به گزارش مازند اصناف و به نقل از تراز، رییس اتحاديه توليد کنندگان و صادرکنندگان فرش ايران درباره جایگاه فرش ایران در دنیا گفت: در سال های گذشته سهل انگاری های فراوانی در حوزه فرش دستباف صورت گرفته و سبب شده تا از جایگاه واقعی خود نزول کنیم.
اکبر کریمی اصفهانی افزود: در سال ۱۳۷۴ دارای بالاترین رتبه در صادرات فرش دستباف به جهان بودیم و از این راه به درآمد یک میلیارد و ۷۴۰میلیون دلاری دست یافتیم اما به دلایل مختلف در سال ۹۲ درآمد ارزی ما از این بخش به ۳۱۵میلیون دلار یا یک پنجم کاهش یافت و از جایگاه اصلی خود سقوط کردیم.
وی اظهار داشت: هرچند با وجود کاهش میزان صادرات هنوز هم در صدر جدول صادرکنندگان فرش دستباف قرار داریم.
وی بیان کرد: در صنعت فرش با دو مشکل مواجه هستیم، در درجه نخست برخوردهای جهانی و تحریم ها و موانعی که امریکا و سایر کشورها برای ما ایجاد کرده اند و بخش دیگر مربوط به مساله نبود مدیریت مناسب در داخل کشور است که سبب شده تا امروز وضعیت این صنعت به اینجا برسد.
کریمی گفت: متاسفانه در سال های گذشته شاهد تصمیمات خلق الساعه و پایبند نبودن دولت به تعهدات خود در قبال صادرکنندگان بودیم به طور یکه چند سالی است جوایز این عزیران به تاخیر افتاده و اعطا نشده است.
وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات مهم ما، نقل و انتقال پول است.
وی خاطر نشان کرد: خوشحالم که دولت به فکر حمایت از این صنعت افتاده است زیرا با این کار می توانیم استفاده از فرش دستباف ایرانی را در کشورهای مختلف اروپایی تبلیغ کنیم.
وی بیان کرد: ما بیش از ۷۵میلیون جمعیت داریم که تقریبا برابر با یک درصد از جمعیت جهان است اما سالانه حداکثر مصرف فرش دستباف برابر با ۲میلیون تخته فرش است که امیدوارم با حمایت های دولتی بتوانیم سالانه حداقل ۱۰میلیون تخته فرش را صادر کنیم و حتم بدانید در این صورت به جایگاه واقعی خود همانند سال ۷۴ دست می یابیم.
رییس اتحاديه توليد کنندگان و صادرکنندگان فرش ايران اظهار داشت: مسوولان دولتی باید توجه کنند که در زمینه تبلیغات باید از ابزارها و... به خوبی بهره برند و با توجه به نوع فرهنگ مردم هر کشور اروپایی نسبت به ساخت تبلیغات، شبکه پخش کننده و زمان آن اقدام کنند.
وی در ادامه گفتگوی خود با خبرنگار تراز توضیح داد: اکنون بازارهایی در جهان وجود دارد که با بدست آوردن آن می توانیم ۵۰درصد بر میزان صادرات خود بیافزاییم. برای نمونه بازارهای روسیه و چین از جمله بزرگترین و بهترین بازارهای هدف برای صادرات فرش دستباف ایرانی محسوب می شوند، زیرا بیشتر کالاهای لوکس جهان در چین طرفداران فراوانی دارد و فرش ایرانی به عنوان کالایی لوکس می تواند در این کشور جایگاه خوبی داشته باشد.
وی عنوان کرد: اکنون باید صنعت فرش دستباف را از وضعیت بالقوه به بالفعل تبدیل کنیم و در این میان رایزن های فرهنگی و اقتصادی ایران در سفارت خانه ها نقش مهمی می توانند ایفا کنند اما متاسفانه در چند سال گذشته در این زمینه کوتاهی صورت گرفته است.
کریمی گفت: همچنین می توان فرش دستباف را به سفرای سایر کشورها در ایران معرفی کرد و آنها می توانند مبلغان خوبی برای آن باشند و بستر مناسبی در کشورشان برای فرش دستباف ایرانی فراهم کنند.
وی تاکید کرد: اگر حمایت های دولتی به خوبی در این بخش اجرایی شود حتم بدانید در ۲-۳ آینده ایران جایگاه مناسب و در شأن خود در زمینه صادرات فرش را دوباره باز می یابد.
این مسوول توضیح داد: فرش ایران تا پیش از این به بیشتر کشورهای اروپایی صادر می شد و در کنار آن نیز به کشورهایی مانند روسیه، چین و آمریکای لاتین نیز صادرات فرش داریم.
وی درباره بیست و سومین نمایشگاه فرش دستباف نیز گفت: برنامه ریزی ها بر این بود که بازرگانان خارجی و خریداران فرش دستباف ایرانی برای حضور دعوت شوند که این دعوت منجر به حضور ۱۲۰ بازرگان خارجی فرش دستاف شده است.
وی با گلایه از افزایش نرخ غرفه ها در نمایشگاه امسال بیان کرد: به نسبت سال گذشته ۷۰ تا ۸۰درصد نرخ نمایشگاه افزای شایفته و اینجا تبدیل به بنگاهی اقتصادی و پول ساز شده و از وظیفه اصلی خود که همان در خدمت صادرات بودن است، فاصله گرفته است.