برنج سومین کالای وارداتی ماه گذشته
46 هزار تن برنج خارجي فروردين وارد کشور شد

برنج سومین کالای وارداتی ماه گذشته

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">با وجود کاهش ۵۰ درصدی واردات برنج در فروردین ماه سال جاری این محصول با واردات ۴۶ هزار تنی خود، کماکان سومین کالای عمده وارداتی کشو به حساب می&zwnj;آید.</span></p>

به گزارش  مازند اصناف، بنا بر آمار گمرک در فروردین ماه سال جاری 46 هزار تن برنج به ارزش 48 میلیون دلار به کشور وارد شده است.

بر اساس سیاست کاش واردات برنج برای حمایت از تولید داخلی، میزان واردات این محصول در فروردین ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 50 درصد از لحاظ وزنی و ارزشی کاهش یافته است اما کماکان جزو چند کالای اول وارداتی کشور به حساب می آید.  

بنا بر اعلام وزیر جهاد کشاورزی، میزان واردات برنج در سال جاری یک میلیون تن و تولید داخلی این محصول دومیلون تن خواهد بود، تا نیاز سه میلیون تنی بازار مصرف تامین کند.

گفتنی است که برآورد هندی‌ها از نیاز ایران به وارت برنج جاه طلبانه تر از این میزان است به طوری که بر اساس اعلام نهاد توسعه صادرات محصولات کشاورزی و محصولات غذایی فرآوری شده هندوستان ، در 10 ماه نخست سال مالی 15-2014 (آوریل تا ژانویه)  صادرات برنج این کشور به ایران به حدود 767 هزار و 697 تن بوده است.

 

تحلیلگران این کشور پیش بینی می کنند که صادرات برنج باسماتی هند به ایران در سال 15-2014 با حدود 15 تا 20 درصد کاهش به حدود 1.15 تا 1.2 میلیون تن برسد.

 

مشرق


ارسال دیدگاه