بی‌ثباتی قیمت در بازار راکد لبنیات

بی‌ثباتی قیمت در بازار راکد لبنیات

<p><span style="font-family: Tahoma;">&nbsp;دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی ایران به تولیدکنندگان فرآورده&zwnj;های لبنی هشدار داد بدون مجوز ستاد تنظیم بازار، اجازه افزایش قیمت ...</span></p>

به گزارش مازند اصناف، دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی ایران به تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی هشدار داد بدون مجوز ستاد تنظیم بازار، اجازه افزایش قیمت ندارند.



رضا باکری با تصریح اینکه کارخانجات لبنی با تخفیف‌های 8 تا 19 درصدی تلاش می‌کنند محصولات خود را بفروشند، افزایش قیمت لبنیات در بازار را تکذیب کرد. باکری با اشاره به بخشنامه اخیر معاون اول رئیس‌جمهوری مبنی بر ابلاغ سیاست‌های اصلاح قیمت، درباره اقدام کارخانه‌ها برای افزایش قیمت گفت: چنانچه کارخانه‌ای در حاشیه زیان باشد و بخواهد اصلاحیه قیمت بدهد می‌تواند اسناد، مدارک و صورت‌های مالی و حسابرسی شرکت را به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بدهد. وی ادامه داد: سازمان حمایت پس از بررسی مدارک در صورت تایید، آنها را به ستاد تنظیم بازار می‌فرستد و ستاد اجازه اصلاحیه قیمت محصولات شرکت درخواست‌کننده را صادر می‌کند.



دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی ایران با تأکید بر اینکه تاکنون تولیدکنندگان لبنی عضو انجمن به صورت گروهی و یکپارچه درخواستی برای افزایش قیمت نداده‌اند و اگر هم  تقاضایی صورت گرفته، موردی بوده است، افزود: هر کارخانه‌ای که در حاشیه ضرر باشد می‌تواند برای اصلاحیه قیمت اقدام کند. باکری در پاسخ به این پرسش که هزینه‌های عمومی صنعت در سال 1394 تا چه اندازه بر قیمت تمام‌شده محصولات لبنی تأثیرگذار بوده است، اظهار داشت: میانگین افزایش قیمت کل صنعت در سال جاری بالغ بر 5 درصد بوده که به همین اندازه روی قیمت تمام‌شده تاثیرگذار بوده است. دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی ایران در ادامه خاطرنشان کرد که انجمن نیز اسناد این افزایش قیمت را به سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار ارائه کرده که بررسی آن تا اوایل تیرماه طول می‌کشد.



وی در پاسخ به این پرسش که آیا صنایع لبنی درخواست 5 درصد افزایش قیمت محصولات خود را نیز برای امسال دارند یا خیر؟‌ گفت: به‌طور میانگین درخواست افزایش قیمت تولیدکنندگان لبنیات بیش از 5 درصد نخواهد بود، مگر اینکه کارخانه‌ای به‌طور انفرادی و برای خروج از وضعیت زیان‌دهی ناچار باشد درصد بیشتری برای افزایش قیمت درخواست کند. باکری با تصریح اینکه بازار در حالت رکود و تنگنا قرار دارد. درباره احتمال افزایش قیمت محصولات لبنی در هفته‌های آینده ابزار داشت که البته تولیدکنندگان به صورت سر به سر و گاه با توازن منفی، تولید و فروش را به پیش می‌برند و به‌طور قطع در این شرایط افزایش قیمت راهگشا نخواهد بود بلکه تولیدکنندگان باید از راه‌های دیگر نسبت به جلوگیری از ضرردهی خویش اقدام کنند. دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی ایران درباره میزان کمک یارانه‌ای دولت به تولیدکنندگان هم گفت که در سال 93 بالغ بر 300 میلیارد تومان و 300 میلیارد تومان هم در سال 1392 به دامداران پرداخت شد اما برای امسال هنوز ابلاغیه‌ای صورت نگرفته است.



