فروش قلیان در سفره خانه ها ممنوع است/ طرح ضربتی جمع آوری قلیان از هفته دوم اردیبهشت در مازندران
اختصاصي/معاون فني معاونت بهداشت مازندران خبر داد

فروش قلیان در سفره خانه ها ممنوع است/ طرح ضربتی جمع آوری قلیان از هفته دوم اردیبهشت در مازندران

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">برابر ماده 13 قانون جامع مبارزه با دخانیات، اماکن عمومی حق توزیع قلیان را ندارند و بر این اساس فروش، عرضه و توزیع قلیان در سفره خانه ها و قهوه خانه ها ممنوع است.</span></p>

اگر اخبار مازند اصناف را در هفته اخیر دنبال کرده باشید، یکی از موضوعات به چالش برانگیز و قابل تامل فعلی بازار، رونق دوباره قلیان در سفره خانه های مازندران و سیاست های بازدارنده کج دار مریض و یک با و دو هوا از سوی دستگاه های ذیربط است.

 

بر اساس این گزارش، دستگاه های مسئول نظیر: اتاق اصناف، اتحادیه ها و اماکن نیروی انتظامی در گفت و گو با خبرنگار ما، متصدی و مرجع اصلی ساماندهی قهوه خانه و سفره خانه های استان را اداره بهداشت برشمردند و فعالیت های نظارتی خود را منوط به سیاست های اجرایی بهداشت عنوان کردند.


لذا بر اساس مطالب فوق، بر آن شدیم برای پیگیری این موضوع، ماجرا را از معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران جویا شویم، که شرح این گفت و گو را در ذیل می خوانید:

 

دکتر نادر آهنگر صبح امروز در گفت و گو با خبرنگار مازند اصناف در خصوص رواج دوباره قلیان سراها و سیاست های این سازمان برای ممانعت از عرضه قلیان اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تا کنون با برگزاری 2 همایش تخصصی در شهرهای بابل و چالوس، سعی در ایجاد وحدت رویه، جهت اجرای سیاست های همسو و یکنواخت در راستای جمع آوری قلیان در استان داریم.


وی در ادامه ضمن اعلام ممنوعیت عرضه قلیان در قهوه خانه ها و سفره خانه های استان، تصریح کرد: برابر ماده 13 قانون جامع مبارزه با دخانیات، اماکن عمومی حق توزیع قلیان را ندارند و بر این اساس فروش، عرضه و توزیع قلیان در سفره خانه ها و قهوه خانه ها ممنوع است.

 


آهنگر با اعلام اینکه قانون جامع مبارزه با دخانیات تمامی دستگاه ها و نهادهای کشور را موظف به جلوگیری از توزیع، قاچاق و عرضه دخانیات نموده است، تصریح کرد: از آنجا که در بحث دخانیات، هم از بعد سلامت، هم از بعد اجتماعی ، هم از بعد اقتصادی و بویژه قاچاق حائز اهمیت است، لذا باید سایر نهاد ها بویژه اتاق اصناف، صنعت و معدن، اتحادیه های صنفی و نیروی انتظامی تمام قد ما را در کنترل و مبارزه آن یاری نمایند.

 

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران ضمن اعلام طرح جمع آوری قلیان از هفته دوم اردیبهشت در سطح استان تصریح کرد: چهارشنبه هفته جاری کارگزوه تخصصی مبارزه با قلیان تشکیل و با راه اندازی اکیپ های مشترک بهداشت،گردشگری،اماکن و اتاق اصناف اقدام جدی و سراسری برای برخورد با قلیان در استان آغاز خواهد شد.

 


وی در بخش پایانی سخنان خود ضمن تاکید بر اثرات زیان بار قلیان بویژه جوانان، اذعان داشت: در سال گذشته نزدیک به 4 هزار پزشک متخصص در نامه ای خطاب به رئیس جمهور، ضمن اشاره به مواد شیمیایی و سرطان زا تنباکوهای میوه ای، در خواست ممنوعیت استعمال آن را در اماکن عمومی خواستار شدند؛ که این موضوع پس از تصویب در دیوان عدالت اداری منجر به صدور حکم ممنوعیت عرضه قلیان در اماکن عمومی بویژه قلیان سراها گردید.

 

دکتر آهنگر در انتها، از مردم شریف مازندران خواست تا در صورت مشاهده عرضه قلیان در سفره خانه های سطح استان مراتب را با شماره تلفن 1490 اطلاع دهند تا در اسرع وقت اقدامات لازم انجام پذیرد.

 

انتهای پیام/

مجتبی قربانی


ارسال دیدگاه