کاهش ۲۵ درصدی صادرات میوه

کاهش ۲۵ درصدی صادرات میوه

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی از کاهش ۲۵ درصدی صادرات میوه در سال گذشته خبرداد و از مشکل تنظیم بازار شب عید توسط وزارت جهاد کشاورزی انتقاد کرد.</span></p>

به گزارش مازند اصناف، سیدرضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در واکنش به سخنان حسین صفایی مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در مورد تنظیم بازار شب عید، در یک برنامه تلویزیونی گفت: اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران کمبود مرکبات در مرداد ماه 93 را طی نامه‌ای کتبی به سازمان حمایت از مصرف‌کننده ارسال کرد و در اوایل شهریور 93 هم مجدد کمبود مرکبات اواخر سال را به اطلاع وزارت جهاد کشاورزی و مدیر بازرگانی این وزارتخانه آقای سینکی رساند.

وی افزود: در آبان ماه سال گذشته با تماس تلفنی با آقای طهماسبی معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی برای سومین بار کمبود مرکبات برای تأمین مرکبات آخر سال اعلام شد و باز هم در اواخر دی ماه در اتاق ایران این موضوع به اطلاع آقای حجتی وزیر جهاد کشاورزی رسانده شد.

نورانی بیان داشت: در اتاق بازرگانی از وزیر خواسته شد که برای جبران کمبود مرکبات (پرتقال و نارنگی) شب عید با توجه به تولید مازاد سیب و کیوی در کشور مجوز دهند، تا بدون خروج ارز از کشور این دو محصول صادر و به ازای آن مرکبات وارد شود که وزیر جهاد کشاورزی پاسخ دادند که مسئولان گفته‌اند، به اندازه کافی مرکبات موجود است و نیاز به واردات نیست.

وی افزود: اگر قرار است در سال همدلی، وفاق و همزبانی بین بخش خصوصی و دولت اتفاق بیفتد، بهره‌گیری از تجربیات تشکل‌های باسابقه در این گونه امور باعث از بین رفتن مشکلات می‌شود.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با انتقاد از برخی از مدیران که آمار غلط در مورد میزان ذخایر مرکبات به وزیر جهاد کشاورزی داده بودند، گفت: این کار موجب افزایش قیمت پرتقال در شب عید و عرضه آنها با قیمت حدود 9 هزار تومان شد.

نورانی با اشاره  به رؤیت محصولات کشاورزی قاچاق مثل نارنگی پاکستانی در بازار شب عید، گفت: نارنگی پاکستانی قاچاق وارد شده به کشور با جعبه‌های غیر استاندارد وارد کشور شده بود و قطعا بدون نظارت سازمان حفظ نباتات به این محصولات وارداتی برخی آفات که تاوان آن را هم کشاورزان باید پرداخت کنند، وارد کشور می‌شود.

وی افزود: واردات محصولات کشاورزی با جعبه‌های چوبی 100 درصد منتقل کننده  آفت است.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به فروش پرتقال مصری و ترکیه‌ای با قیمت بالا در ایام نوروز در بازار گفت: در حالی این میوه‌ها در بازار وجود داشت که مسئولان وزارتخانه این میوه‌ها را قاچاق عنوان می‌کنند و معتقدند که مجوزی برای آن صادر نشده است.

وی افزود: عرضه فراوان مرکبات مصری و ترکیه‌ای بدون حقوق و عوارض دولتی و گمرکی سؤال برانگیز است.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی تصریح کرد: بهره‌گیری از تجربیات بخش خصوصی توسط مدیران دولتی به نفع صادرات و تولید است.

وی با بیان اینکه اتحادیه ملی محصولات کشاورزی به هیچ وجه موافق واردات محصولات کشاورزی (میوه و تره‌بار) نیست، گفت: اما باید قبول کرد که تجارت جاده‌ای دو طرفه متشکل از صادرات و واردات است و باید کمبودها را بدون اینکه فشاری بر مصرف‌کننده وارد شود، از طریق واردات تأمین کرد.

نورانی تصریح کرد: برای واردات و صادرات باید از توان تشکل‌های مربوطه با تجربه بخش خصوصی استفاده کرد، نه اینکه هر تعاونی با ورود به این مقوله باعث افزایش قیمت شود.

وی افزود: صادرات سیب و کیوی در سال گذشته محدود بود، طوری که براساس آمار گمرک در 12 ماه 93 نسبت به 92 حدود  25 درصد صادرات میوه کاهش داشته است و دلیل هم این بوده که به دلیل تحریم صادرات برخی محصولات توسط بخش خصوصی مقرون به صرفه نبود.

نورانی اظهار داشت: الحاق طرح انتزاع به وزارت جهاد کشاورزی دلسوزی مدیران و همکاری با بخش خصوصی را می‌طلبد.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی بیان داشت: ضرر و زیان به بخش خصوصی قدرت تصمیم‌گیری از این بخش را می‌گیرد، بنابراین از افزایش تولید و توسعه صادرات دور می‌شویم.

وی افزود: ما به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده بودیم که با واردات پرتقال این محصول را در شب عید با قیمت 2500 تومان عرضه می‌کنیم، اما متاسفانه واردات مرکبات موجب ضرر به مصرف‌کننده و وارد کننده شد و در کنار این اتفاق هم ورود محصولات قاچاق هم در زمینه پرتقال و نارنگی به چشم خورد.

نورانی در پاسخ به این سؤال که نظر شما در مورد میوه‌های قاچاق وارداتی به کشور چیست و چگونه وارد شده است، گفت: من فکر نمی‌کنم، این حجم زیاد از طریق کانتینر یخچالی وارد شده باشد و به نظر می‌رسد، اگر قرار است یک کالایی ممنوع باشد، باید جلوی قاچاق آن کاملا گرفته شود.

وی افزود: مدیریت درست با مشارکت بخش خصوصی امکان‌پذیر بود و به همین دلیل پیشنهاد دارم در آینده برای جلوگیری از این اتفاقات ناگوار از تشکل‌هایی که در اتاق بازرگانی هستند، برای جهش در صادرات و توسعه آن و واردات صحیح استفاده شود.

نورانی با اشاره به این مطلب که پیش از نوروز 93 سازمان حمایت از مصرف‌کننده از ما درخواست کرد که در ارتباط با جلوگیری از افزایش قیمت موز برنامه‌ریزی کنیم، گفت: در این رابطه با اعضا صحبت شد و موز به مقدار مورد نیاز وارد کشور شد، به طوری که قیمت این محصول در شب عید و ایام نوروز متعادل بود.

 

منبع: صبحانه انلاین


ارسال دیدگاه