افزایش خودسرانه قیمت شیر پاکتی


به رغم هشدار دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی اما قیمت شیر ۲۰۰ سی‌سی یکی از صنایع لبنی معتبر قبل از اعلام نرخ مصوب افزایش پیدا کرد. در سال گذشته هم قیمت شیر کم‌چرب یک لیتری اضافه شد و امسال نیز این افزایش قیمت شامل حال شیر‌های کوچک 200 سی‌سی تا 20 درصد شده است. مدیر روابط عمومی این شرکت به تسنیم اعلام کرد این افزایش قیمت براساس مجوز سال گذشته‌ای بوده که بر خلاف سایر صنایع  اعمال نشده است اما با نگاهی ساده به قیمت‌ها در سطح شهر این ادعا مورد قبول قرار نمی‌گیرد. بنا بر این گزارش، برای حل تناقضات بین صنایع مختلف و مردم سازمانی به نام حمایت تولیدکننده و مصرف‌کننده ایجاد شده است تا در مواردی که منافع این دو بخش به هم گره می‌خورد به عنوان یک مرجع بالادستی وارد عمل شود. سازمان حمایت در سال گذشته و در پی افزایش قیمت شیر کم‌چرب به 2 برند متخلف هشدار داد و تولیدکنندگان به اصلاح قیمت‌های خود اقدام کردند اما این چرخه در سال جاری به شکل دیگری بروز کرده است.



قائم‌مقام وزیر صنعت نیز در این باره به  تسنیم گفت: قیمت تمام کالاهای ضروری، حساس و اساسی حتما باید در کارگروه تنظیم بازار بررسی شود و هرگونه افزایش قیمتی در این زمینه بدون مجوز تنظیم بازار تخلف محسوب می‌شود. مجتبی خسروتاج افزود: زیان‌ده بودن دلیلی برای افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی نمی‌شود؛ در صورتی که تولیدکننده احساس کرد در تولید خود ضرر می‌کند باید آن را به سازمان حمایت اعلام کند، نه اینکه به صورت خودسرانه اقدام به افزایش قیمت کند. براساس پیگیری‌های تسنیم از سازمان حمایت، مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، سخنگوی این سازمان  پس از بررسی‌های انجام‌شده گفت: براساس اعلام تخلف به سازمان حمایت، مسؤولان شرکت مذکور به سازمان  حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان فراخوان شدند و در صورتی که قیمت‌های خود را اصلاح نکنند، اعمال قانون می‌شوند. غلامرضا کاوه افزود: هرگونه افزایش بدون مجوز کارگروه تنظیم بازار ممنوع است و با هر شکل این تخلف بر خورد می‌کنیم.



بی‌ثباتی‌ قیمت در بازار لبنیات

از سوی دیگر رئیس اتحادیه لبنیات‌فروشان با اشاره به افزایش قیمتی که هر از گاهی در بازار لبنیات شاهدیم، گفت: نظارت لازم در زمینه‌ کنترل قیمت لبنیات صورت نمی‌گیرد و شاهدیم در برخی اقلام لبنی قیمت‌ها به یکباره حدود 12 درصد افزایش و پس از چند روز کاهش می‌یابد که نشان از بی‌ثباتی و عدم نظارت کافی در این حوزه دارد. علی رجبی در گفت‌و‌گو با ایسنا بر ضرورت نرخ‌گذاری متنوع لبنیات براساس نوع کیفیت آنها تاکید کرد و افزود: با نرخ‌گذاری لبنیات براساس نوع کیفیت آنها طبیعی است کیفیت بهبود می‌یابد، چون زمانی که نرخ‌گذاری یکسان است صنایع سیر یکنواختی را سپری می‌کنند و برای رقابت و افزایش کیفیت تلاش نمی‌کنند.



رئیس اتحادیه لبنیات‌فروشان در عین حال اضافه کرد: لبنیات به عنوان محصولی استراتژیک بوده و در حال حاضر بسیاری از کارخانه‌ها، محصولات را به‌عنوان سنتی عرضه می‌کنند، چون گرایش مردم به این محصولات زیاد شده است. وی همچنین با بیان اینکه پرمصرف‌ترین لبنیات شیر کم‌چرب است، گفت: پس از آن پنیر و ماست در رتبه‌های بعدی مصرف قرار دارند. به گفته رجبی حدود 2000 واحد مجوز‌دار فروش لبنیات در تهران داریم. وی همچنین گفت: جلساتی در سازمان صنعت، معدن و تجارت با حضور اتحادیه خوار‌بارفروشان، فروشندگان پرنده و ماهی، گوشت گوسفندی و گاوی و اتحادیه لبنیات‌فروشان برگزار و قرار شد تمهیدات و برنامه‌های ویژه‌ای برای بازار ماه رمضان امسال داشته باشیم.

 

 

منبع: ایران جیب



ارسال دیدگاه