سوت کشتی‌ها در بنادر اقتصادی نواخته شد/رسیدن نفت‌کش‌ها به مازندران

سوت کشتی‌ها در بنادر اقتصادی نواخته شد/رسیدن نفت‌کش‌ها به مازندران

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">با از سرگیری ترانزیت کالاهای مختلف، سوت کشتی&zwnj;ها در بنادر مازندران طنین&zwnj;انداز شده و بهار پررونقی را برای مناطق ویژه اقتصادی استان رقم زده است.</span></p>

 به گزارش مازند اصناف و به نقل از بلاغ، مازندران سه بندر فعال در امیرآباد، فریدونکنار و نوشهر دارد که دو بندر نوشهر و امیرآباد منطقه ویژه اقتصادی هستند و از بین بنادر مازندران بندر امیرآباد با بیش از هزار هکتار تنها بندر مجهز به ریل شمال ایران است.



همچنین بندر امیرآباد به عنوان کریدور شمال ـ جنوب نقش مهمی در مبادلات بین المللی ایفا می کند و کشورهای آسیایی و اروپایی می توانند در مسیر کریدور شمال ـ جنوب کالای خود را با سرعتی حدود دو برابر در مقایسه با مسیر کانال سوئز مبادله کنند.



این امر با توجه به ایجاد کشورهای جدید در منطقه آسیای میانه و نیز شکل‌گیری بازارهای جدید جهانی در حوزه اقیانوس هند و خلیج فارس، برای هر دو قاره آسیا و اروپا دارای اهمیت فراوانی است.



کریدور شمال ـ جنوب که بخش مهمی از آن از خاک ایران می گذرد، درحال حاضر مهمترین و مناسب ترین حلقه ترانزیت کالا بین آسیا و اروپا به شمار می رود.



این کریدور از حوزه اقیانوس هند (بندر بمبئی) آغاز و از طریق دریا به بندرعباس در جنوب ایران متصل می شود و ازجمله مزایای مهم آن، تقاطع های متعددی است که با کریدورهای مختلف بین آسیای میانه و اروپا دارد.



در سالی که گذشت تعداد ۸۲۳ فروند شناور در بنادر امیر آباد و نکا پهلوگیری کردند و به گفته علی خدمتگزار مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد، حجم تخلیه و بارگیری کالا در سال گذشته رشد دو درصدی داشته که پیش بینی می شود، این میزان در سال افزایش یابد.



وی با بیان اینکه این بندر با داشتن قابلیت ها و مزیت هایی برای سرمایه گذاری مهیاست، گفت: پارسال بیش از سه میلیون و ۶۲۵ هزار تن کالا در این بنادر تخلیه و بارگیری شد و حمل ریلی نیز رشد ۳۱ درصدی داشته است.



مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد با اشاره اتصال بندرامیرآباد به راه آهن سراسری، این امر را از جمله مزیت های این منطقه ویژه اقتصادی برشمرد و بیان کرد: سال قبل بیش از ۱۲۶ هزار تن کالا با دو هزار و ۳۶۶ دستگاه واگن وارد بندر شده است.



خدمتگزار با اشاره به انجام ۱۶ کیلومتر ریل سازی خاطرنشان کرد: وجود نیروگاه بخش خصوصی ۷۵ مگاواتی، وجود پست برق و وجود کار صنعتی به میزان ۲۰هزار متر مکعب بر ثانیه از جمله اقدامات است.



مدیربندر و منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد ابراز کرد: ارتقای شاخص های عملیاتی شامل فعالیت ۲۴ ساعته امور بندری، تدوین دستورالعمل پهلودهی شناوران و نظارت بر اجرای آن، مدیریت بهینه انبارها و سیلوها از اهم اقدامات انجام شده در بندر است.



وی افزایش توان تجهیزاتی بندر را مهم برشمرد و اذعان کرد: از پنج دستگاه جرثقیل دو تا سه دستگاه خارج از سرویس بود و فعال سازی دو دستگاری گنتری کرین ۵۷ تنی را ظرف سه ماه بازسازی کردیم.



خدمتگزار با بیان اینکه بندر هاب غلات کشور است، افزود: شمار دستگاه‌های مکنده از دو دستگاه به پنج دستگاه افزایش می یابد که حداقل ۲۰۰ و حداکثر ۳۰۰ تنی هستند.



مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد ادامه داد: راه‌اندازی 6 دستگاه جرثقیل بکرا با اجرای سه پروژه به مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال، اجرای پروژه بازسازی و مونتاژ از دیگر اقدامات است.



وی درباره طرح‌های در دست اقدام بندرامیرآباد با بیان اینکه تعداد اسکله های این بندر امسال به ۱۳ پست می رسد، گفت: نصب دستگاه ست‌شکن، اجرای بخشی از زیرسازی و روسازی محور راه، اجرای بخشی از عملیات آسفالت محور راه، اجرای ۱۲ آبرو از جمله اقداماتی است که در این زمینه انجام شده است.



مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران نیز با بیان اینکه بندر نوشهر قدیمی ترین بندر استان است که سالانه به‎طور متوسط پذیرای ۵۰۰ فروند کشتی از کشورهای حوزه دریای خزر است، گفت: نزدیک‌ترین بندر تجاری به پایتخت، دسترسی به فرودگاه، دسترسی آسان به بازار مصرف، دارای بودن انبارها و تأسیسات اختصاصی صادرات و ترانزیت کالا از جمله مزایاست.



منوچهر تاتینا درباره فرصت های سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر، اظهار کرد: توسعه اراضی و پسکرانه های بندری، ساخت اسکله های تجاری و نفتی، ساخت انبارهای روباز و سرپوشیده، ایجاد صنایع تبدیلی و ارزش افزوده، احداث تأسیسات سردخانه‌ای و مشارکت در ساخت زیربناها و روبناهای اراضی پشتیبانی ۲۰۰ هکتاری از جمله فرصت ها است.



وی مهم ترین طرح های توسعه ای در دست اقدام بندرنوشهر را احداث راه اختصاصی جهت اتصال بندر به کمربندی نوشهر، اجرای سامانه حفاظت رسوب‌گیری غربی بندر، ساخت سیلوهای غلات به ظرفیت ۱۰۰ هزار تن، احداث برج کنترل دریایی و بازسازی اسکله غربی اعلام کرد.



تاتینا درباره مزایای منطقه ویژه اقتصادی، بیان کرد: صدور قبض انبار تفکیکی قابل معامله و گواهی مبداء، ایجاد تسهیلات ویژه شامل ورود ماشین آلات، قطعات یدکی، آزادی مشارکت و سرمایه گذاری برای اتباع داخلی و خارجی، امکان صادرات، ترانزیت، ترانشیب و صدور مجدد کالا بدون هیچگونه تشریفات گمرکی از جمله مزایا است.


مازندران با داشتن ۳۳۸ کیلومتر نوار ساحلی و بنادر مختلف سهم بسزایی در ترانزیت کالا و حمل و نقل دریایی دارد که با برنامه ریزی هدفمند و رفع مشکلات فراروی می توان به رونق اقتصادی استان کمک کرد.


ارسال دیدگاه