن رفع مشکلات خویش، گامی برای توسعه اشتغال بردارند.

بانوی روستایی ساروی که عضو بسیج خواهران بود با معرفی به بسیج سازندگی به ‎عنوان مبدع پرورش ماهی در کشور درخشید و قرار است از وی تجلیل شود.

زهرا شکری، ساکن روستای خوشاب ساری، دارای مدرک تحصیلی دیپلم با 41 سال سن، نمونه‌ای از فعالان اقتصادی است که طرح پرورش ماهی وی در کشور به‌عنوان طرح برتر انتخاب و برگزیده شد.

در همین ارتباط گفت‌وگویی با این بانوی علاقه‌مند به پرورش ماهی انجام شده که خواندن آن شاید تلنگری باشد برای افرادی که داری استعداد و خلاقیت بوده و هنوز برای حضور در روستا و ایجاد اشتغال مردد هستند.

شکری از علاقه‎مندی خویش به پرورش ماهی اشاره و اظهار کرد: همین علاقه‌مندی و اصرار من به ایجاد این اشتغال، باعث شد که همسر و فرزندم نیز پای کار آمده و با ایجاد استخر خاکی به مساحت 200 متر مربع، فعالیت رسمی خویش در عرصه پرورش ماهی را در سال 89 شروع کردم.

وی افزود: با تلاش، استمرار و معرفی به سازمان بسیج سازندگی در ساری، برنامه‎ریزی برای فعالیت حرفه‌ای در پرورش ماهی در برنامه کاری خانواده ما قرار گرفت و در سال 93 با کمک بسیج سازندگی موفق به احداث استخر بتنی دومنظوره پرورش ماهی قزل‎آلا و کپور شدم که بسیج سازندگی برای اجرای این طرح، 25 میلیون تومان تسهیلات در اختیار ما قرار داد.

مجری طرح پرورش ماهی درباره چگونگی آگاهی از اعطای تسهیلات بسیج سازندگی، بیان کرد: در روستا عضو بسیج خواهران بودم و در جلساتی که داشتم، از حمایت‌های بسیج سازندگی در اجرای طرح‌های اقتصادی در روستاها باخبر شدم.

وی با اشاره به موفقیت‌های به‎دست آمده در اجرای این طرح خطاب به بانوانی که در منازل اوقات بیکاری دارند، افزود: بسیاری از بیماری‌های امروز جامعه در اثر کم‌تحرکی و بیکاری به‌وجود می‌آید، بانوان می‌توانند با ورود به مشاغل خانگی در زندگی تحرک و طراوت ایجاد کنند.

شکری اضافه کرد: بسیج سازندگی در اجرای طرح‌های پرورش اردک، بوقلمون، بلدرچین و نیز در طرح‌های توسعه‌ای باغات و فعالیت صنعتی همکاری و همراهی مناسبی با خانواده‌های روستایی دارد که بانوان روستایی از این ظرفیت می‌توانند برای ایجاد اشتغال ورود پیدا کنند.

این فعال اقتصادی در زمینه پرورش ماهی اعطای تسهیلات برای ایجاد اشتغال را بسیار مفید و مناسب ارزیابی کرد و گفت: با اجرای این طرح بسیاری از فعالانی اقتصادی که دارای توانمندی هستند می‌توانند زمینه ایجاد اشتغال برای خودشان و افراد دیگر را فراهم کنند ولی متولیان طرح باید فاصله‌ای بین پرداخت تسهیلات و دریافت اقساط مدنظر قرار دهند تا به مجری طرح قبل از تولید فشار اقتصادی وارد نشود.

شکری خواستار همراهی دولت با فعالان اقتصادی که با استفاده از ظرفیت بسیج سازندگی موفق به اجرای طرح می‌شوند، شد و تصریح کرد: برای موفقیت این طرح نیاز است مسئولان استانی و شهرستانی در کنار بسیج سازندگی قرار گیرند، زمینه برای تهیه مواد اولیه، مواد غذایی و نیز فروش مواد تولیدشده را فراهم کنند.

وی با اشاره به مشکلاتی که در بازار مصرف برای تولیدکنندگان وجود دارد، ادامه داد: کالاهای تولیدی ما به‌واسطه تبلیغات محلی و از طریق دوست و آشنا به فروش می‌رسد که برای رفع این مشکل نیاز است مسئولان شهری و استانی زمینه‌ای را برای فروش کالاها فراهم کنند.

شکری خواستار کاهش تصدی‌گری دلالان و واسطه‌ها در فروش کالاهای تولیدی شد و گفت: دلالان با قیمتی ارزان ماهی را از پرورش‎دهندگان می‎خرند و با قیمتی گزاف به فروش می‌رسانند که این موضوع نارضایتی تولیدکننده و خریدار را به همراه دارد.

این فعال اقتصادی در پایان با اشاره به مشکلاتی که در راه تولید دارد، گفت: رنج فعالیت در تولید را به جان و دل می‎خرد و همه تلاش خویش را به‌کار می‌گیرد تا بتواند گامی کوچک برای توسعه کشور بردارد.

 

فارس مازندران


ارسال دیدگاه