logo

کد خبر : 6864
تاریخ خبر : 1393/05/05
سیب و پرتقال به بورس می‌روند؟
رئيس هيأت‌مديره اتحاديه محصولات کشاورزي:

سیب و پرتقال به بورس می‌روند؟

<div style='margin-right: 20px; margin-left: 20px; margin-bottom: 20px; visibility: visible; text-align: justify;' class='subtitle'><span style='font-family: Tahoma;'>به گفته نورانی: پیش&zwnj;ازاین&zwnj;ها برای حضور محصولات باغی در بورس صحبت شده بود اما مثلاً&zwnj; پرتقال در سال جاری با توجه با آسیب&zwnj;زدگی جدی باغات در شمال محصول مناسبی نداشت بدین&zwnj;صورت چگونه می&zwnj;توان وارد بورس شود؟</span></div> <p style='text-align: justify;'><span style='font-family: Tahoma;'><br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف و به نقل از بازار خبر،سید رضا نورانی رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه ملی محصولات ایران گفت: بورس جایگاه مناسبی برای عرضه محصولات در نگاه جهانی است و به لحاظ اهمیت بخش کشاورزی در اقتصاد اکنون چند قلم از کالای اساسی در بورس کشاورزی عرضه شده است.

وی ادامه داد: مهم‌ترین ویژگی برای عرضه محصولات کشاورزی بسته‌بندی و سایزبندی مناسب تمامی اقلام یک محصول است البته اکنون گندم، جو، برنج و ذرت در بورس کشاورزی عرضه و دادوستد می‌شوند؛ و بسیاری دیگر نیز عرضه نمی‌شوند همچنین با توجه به‌ تمامی ظرفیت که در بخش کشاورزی است، کشاورز با دانستن قیمت‌های جهانی محصول می‌تواند به سمت تولید هوشمندانه‌تر گام بردارد و در نظر بگیرد کدام کالا از نظر اقلیم و جغرافیا صرفه بیشتری دارد در این صورت با تولیدی اقتصادی و مناسب می‌تواند وارد بازار سرمایه و عرضه محصولات در سطح جهانی شود.

وی در توضیح عدم حضور محصولات باغی مثل سیب و پرتقال به بورس کالا گفت: پیش‌ازاین‌ها برای حضور محصولات باغی در بورس صحبت شده بود اما نکتهٔ لازم به ذکر نگاه جامع‌تر به نوع تولید این محصولات است، پرتقال در سال جاری با توجه با آسیب‌زدگی جدی باغات در شمال محصول مناسبی نداشت بدین‌صورت چگونه می‌توان وارد بورس شود؟

نورانی صنعتی بودن یک میوه را شاخص مهمی برای ورود به بورس دانست و تأکید کرد: برای حضور در بورس باید عرضه محصول خیلی خوب باشد برعکس پرتقال محصول سیب امسال بسیار خوب و باکیفیت است به‌نحوی‌که جایگاه سوم و چهارم جهان را به نام ایران ثبت کردیم اما مسلم است که بورس سیب‌درختی مثل گندم، برنج و جو نیست در حقیقت ضمن یک تولید خوب باید با نگاه صنعتی به سایزبندی و نوع بسته‌بندی آن دقت کرد به‌نحوی‌که اگر برای سیب‌های صنعتی قیمتی پایه تعیین کنیم خواهد توانست مانند سایر کالاهای کشاورزی در بورس کالا دادوستد شود.

وی افزود: بورس نمی‌تواند برای تولیدکننده سیب‌های صادراتی و بازار مصرف‌کننده جذابیت داشته باشد به همین جهت برای رسیدن مرکبات به بازار سرمایه باید تغییرات لازم را در تولید، سایز و بسته‌بندی محصولات در نظر گرفت.