میزان واردات چادر مشكي به کشور

میزان واردات چادر مشكي به کشور

<p><span style="font-family: Tahoma;">داستان ديروز و امروز نيست. ٥٠ سال است كه ايران بالاترين مصرف چادر مشكي را در جهان دارد، با اين وجود تنها يك درصد از نياز كشور به چادر مشكي در داخل مرزهاي ايران توليد مي&zwnj;شود.</span></p>

به گزارش مازند اصناف، در سال‌هاي گذشته همواره دستورالعمل‌هاي لازم براي توسعه توليد چادر مشكي در داخل كشور صادر شده است اما نتيجه نه راه‌اندازي واحد جديد بود و نه بالفعل كردن توان بالقوه موجود در كشور.  بررسي‌ها نشان مي‌دهد ظرفيت نصب شده براي توليد چادر مشكي در ايران ٥/٣٠ ميليون متر مربع است اما توليد اين نوع پارچه خاص در كشور به حدود يك ميليون متر مربع مي‌رسد. اين بدان معناست كه سرمايه‌گذاري‌هاي صورت گرفته در اين صنعت معطل مانده و غير‌قابل استفاده شده است.  مركز پژوهش‌هاي مجلس در شرايطي از واردات ٣٣٣ ميليون دلار پارچه چادر مشكي در فاصله سال‌هاي ١٣٨٥ تا ١٣٩٢ خبر مي‌دهد كه از پنج واحد توليدي چادر مشكي، چهار واحد توليد اين پارچه را متوقف كرده‌اند. با اين حال راه‌اندازي سه واحد توليدي جديد چادر مشكي نيز در دست انجام است. 

 

بر اساس اين گزارش مصرف سالانه چادر مشكي در ايران بين ٨٠ تا ٩٠ ميليون متر مربع برآورد شده است. اين در حالي است كه حجم واردات رسمي در اين دوره كمتر از نياز اعلام شده كشور گزارش شده است. دست‌اندركاران و كارشناسان اين صنعت معتقدند ورود غيرقانوني چادر مشكي به كشور سبب شده است بخش عمده‌اي از نياز كشور با واردات قاچاق تامين شود.



 مافياي واردات، مافياي قاچاق

 در سال‌هاي اخير تاكيدات فراواني بر توليد چادر مشكي در ايران صورت گرفته است. بسياري معتقدند توليد چادر مشكي در كشور مي‌تواند منجر به ايجاد اشتغال و همچنين كاهش خروج ارز از كشور شود چرا كه بازار اين كالا بازار تضمين شده‌اي در داخل كشور تلقي مي‌شود.  بر اساس آخرين سرشماري صورت گرفته در سال ١٣٩٠ برابر با ٣٦ ميليون و ٨٥٤ هزار و ٦٦٩ زن در ايران زندگي مي‌كنند كه طبق آمارهاي ارايه شده در همان سال ٣١ ميليون زن بالاي ١٠ سال در كشور زندگي مي‌كرد. مركز پژوهش‌هاي مجلس با استناد به اينكه اگر نيمي از جمعيت زنان مصرف‌كننده چادر باشند، نياز كشور سالانه بين ٧٥ تا ١٥٠ ميليون متر مربع خواهد بود، تاكيد كرده است يكي از مشكلات اصلي در بخش توليد چادر مشكي نبود برنامه‌ريزي براي هماهنگي و فعال كردن زنجيره توليد چادر مشكي در كشور است. بررسي‌ها نشان مي‌دهد كشورهاي توليد‌كننده چادر مشكي روش ايجاد زنجيره را در دستور قرار داده‌اند. واحدهايي براي توليد چيپس گرانول، ماده اوليه كارخانه‌هاي پتروشيمي براي توليد نرخ مخصوص چادر مشكي و واحدهايي براي توليد اين نخ تا رنگرزي و چاپ و... فعاليت مي‌كنند.



هند هم به جرگه صادركنندگان چادر پيوست


در فاصله سال‌هاي ١٣٨٥ تا ١٣٩٢ بيش از ٥٠٥ ميليون متر مربع چادر وارد ايران شده است. دولت پيشين با هدف حمايت از مصرف‌كننده چادر مشكي تعرفه واردات چادر را كاهش داد از اين‌رو ميزان واردات چادر مشكي رو به افزايش گذاشت اما بررسي‌ها نشان مي‌دهد بسياري از واردكنندگان پارچه، انواع پارچه را به اسم چادر مشكي وارد كشور كرده‌اند تا از مزيت كم بودن تعرفه واردات اين كالا بهره ببرند.



 بر اساس اين گزارش ژاپن و كره فروشنده سنتي چادر مشكي به ايران بوده‌اند اما در سال‌هاي گذشته چين، تايوان و اندونزي نيز به جرگه صادركنندگان چادر مشكي به ايران پيوسته‌اند.  هند كه يكي از مهم‌ترين بدهكاران نفتي ايران محسوب مي‌شود در سال‌هاي اخير جزو صادركنندگان چادر مشكي به ايران شده است.  بايد توجه داشت حجم قابل توجهي پارچه چادر مشكي از مراكز زيارتي نظير عراق، مكه و مدينه توسط زايران وارد ايران مي‌شود.



دريچه


  سهيلا جلودارزاده، مشاور وزير صنعت، معدن و تجارت: سالانه بيش از ٥٠ ميليون متر پارچه چادر مشكي از طريق قاچاق وارد كشور مي‌شود.


  اسلام‌پناه، مديركل دفتر نساجي و پوشاك وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت دهم: واردات پارچه مشكي با هزينه‌اي حدود هر متر يك و نيم تا دو دلار تمام مي‌شود اما سه برابر تا ١٠ برابر قيمت در بازار كشور به شمي‌رسد به اين ترتيب سود واردكنندگان بين ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ درصد برآورد مي‌شود.



  جمشيد بصيري، دبير سابق انجمن صنايع نساجي: برخي محاسبات نشان داده بود با در نظر گرفتن قيمت ١٥ تا ٢٠ هزار تومان براي هر متر مربع پارچه چادر مشكي سالانه سودي معادل يك ميليارد دلار به جيب واردكنندگان چادر مشكي مي‌رود.

 

 


 

منبع: صبحانه


ارسال دیدگاه