برگزاری فن‌بازار پوشاک از ۱۰ تا ۱۲ خردادماه در آمل
رئیس اداره بازرسی اداره کل کار و رفاه اجتماعی مازندران خبر داد:

برگزاری فن‌بازار پوشاک از ۱۰ تا ۱۲ خردادماه در آمل

رئیس اداره بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران از برپایی جشنواره و فن بازار پوشاک خبر داد و گفت: این جشنواره به مدت دو روز برگزار می شود.

به گزارش مازنداصناف،  سمانه نوری بعدازظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران، ضمن تبریک دهه کرامت، گفت: برگزاری جشنواره و فن‌بازار پوشاک مشاغل که از ۱۰ تا ۱۲ خردادماه در آمل برگزار می‌شود، فرصتی مغتنم برای شرکت‌های صنعتی و سازمانها و ادارات است.

نوری تصریح کرد: حفظ ایمنی و سلامت کارکنان از ارکان مهم و اساسی در هر کارگاه بوده که تامین آن براساس مقررات از وظایف کارفرما است.

وی با بیان اینکه پوشیدن لباس کار مناسب یکی از راه‌های ارتقای ایمنی و بهداشت در محیط کار است، افزود: مطابق مقررات قانون کار و آیین‌نامه‌های مربوطه، کارفرما موظف است در هر سال دو دست لباس کار در اختیار کارگران بگذارد. تامین لباس کار کلیه کارکنان از وظایف کارفرما بوده و هیچ کسی از جمله پرسنل بخش‌های اداری کارگاه‌ها نیز از این امر مستثنی نخواهند بود.

نوری تصریح کرد: علاوه بر تهیه و تحویل لباس و لوازم حفاظت فردی، کارفرما مکلف به نظارت به استفاده صحیح از تجهیزات توسط کارگران است و بدیهی است کارگران نیز ملزم به استفاده از لباس کار و تجهیزات ایمنی هستند و عدم رعایت موارد مذکور قصور در انجام وظیفه محسوب می‌شود.

رئیس اداره بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران، اظهار کرد: استفاده صحیح از لباس کار مناسب می‌تواند منجر به کاهش شدت آسیب‌های شغلی و ارتقای سطح امنیت کارگران شود که علاوه بر افزایش ایمنی و بهداشت محیط کار باعث ایجاد نظم و انظباط بیشتر شده و نشانه‌ای برای شناسایی پرسنل و تخصص افراد خواهد بود.

وی ادامه داد: محیط‌های مختلف خطرات متفاوتی برای کارگران ایجاد می‌کنند و لباس کار و تجهیزات ایمنی حتماً می‌بایست متناسب با شرایط و مخاطرات مرتبط به هر شغل و فعالیت آن کارگاه تهیه و مورد استفاده قرار گیرد.

نوری گفت: لازم است جنس لباس کارگران در محیط‌هایی که احتمال حریق و انفجار دارد، از جنس نسوز و محافظ در برابر آتش باشد و یا کارگرانی که در طول شب در اماکن عمومی فعالیت دارند مانند کارگران راهسازی، پاکبان‌ها می‌بایست از لباس کاری که در تاریکی شب به راحتی دیده شود (شب رنگ) استفاده کنند تا از بروز حوادث پیشگیری شود.

وی افزود: استفاده از لباس کار در مشاغل حساس بسیار ضروری است. برخی از فعالیت‌های کاری بسیار خطرناک و آلوده به برخی از مواد مضر می‌باشند که می‌توانند کارگران را در معرض خطرات جبران‌ناپذیر قرار دهد به عنوان مثال کارگرانی که در محیط‌های اسیدی کار می‌کنند یا با مواد شیمیایی در تماس هستند و یا افرادی که در محیط‌های دارای اشعه رادیو اکتیو فعالیت می‌کنند می‌بایست از لباس کار مناسب که آنها را در مقابل آلاینده‌های مربوطه محافظت کند استفاده کنند.

نوری با بیان اینکه، دقت در انتخاب صحیح لباس کار مناسب نیز از مواردی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد، گفت: اشتباه در استفاده از لباس و تجهیزات صحیح می‌تواند خطرات جدی به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: با پیشرفت تکنولوژی نوآوری‌های قابل توجهی در عرصه‌ی تولید لباس کار به وجود آمده است. به عنوان مثال گونه‌ای از لباس کار هوشمند در کشورهای پیشرفته دنیا در حال استفاده است که علاوه بر پایش مستمر علایم حیاتی کارگر، امکان سنجش میزان خستگی و مواجهه افراد با آلاینده‌های محیط کار را نیز فراهم می‌کند و می‌تواند برای حفظ سلامت کارگران بخش معدن بسیار راه گشا باشد.

نوری اظهار کرد: تجهیزات ایمنی و لوازم حفاظت فردی مورد تایید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را می‌بایست از فروشگاه‌های مجاز تهیه کرد.

وی ادامه داد: برای بازدهی بیشتر کارگران در هر فعالیت شغلی، می‌بایست ابتدا راحتی، آرامش و ایمنی کارکنان را تامین کرد تا ضمن تامین حفاظت کافی، راحت، سبک و متناسب با بدن باشد.

رئیس اداره بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران، تاکید کرد: برای هر موقعیت شغلی انتخاب و استفاده از پوشش و لباس کار مناسب، یک فرآیند الزامی است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه