واحدهای صنفی متخلف در «طرح نور» پلمب می‌شوند
فرمانده انتظامی مازندران خبر داد:

واحدهای صنفی متخلف در «طرح نور» پلمب می‌شوند

فرمانده انتظامی مازندران با اشاره به اینکه مجتمع‌های تجاری و اماکن عمومی هم جزو اهداف ما در اجرای طرح نور است، گفت: با متصدی و متولی اماکن عمومی که رعایت نکرد قاطعانه برخورد و نسبت به پلمب واحد اقدام می‌کنیم که باید موارد را رعایت کنند.

به گزارش مازنداصناف، سردار حسن مفخمی شهرستانی امروز چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه درباره اجرای طرح نور در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه باتوجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته طرح نور را از ۲۵ فروردین ماه امسال آغاز کردیم، گفت: محور اجرای طرح مجموعه فرماندهی انتظامی کشور و بالطبع استان مازندران است.

فرمانده انتظامی استان مازندران افزود: هدف از اجرای طرح نور حضور فیزیکی همکاران ما، در خیابان‌ها، معابر و مکان‌هایی که احساس می‌کنیم ضرورت حضور فیزیکی همکاران ما در این حوزه می‌تواند تاثیر بگذارد، می‌باشد.

مفخمی با اشاره به اینکه نام این طرح برگرفته از آیه ۳۱ سوره نور در خصوص عفاف و حجاب است، تصریح کرد: پليس به‌عنوان مجری قانون وظیفه قانونی را دارد، براساس ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی صراحتا به بحث رعایت حجاب برای خانم‌ها اشاره شده است، براین اساس اگر فردی در انظار عمومی رعایت نکند به‌عنوان جرم مشهود مجرم شناخته می‌شود.

فرمانده انتظامی استان مازندران بیان کرد: در استان مازندران در مورد طرح نور یا طرح های قبلی یک اقبال عمومی، همراهی و حمایتی از سوی مردم استان انجام شد، چه به‌صورت حضوری و چه در شبکه‌های اجتماعی به عینه این حمایت را دیدیم که مردم می‌خواستند این طرح اجرا شود.

مفخمی با تاکید بر اینکه مردم مازندران اجرای طرح را به‌عنوان حق خودشان می‌دانستند و به‌عنوان تکلیف از نیروی انتظامی مطالبه می‌کردند، تصریح کرد: برای ما افتخاری است که مردم ما اینگونه به حساسیت موضوعات شرعی و قانونی را دنبال و مطالبه می‌کنند.
 
وی ادامه داد: براساس مطالبات مردمی، وظایف قانونی و اقدامات شرعی یک هفته از شروع طرح گذشت موضوع زنجیره انسانی که باز یکی از موضوعاتی بود که از سوی مردم طرح شده است.
 
فرمانده انتظامی استان مازندران اضافه کرد: بعد از حمایت‌های مردم از این طرح که در نمازهای جمعه و سایر اماکن داشتند براساس ارزیابی حدود ۷۰ هزار نفر در ساحل مازندران آمدند که برای ما افتخار است و بیان آن بر زبان ما قاصر است؛ به جهت اینکه نمی‌دانیم چگونه باید از مردمی که آمدند، پای طرح ایستادند و حمایت خود را اعلام کردند، قدردانی کنیم.
 
مفخمی افزود: این حضور مردمی انگیزه را بین ما به‌عنوان خادم مردم چندین برابر کرده است، قبلا اگر مطالبه بود ولی اکنون مشاهده کردید این حضور چه بازخوردی داشت، درست است ۷۰ هزار نفر در سواحل حضور یافتند ولی این افراد نماینده مردم مازندران هستند که می‌خواهند این طرح اجرا شود.
 
وی اظهار کرد: ارزیابی ميدانی ما با گذشت ۱۰ روز از اجرای طرح نشان می‌دهد در مکان‌های اجرای طرح میزان اثربخشی طرح بیش از ۸۰ درصد است که برای ما افتخار محسوب می‌شود؛ به این معنا که خانم‌هایی که از حجاب خوبی برخوردار نبودند خودشان را ملزم به رعایت حجاب کردند؛ اینها نقاط مثبتی است که باید دیده شود؛ چرا که افراد قانون‌پذیری خود را با رعایت حجاب نشان دادند.
 
مفخمی ادامه داد: براساس مشاهدات پس از گذشت 11 روز از اجرای طرح در استان مازندران موضوع با یک تذکر حل می‌شود؛ به این معنا که باید تشکری از مردم مازندران کرد که خودشان با یک تذکر موضوع را حل می‌کنند و روز به روز این روند بهتر می‌شود‌.
 
وی با اشاره به دستگیری برخی افراد به جهت توجه نکردن به تذکر و تشکیل پرونده‌های قضایی برای آنان، یادآور شد: به همین خاطر نسبت تعداد تذکرها با تعداد پرونده‌های قضایی قابل قیاس نیست و حدود کمتر از ۶ درصد است.
 
مفخمی یادآور شد: پليس ادبیات رفتار با مسافر و مردم استان را می‌داند؛ به این معنا که با مهارت، آموزش و تخصص سعی می‌کند در این حوزه ورود پیدا کند، در این طرح افرادی که حضور پیا می‌کنند کاملا با مهارت خاص و اگر افرادی رعایت نکنند مطمئنا آنان را از چرخه خارج می‌کنیم؛ چرا که اگر لسان ما لسان خوبی باشد به‌طور حتم تاثیرگذار خواهد بود.
 
فرمانده انتظامی استان مازندران با تاکید بر اینکه به دنبال این نیستیم تعداد دستگیری‌ها را بالا ببریم، خاطرنشان کرد: به دنبال این هستیم کار به جایی برسد که دیگر تذکر هم ندهیم و خود مردم رعایت کنند.
 
