به گزارش پایگاه خبری مازند اصناف و به نقل از ایران جیب، ضلع جنوبی مصلی تهران و اولین ساعات گشایش جشنواره فروش ویژه یلدا در تهران است اما هنوز تعداد زیادی از غرفهها خالی به نظر میرسد؛ تعدادی دیگر از غرفهها تازه مشغول چیدن بساط خود، روی پیشخوانها و تزیین غرفهها هستند.
برخی غرفهداران میوه، منظمتر از بقیه بودهاند و قبل از حضور خبرنگاران و مردم کار چینش غرفه خود را به پایان رساندهاند تا جشنواره فروش یلدا اندکی رسمیت پیدا کند.
اما بههرحال چه آماده و چه غیرآماده، خبر اصلی مخابره شده است و نمایشگاهی آغاز شده که قرار است مانع گرانفروشیهای مرسوم شب یلدا شود؛ آغاز به کار جشنوارهای که با ٢٠٠ غرفه از دیروز (٢٣آذر) در ضلع جنوبی مصلی تهران شروع به کار کرده است.
عرضه موادغذایی شامل برنج، حبوبات، روغن، لبنیات، کنسروجات، آجیل، میوههای زمستانی و سایر موادغذایی در این محل انجام میشود تا شاید گرانفروشیها کنترل شود. چرا كه به گفته مرتضی یارمحمدی عضو هیأتمدیره اتحادیه بنکداران موادغذایی، محصولات عرضهشده در جشنواره یلدا از تخفیف ١٠ تا ٣٠درصدی برخوردارند. در ادامه، گزارش «شهروند» از افتتاح این نمایشگاه را میخوانید:
تفاوت قیمت؛ نه، محصولات تازه؛ آری
با آنکه نمایشگاه در ساعات ابتدایی فعالیت خود قرار دارد اما مردمی که بنرهای بزرگ جشنواره فروش یلدا را سر در مصلی تهران دیدهاند، دستهدسته وارد میشوند. یکی از خریداران که خود را صمدنژاد معرفی میکند به «شهروند» میگوید: تقریبا در تمام دورههای این نمایشگاه شرکت کردهام، قیمتها تفاوت محسوسی با نرخهای بازار آزاد و مناطق متوسط شهر ندارد.
شاید بتوانم بگویم در برخی کالاها که تفاوت قیمت صفر است اما مهمترین نکتهای که باعث میشود از این جشنواره خرید کنم تازه بودن محصولات عرضهشده در این نمایشگاه است.او ادامه میدهد: به دلیل گستردگی خیرهکننده فروشگاههای سطح شهر، نظارت بر کیفیت محصولات عرضهشده توسط آنها دشوار است اما در این نمایشگاه و نمایشگاههای مشابه تعداد غرفهها محدود است و نظارت و حتی شکایت از فروشنده سادهتر است بنابراین میتوانم بگویم در این نمایشگاه سادهتر میتوان محصول تازه و باکیفیت پیدا کرد.
خریدار دیگری که زن جوانی است و خود را قانع معرفی میکند به «شهروند» میگوید: نمیتوانم بگویم اختلاف قیمت چندانی بین کالاهای نمایشگاه و مغازههای سطح شهر احساس کردهام اما علت خریدم از این نمایشگاه این است که مصرفکننده با حدود قیمتی ثابتی مواجه است درحالیکه در فروشگاههای سطح شهر قیمتها از منطقهای به منطقه دیگر متفاوت است و خریدار با بازارگرمی فروشندهها سردرگم میشود و نمیداند خرید بهصرفهتر کدام است؟ او درباره کیفیت کالاهای عرضهشده در نمایشگاه نیز میگوید: کیفیتها هم متفاوت است اما در کل تمایز چندانی بین کیفیت محصولات این نمایشگاه و سایر فروشگاهها ندیدهام.
از اجاره غرفه به دلالها تا بازاریابی تبلیغاتی تلویزیون از غرفهداران
اما در سوی مقابل این گلایهها، فروشندگان هم حرفهایی تازه دارند؛ مهرداد وقفچی در نمایشگاه فروش یلدا از زنجان آمده است و انواع زیتون طارم را عرضه میکند.
او نیز با اشاره به افزایش قابل توجه قیمت اجاره غرفههای نمایشگاه در سالجاری به «شهروند» میگوید: در سال گذشته به ازای اجاره ١٠روزه یک غرفه ٢میلیون و ٢٠٠هزار تومان گرفتند اما امسال اجاره همین غرفه در ازای نصف این مدتزمان به یکمیليون و ٥٠٠هزار تومان رسیده است که بدونشک این موضوع روی قیمت مصرفکننده و سود نهایی فروشنده تأثیر میگذارد.
او همچنین ادامه میدهد: مجریان برگزاری نمایشگاه برخی از غرفهها را به دلالان اجاره دادهاند و این موضوع باعث کاهش کیفیت نمایشگاه و افزایش قیمتها میشود در عین اینکه روی سود تولیدکنندگان واقعی نیز تأثیرگذار است