از اما و اگر های مسئولان تا عرضه مجدد قلیان در قهوه خانه های مرکز مازندران
اختصاصي/ مازند اصناف گزارش مي دهد

از اما و اگر های مسئولان تا عرضه مجدد قلیان در قهوه خانه های مرکز مازندران

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;"><span style="font-family: Tahoma;">در سال گذشته و با افزایش بازرسی ها و شدت قاطعیت مراکز نظارتی شاهد ریشه کن شدن عرضه قلیان و تعطیلی بسیاری از سفره خانه های مرکز مازندران بویژه سفره خانه های جاده فرح آباد ساری بوده ایم تا اینکه در اواخر سال جاری بیکباره شاهد عرضه مجدد قلیان در قهوه خانه ها و سفره خانه های حتی سطح شهر بوده ایم و استمرار این موضوع تاکنون نیز که بیش از 10 روز از تعطیلات نوروزی&nbsp; هم گذشته است ادامه دارد، تا جایی که هم اکنون قلیان پای ثابت قهوه خانه ها شده است.</span><br /> </span></p>

به گزارش خبرنگار مازند اصناف، هر ساله شاهد یک مانور و دستورالعمل سنگین از سوی برخی ارگان های نظارتی نظیر اتاق اصناف، ادارات بازرگانی، بهداشت و اماکن نیروی انتظامی هستیم که این امر منجر به تعطیلی سفره خانه ها و نهایتا ممنوعیت عرضه قلیان به صورت مقطعی می گردد.


اما در سال گذشته و با افزایش بازرسی ها و شدت قاطعیت مراکز نظارتی شاهد ریشه کن شدن عرضه قلیان و تعطیلی بسیاری از سفره خانه های مرکز مازندران بویژه سفره خانه های جاده فرح آباد ساری بوده ایم تا اینکه در اواخر سال جاری بیکباره شاهد عرضه مجدد قلیان در قهوه خانه ها و سفره خانه های حتی سطح شهر بوده ایم و استمرار این موضوع تاکنون نیز که بیش از 10 روز از تعطیلات نوروزی  هم گذشته است ادامه دارد، تا جایی که هم اکنون قلیان پای ثابت قهوه خانه ها شده است.


آن چه در این میان رنج آور است سیاست کج دار مریض و یا بهتر است بگوییم یک بام و دو هوای مسئولان این بخش است که ممنوعیت عرضه قلیان را هر ساله با فراز و نشیب و باید و نباید ها همراه می کنند و این امر جدیت دستورالعمل ها را برای واحد های صنفی مورد تضعیف قرار خواهد داد.


بهداشت متولی اصلی اعلام ممنوعیت ارائه قلیان است


هر چند خبرنگار ما جهت پیگیری این موضوع با بازرسی اتاق اصناف، رئیس اتحادیه قهوه خانه داران و فرمانده اماکن نیروی انتظامی مرکز مازندران گفت و گو انجام داد اما هیچ یک از این ارگانها مسئولیت مستقیم نظارت بر فعالیت سفره خانه داران را بر عهده نگرفتند و متوفق القول مسئولیت مستقیم نظارت بر قهوه خانه ها را بر عهده بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی عنوان کردند.


آتچه قابل تامل است آن است که از یک سو نظارت بر تخلفات صنفی واحدهای صنفی بر عهده اتحادیه ها و اتاق اصناف می باشد و از سوی دیگر عدم دغدغه مندی مراکز بهداشت به جدیت در ممنوعیت عرضه قلیان است که این دو موضوع نهایتا موجب رواج دوباره قلیان در شهر خواهد شد.


صنف قهوه خانه داران در صدر تخلفات صنفی سال 93:

 

سرهنگ جلالی فرمانده اداره نظارت بر اماکن عمومی مرکز مازندران به خبرنگار مازند اصناف گفت: متولی اصلی اعلام ممنوعیت و کنترل عرضه قلیان مراکز بهداشت است.


وی در ادامه تصریح کرد: در سال گذشته 1200 واحد صنفی تعطیل گردید و در این میان بیشترین امار اختصاص به سفره خانه ها و قهوه خانه داران دارد.


سرهنگ جلالی تاکید کرد: در سال گذشته با جدیت و تلاش فراوان و نیز متحمل شدن مشقت های فراوان موفق به ریشه کن کردن قلیان در سطح استان و بویژه مرکز مازندران گردیده بودیم که متاسفانه با سیاست های کج دار مریض و یک بام و دو هوای برخی مسئولان و برخی بهانه تراشی ها نظیر انتخابات و توریستی بودن مازندران و ... دوباره پای قلیان به قهوه خانه ها باز شد.

 

رایج ترین تخلفات صنفی سال 93:

فرمانده اداره نظارت بر اماکن نیروی انتظامی مرکز مازندران در پاسخ به سوال خبرنگار مازند اصناف در خصوص رایج ترین تخلفات صنفی حال حاضر واحد های صنفی اظهار داشت: اولین مشکل موجود متوجه خود اتحادیه های صنفی است. برابر ماده 12قانون نظان صنفی، متصدیان واحد های صنفی بدون اخذ پروانه کسب، حق فعالیت و بازگشایی واحد های صنفی خویش را ندارند؛ اما متاسفانه اتحادیه های صنفی، با دریافت مبالغی از متقاضیان اقدام به صدور نامه در دست اقدام برای آنها می نمایند و این امر سبب فعالیت بسیاری از مشاغل بدون دارا بودن پروانه کسب در سطح شهر می گردد که این امر مشکلات فراوانی را نیز بدنبال خواهد داشت.


وی در پایان تخلف رایج دیگر در میان واحدهای صنفی اشاره کرد و افزود: پروانه کسب تنها برای شخص صاحب پروانه کسب و پس از احراز صلاحیت و استعلام های فراوان از نهادهای گوناگون صادر می گردد و در نهایت پس از تایید نیروی انتظامی، اتاق اصناف اقدام به صدور می نماید. اما متاسفانه شاهد فعالیت چشمگیر بسیاری از واحدهای صنفی هستیم که صاحبان آنها اقدام به واگذاری پروانه کسب به غیر نموده اند و این امر تخلف است، چرا که متصدیان این واحد ها، احراز صلاحیت نگردیده اند.


انتهای پیام/

حسن قربان زاده



ارسال دیدگاه