مفخمی با اشاره به اینکه علاوه بر معابر، یکسری مجتمع‌های تجاری و اماکن عمومی هم داریم که جز اهداف ما در اجرای طرح نور است، اظهار کرد: با متصدی و متولی اماکن عمومی که رعایت نکرد قاطعانه برخورد و نسبت به پلمب واحد اقدام می‌کنیم که باید موارد را رعایت کنند.
 
وی با اشاره به همراهی مدیران مجتمع‌ها با طرح، یادآور شد: مردم‌محوری از اهداف این طرح است که در برخی از اماکن صورت گرفت، بخش دیگری از اقدام ما در حوزه پارک‌ها و تفرجگاه‌ها است که باید اعلام کنیم شهرداری‌ها باید پای کار بيايند و در این زمینه وظیفه دارند؛ چطور در مجتمع‌ها مردم پای کار می‌آیند شهرداری که متولی پارک است و پای کار بیاید نه اینکه از پلیس انتظار داشته باشد.
 
مفخمی  با تاکید بر اینکه نباید همه را از چشم انتظامی ببینند،  به این دلیل که ما ماموریت‌هایی دیگری هم داریم ولی برای تعداد محدودی که قانون گریزی دارند تکلیف داریم؛ ادامه داد: در تفرجگاه‌ها احساس ما این است پای کار آمدن شهرداران مورد انتظار است که باید این اتفاق بیفتد.
 
وی با تقدیر از همکاران سپاه، گفت: ید واحدی در تمام ماموریت‌ها بین مجموعه انتظامی و سپاه دارد صورت می‌گیرد که در اجرای طرح نور هم به عینه می‌بینیم و محوریت را پلیس برعهده گرفته است، از مجموعه ستاد امربه معروف و نهی از منکر هم انتظار داریم اما سوال ما این است چرا پای کار نیامدند، چرا کم آمدند؟
 
فرمانده انتظامی مازندران با بیان اینکه انتظار ما از گروه‌های مطالبه‌گر این بوده کنار پليس بيايند و وارد میدان شوند، افزود: از حوزه‌های علمیه هم انتظار داریم و البته برخی از سازمان‌ها باید کمک کنند که یکی از سازمان‌ها اداره کل آموزش و پرورش است که هیچ کس دوست ندارد برای فرزندش پرونده‌ای تشکیل شود و در این زمینه مقرر شد مدیریت را خود آموزش و پرورش برعهده گیرد.
 
مفخمی ضمن اشاره به اینکه مسؤولان دانشگاه نیز به دانشجویان تذکر دهند، گفت: سایر سازمان‌ها و نهادها باید خودشان کنترل کنند و درصورت لزوم باید اقدامات لازم انجام شود.مفخمی با اعلام اینکه برای ساحل برنامه داریم، اظهار کرد: برنامه ما درحال اجرا است علاوه بر امنیت در سواحل موضوع طرح نور هم درحال اجرا است و توفیقات خوبی در این زمینه حاصل شد.
 
وی با تاکید بر اینکه به‌دنبال مردمی‌سازی در طرح نور سواحل هستیم، خاطرنشان کرد: پليس هم به‌عنوان ناظر و حامی حضور فعال خواهد داشت که یکی از موضوعات هدف ماست؛ چراکه برای تابستان آماده می‌شویم و برآورد ما این بوده از اواسط خرداد تا پایان شهریور شاهد حضور مردم در سواحل خواهیم بود.
 
فرمانده انتظامی استان مازندران با بیان اینکه دومین هدف‌های ما اماکن عمومی هستند که طیف‌بندی و سطح بندی شدند؛ در بحث خودروها، گفت: افرادی که در خودروها حجاب را رعایت نکنند چه به‌صورت فنی و سیستمی و چه به‌صورت فیزیکی در نهایت پیامک تذکر دریافت می‌کنند و بار دوم اخطار توقيف و برای بار سوم خودرو را توقیف می‌کنیم.
 
وی اضافه کرد: برای بار اول توقيف یک هفته، بار دوم مطمئنا بیشتر خواهد شد که هماهنگی قضایی هم در این زمینه صورت گرفته است که موضوعات دیگر در بحث محرومیت رانندگی را هم دنبال خواهیم کرد.
 
فرمانده انتظامی استان مازندران در حوزه فضای سایبری، گفت: معتقدم در این فضا هم اخلاق و شیونات رعایت شود در غیر این صورت تذکر و سایر اقدامات قضایی را به‌دنبال دارد و به‌طور حتم با افرادی که رعایت نکنند، برخورد خواهد شد.
 
وی یادآور شد: چشم‌انداز ما از این طرح این است فضای خوبی در حوزه امنیت اخلاقی صورت خواهد گرفت و باز هم برگ زرینی به تمام افتخارات نظام با همراهی مردم صورت می‌گیرد و آن خنثی کردن توطئه دشمن و جنگ نرم دشمن در این بستر است.
 
مفخمی با اعلام اینکه شاید در اجرای بعضی خطاها ازسوی همکاران صورت گیرد، گفت: شماره ۱۹۷ پاسخگوی انتقادات خواهد بود چراکه به دنبال آموزش، تخصص، مهارت و حرفه‌ای گری نیروی انتظامی در حوزه امنیت اخلاقی هستیم تا خدای ناکرده آسیب نبینیم.
 
فرمانده انتظامی استان مازندران با تاکید بر اینکه فرم لباس‌ها و چگونگی پوشش در این طرح دیده شده است، گفت: مطمئنا اگر ازسوی خانم‌ها و آقایان رعایت نشود برخورد قاطعانه در دستور کار داریم.
 
انتهای خبر/

ارسال دیدگاه