واردات سالانه ۱۰۰میلیون دلار چادر مشکی

واردات سالانه ۱۰۰میلیون دلار چادر مشکی

<p><span style="font-family: Tahoma;">دبیر انجمن صنایع نساجی با اشاره به اینکه ۹۰درصد چادر مشکی در کشور وارداتی است، گفت: سالیانه ۱۰۰میلیون دلار (بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان) صرف واردات چادر مشکی می&zwnj;شود.</span></p>

به گزارش مازند اصناف، علیرضا حائری دبیر انجمن صنایع نساجی،‌ درباره وضعیت تولید چادر مشکی گفت: کشور ایران با مصرف سالیانه در حدود 70 میلیون متر پارچه چادرمشکی، رتبه نخست مصرف آن در جهان را به خود اختصاص داده است در حالی که تنها از این میزان 5 میلیون متر در کشور تولید می‌شود، یعنی فقط 10 درصد از این نیاز در داخل کشور تولید شده و در حدود 90 درصد آن وارداتی است.



وی با بیان "سوئیس، ژاپن و کره که مصرف کننده چادر نیستند تأمین بازار ما را به‌عهده دارند" افزود: در سال‌های نه‌چندان دور کشورهایی نظیر سوئیس، ژاپن و کره که به‌جرات می‌توان ادعا نمود که به هیچ وجه مصرف‌کننده این محصول نیستند عمده تأمین‌کنندگان بازار داخلی کشورمان بودند اما اخیراً تولیدات سایر کشورها نظیر تایلند، اندونزی و ویتنام نیز اضافه و بعضاً‌ جایگزین شده‌اند در حالی که ما همچنان اندر خم نحوه تولید، چگونگی سرمایه‌گذاری، تهیه لایحه و طرح و همچنین بررسی مکان و محل احداث کارخانه تولید چادرمشکی هستیم.



دبیر انجمن صنایع نساجی با اشاره به اینکه سالانه 100 میلیون دلار صرف واردات چادر مشکی می‌شود، گفت: مسئولان توجهی ندارند. هر از گاهی مصاحبه‌ای در این زمینه صورت می‌گیرد و پس از مدت کوتاهی روال مانند قبل می‌شود و واردات سالانه 100 میلیون دلاری چادر مشکی از طریق مبادی رسمی و مقادیر معتنابهی دیگر  از طریق قاچاق، کالای همراه مسافر و تجارت چمدانی انجام می‌شود. هر از چند گاهی نیز برای اینکه کم‌کاری و سهل‌انگاری خود در تأمین این نیاز داخلی را توجیه نماییم، دست به دامان مافیای تجارت آن می‌شویم و دشمنان خیالی را متهم کرده و وجود آنان را دلیل عدم توسعه مناسب تولید این محصول در کشور قلمداد می‌کنیم



وی ادامه داد: گاهی بهانه تراشی و  مشکلات تکنولوژیکی را مطرح می‌کنیم در حالی که به‌خوبی می‌دانیم که اینها بهانه‌ای بیش نیست و دلیل اصلی عدم تولید این محصول در کشور، همانا نبود عزم و اراده‌ای جدی در تولید آن است وگرنه می‌توان با تعریف مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذاری در تولید این محصول و قرار دادن این مشوق‌ها و تسهیلات در اختیار کارآفرینان و سرمایه‌گذاران موفق صنعت نساجی، نسبت به خودکفایی در این رشته قدم‌های اساسی برداشت.



 حائری تأکید کرد: شناسایی اهلیت سرمایه‌گذار در این بخش از مهم‌ترین عوامل موفقیت در تولید این محصول  است و تضمینی خواهد بود تا سرانجام سرمایه‌گذاری‌های جدید نیز به سرنوشت سرمایه‌گذاری‌های قبلی دچار نشود. اینک تولید پارچه چادر مشکی از حالت تولید یک محصول صرفاً اقتصادی خارج شده و تبدیل به نماد و شاخصه‌ای برای ارزیابی پیشرفت و موفقیت صنعت نساجی در کشور گردیده است و بعضاً مثالی برای عدم توانمندی این صنعت.



دبیر انجمن صنایع نساجی بیان کرد: اکنون که صنعت نساجی در بسیاری از زیرشاخه‌های خود از قبیل تولید انواع کفپوش‌ها، انواع الیاف، منسوج نبافته، نخ‌های فیلامنت و میکروفیلامنت و تولید انواع نخ‌های ظریف پنبه‌ای و ترکیبی و ... به موفقیت‌های شایانی دست یافته است، این نقص نیز باید با مساعدت و همراهی مسئولین تصمیم‌گیر یک بار برای همیشه حل و فصل شود تا ضمن جلوگیری از خروج سالیانه مقادیر معتنابهی ارز از کشور، بازارهای مصرفی کشورهای مسلمان و علی الخصوص کشورهای عربی را نیز به تسخیر خود در آورد و از این محل ارزآوری مناسبی برای کشور ایجاد نماید.



 وی با بیان اینکه "با ایجاد 4 کارخانه با ظرفیت تولید 20 میلیون متر چادر مشکی در سال نیازی به واردات نداریم" گفت: درصورتی که بتوان 80 میلیون متر چادر مشکی باکیفیت را تولید کنیم دیگر نیازی به چادر وارداتی نداریم. ایران بزرگترین مصرف کننده چادر مشکی در خاورمیانه است اما تولید آن از همه ضعیف‌تر است.



حائری افزود: تعرفه واردات چادر مشکی 10 درصد است در حالی که تعرفه واردات سایر پارچه‌ها حدود 32 درصد است، همین امر باعث می‌شود تا واردکننده سایر پارچه‌ها را به نام چادر مشکی به کشور وارد کرده و آسیب‌های زیادی را به تولید کننده داخلی وارد کند. شنیده‌ایم که وزارتخانه پیشنهاد افزایش تعرفه واردات چادر مشکی را داده است تا از تولید حمایت شود، اما این راهکار تنها در صورتی مفید است که تولیدی وجود داشته باشد. در مورد چادر مشکی روش مناسبی نیست، چرا که تولید چادر مشکی نداریم.

 

 

منبع: بلاغ


ارسال دیدگاه