مازند اصناف به نقل از تراز:» هفته گذشته تو یادداشتی با عنوان "یه نیت ساده که حروم رو حلال و مستحب می کنه!" درباره قرض ربوی و حکم اینکه دو طرف راضی باشند که قرض گیرنده مبلغ معینی رو به قرض دهنده بده، چند تا نکته رو بررسی کردیم. این صحبتها بعد مراسم هیأت بین بنده و یه جوون خوب رد و بدل شد. در خلال صحبت با این رفیقمون، یه بنده خدایی هم ایستاد به گوش کردن و بعد گفت حاجی فرصت داری منم یه سؤال دارم تو همین رابطه که خیلی ام ذهنم رو درگیر کرده و همش عذاب وجدان دارم.
= خواهش می کنم در خدمتم ولی به شرطها و شروطها!
- چه شرطی!؟
= به شرطی جوابتو می دم که بلد باشم!
- ok
= نشد! همین "باشه" و "بله" و "چشم" خودمون ایرادش چیه که انگلیسی می گی ok!؟ حالا بپرس ببینیم چی ذهنتو مشغول کرده.
- من پارسال برای خرید خونه پول کم آوردم و قرض گرفتم اما با بهره! حالا موندم نکنه نمازایی که یکسال گذشته تو این خونه خوندیم مشکل دار باشه. الان وظیفم چیه؟ البته اینم بگم که بعداً خیلی پشیمون شدم و گفتم کاش قرض اینجوری نمی گرفتم و صبر می کردم و خیلی ام از خدا طلب بخشش کردم که نمی دونم قبول کرده یا نه.
= اولاً چون پشیمون شدی و استغفار کردی مطمئن باش خدا می بخشه اشتباه بنده هاشو البته به شرطی که تکرار نشه. ثانیاً همون طور که شرط کردیم قرار شد اگر بلد بودم بگم که از شانس شما یکم شک دارم. شب باهام تماس بگیر و مرجع تقلیدت رو بگو کیه تا تلفنی بهت بگم چون گمونم نظر مراجع مختلف فرق بکنه...
ائن بنده خدا مرجع تقلیدش رهبر انقلاب بود اما چون نظر مراجع تو این مساله متفاوت بود اینجا نظر سایر مراجع رو هم ذکر می کنم.
طبق نظر حضرت امام و رهبری و آیات عظام وحید خراسانی، تبریزی و سیستانی کار ساده تره چون معتقدند هرچند قطعاً این نوع قرض ربا حساب می شه و گناهه ولی اصل قرض درسته و نماز خوندن هم تو اون خونه اشکال نداره.
آیات عظام فاضل لنکرانی و نوری همدانی نظرشون کاملاً متفاوته و فتواشون اینه که هم این کار رباست و گناه، هم نماز تو این خونه باطل.
طبق فتوای آیات عظام مكارم شیرازی و صافی گلپایگانی این كار ربا و حرومه و نماز تو اون خونه بنابر احتیاط واجب باطله.
پس چون این دو بزرگوار احتیاط واجب کردند اگه یه موقع خدای نکرده مقلد این عزیزان تو این مخمصه گیر کرد می تونه تو این مساله به فتوای مراجعی که نماز رو صحیح می دونند رجوع کنه. (مثل رهبری و آیات عظام سیستانی و وحید خراسانی)
البته همه مراجعی که فتوا دادند نماز این فرد تو چنین خونه ای باطله یه تبصره هم دارند که: در صورتی که اگر دو طرف شرط و قرار سود هم نمی گذاشتند صاحب پول راضی بوده كه قرض گیرنده تو اون تصرف كنه نمازش صحیحه. (دقت کنید)