به گزارش مازند اصناف و به نقل از اتاق اصناف ایران محمدرضا جعفریان اظهار کرد: بر همين اساس هر سال با توجه به اولويت هاي در نظر گرفته شده از سوي سازمان امور مالیاتی تعدادي از صنوف ملزم به نگهداري اينگونه صندوق ها شده اند که دستاوردهايي براي آنها به همراه خواهد داشت .
وی اظهار کرد: این برنامه به منظور شفافيت در مبادلات تجاري، درآمدها و هزينه ها، استفاده موديان از مشوق ها و تسهيلات مالياتي، کاهش اختلاف موديان با ادارات امور مالياتي، کاهش فرايند قطعيت ماليات است.
بر اساس این گزارش، از نظر سازمان امور مالياتي سخت افزار سامانه فروش بايد داراي ويژگي هاي ذيل۱- صاحبان مشاغل قادر باشند متناسب با کاربرد و نياز خود ان را انتخاب نمايند. ۲- از لحاظ کيفيت مي بايست شرايط استفاده در محيط هاي تجاري را داشته باشد. ۳- قابليت نصب و اجراي نرم افزارهاي مورد تاييد سازمان امور مالياتي کشور را داشته باشد. ۴- قابليت اتصال تجهيزات جانبي را داشته باشد. ۵- بر حسب نياز و توسعه کسب و کار صاحبان مشاغل، قابليت ارتقاء را داشته باشد. ۶- قابليت اتصال به POS بانکي جهت فروش با استفاده از کارت هاي اعتباري را داشته باشد.
جعفریان تصریح کرد: نصب صندوق مکانیزه به منزله شمولیت در مالیات بر ارزش افزوده نیست بلکه در اجرای ماده 121 قانون برنامه توسعه پنجم و ماده 71 قانون نظام صنفی و در راستای اجرای ماده 169 مالیاتهای مستقیم مشمول شده و صرفاء به منزله استفاده از صندوقهای مکانیزه است و به منزله مشمول شدن در قانون مالیات بر ارزش افزوده نیست و صرفأ برای شناسایی فعالیتهای اقتصادی واحدهای صنفی برای شفاف سازی فعالیت های اقتصادی کشور است.
جعفریان تاکید کرد: برخی از واحدهای صنفی این را به منزله مشمول شدن بر مالیات بر ازش افزوده تلقی می کنند که درست نیست .
وی اظهار کرد: تاکنون طي سال هاي ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ بيست گروه از صاحبان مشاغل طي فراخوان هاي مرحله اول و دوم ملزم به استفاده از صندوق هاي فروش شده اند. همچنين به موجب اطلاعيه اي که از سوي سازمان امور مالياتي کشور صادر شده ۱۰ گروه ديگر از صاحبان مشاغل در اولويت مرحله سوم قرار گرفته اند که به شرح ذيل از ابتداي سال ۱۳۹۴ ملزم به نصب و استفاده از سامانه صندوق فروش هستند.
1 - فروشندگان لاستيک (نمايندگي، عمده و خرده فروشي) ۲- نمايشگاه هاي اتومبيل (سواري، باري، مسافربري، ماشين آلات راه سازي، كشاورزي و صنعتي) ۳- فروشندگان مصالح ساختماني (نمايندگي، عمده و خرده فروشي) ۴- فروشندگان تاسيسات الکترونيکي- مكانيكي ساختمان (نمايندگي، عمده و خرده فروشي) ۵- فروشندگان انواع رنگ ساختمان، صنعتي و اتومبيل (نمايندگي، عمده و خرده فروشي) ۶- فروشندگان مواد شيميايي (نمايندگي، عمده و خرده فروشي) ۷- نمايندگيهاي فروش شركت هاي توزيع كالاهاي داخلي و وارداتي (غير اشخاص حقوقي) ۸- نمايندگي هاي فروش شركتها و موسسات تجاري وصنعتي اعم از داخلي و خارجي (غير اشخاص حقوقي) ۹- فروشندگان يخچال هاي صنعتي و ويتريني (نمايندگي، عمده و خرده فروشي) ۱۰- بار فروشان و فروشندگان ميوه و تره بار و ميدان داران.
جعفریان ادامه داد: واحدهای صنفی ملکف هستند برابر توافق نامه فی مابین سازمان امور مالیاتی و اتاق اصناف ایران گزارش عملکرد را تا شهریور ماه 1394 به سازمان مالیاتی اعلام کنند .
وی افزود: بنکداران و عمده فروشان نیز باید گزارش فصلی را به سازمان امور مالیاتی بدهند و در صورت خودداری از ارائه گزارش فصلی مشمول جریمه ماده 169 قانون مالیات های مستقیم می شوند.
در ضمن مؤديان مالياتي ملزم به استفاده از سامانه صندوق فروش يا رايانه داراي سيستم نرمافزار فروشگاهي، در صورت عدم استفاده از سامانههاي مذكور از معافيت مالياتي مقرر در قانون براي سال مربوط محروم خواهند شد. همچنين در صورت نصب و راه اندازي دستگاه سامانه فروش يا رايانه توسط صاحبان مشاغل مذکور، هزينه هاي انجام شده بابت خريد، نصب و راه اندازي (اعم از سخت افزار و نرم افزار) از درآمد مشمول ماليات موديان مزبور در اولين سال استفاده، قابل کسر است.
معيار شناسايي صاحبان مشاغل فوقالذكر، نوع شغل درج شده جواز كسب توسط مراجع ذيصلاح است. بديهي است در صورت نداشتن جواز كسب، نوع فعاليت مندرج در پرونده هاي مالياتي آنان ملاک عمل خواهد بود