logo

کد خبر : 642
تاریخ خبر : 1392/09/24
سهم سوادکوه از تغییرات 95 درصدی استاندار مازندران
مازنداصناف گزارش مي‌دهد

سهم سوادکوه از تغییرات 95 درصدی استاندار مازندران

<p style='text-align: justify; '><span style='font-size: 12px; '><span style='font-family: Tahoma; '>&nbsp;سهم سوادکوه از تغییرات 95 درصدی استاندار مازندران و یا تغییر در دیدگاه توسعه برای این شهرستان موضوع مهمی برای آینده توسعه آن است.</span></span></p>

به گزارش مازنداصناف و به نقل از خبرگزاری فارس ،  استاندار مازندران در دیدار با کانون تدبیر و امید از جابه‌جایی 95 درصدی مدیران شهرستان‌ها تا دو ماه آینده خبر داد.


* تغییرات به معنای تحول مثبت نیست

تغییرات لزوما به معنای تحول در جهت توسعه و رشد نیست و در برخی مواقع شاهد تغییری با آهنگ حرکت کند و یا راکد برای دستیابی به اهداف می‌شویم و آنچه که باید در مدیریت‌ها و افق‌های توسعه‌ای مهم باشد جهت نگاه و حرکت است.

هر چه جهت حرکت به سوی اهداف تعیین شده اشتباه باشد دوری از اهداف و افزایش مشکلات هم بیشتر می‌شود.

بیست و یکمین استاندار مازندران در هشتاد و سومین روز مسئولیت خود از جابه‌جایی 95 درصدی در مدیریت اجرایی شهرستان‌های استان مازندران با شاخص تعهد،تخصص،اعتدال‌گرایی و عدم افراط و تفریط در کارها خبر داد.

* تغییر مدیران از حقوق اساسی دولت‌ها است

تغییر مدیران از حقوق اساسی دولت‌ها است که مدیران با دیدگاه‌های غیر حاکم را با مدیرانی از جنس گفتمان خود تغییر دهند و در قانون نیز محدودیت خاصی برای تغییر و یا جابه‌جایی مدیر در نظر گرفته نشده است هر چند شاید تغییر 95 درصدی مدیران در عرف با علامت سئوال‌هایی همراه باشد.

آن چیزی که برای کارشناسان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نتیجه‌گرا، مهم است خروجی این تغییرات در گذر زمان است که نامطلوب بودن وضعیت رشد و توسعه و یا توسعه یافتگی را با شاخص توانمندی مدیریت ارشد اندازه‌گیری می‌کنند.

شهرستان سوادکوه نیز به مانند شهرستان‌های دیگر مازندران دارای داشته‌ها و ضعف‌هایی است و شاخ‌ بندی منطقی و کارشناسی برای توسعه آن در چارچوب برنامه‌های محوری توسعه می‌تواند ملاک تعیین جایگاه توسعه و مسیر حرکت باشد.

*سوادکوه با نرخ 12 درصد بیشتر از میانگین مازندران

اگر نرخ بیکاری را به عنوان یکی از شاخص‌های مهم و اصلی در توسعه قلمداد کنیم شاهد وجود نرخ 22 درصدی آن در شهرستان سوادکوه هستیم که فاصله 12 درصدی با میانگین استان دارد و از طرف دیگر توانمندی‌های توسعه این شهرستان در حوزه‌های گردشگری، دامداری، کشاورزی و صنعتی نیز باید دیده شود.

منطقی نیست که تنها تغییر فرمانداران یا بخشداران را نقطه آغاز جهش شهرستان سوادکوه به سوی توسعه قلمداد کنیم بلکه نوع نگاه و جهت حرکت مسئولان باید مورد توجه قرار گیرد و وجود شاخص‌های واقعی و ملموس برای مشخص کردن موقعیت کنونی شهرستان و تعیین اولویت‌های توسعه و انتخاب اهرم‌های حرکت باید مورد نظر تیم ارشد اداره کننده قرار گیرد.

*نامشخص بودن محور توسعه سوادکوه

به نظر می‌رسد یکی از حلقه‌های مفقوده توسعه سوادکوه، مشخص نبودن محور توسعه باشد تا با اشراف بر وضعیت شهرستان نسبت به جهت حرکت و زمان‌بندی دستیابی به اهداف پیگیر و متعهد باشد و مسیر کلاف سر در گم توسعه شهرستان 74 هزار نفری سوادکوه را که نسبت به سرشماری پنج سال قبل حدود 3 هزار نفر را به دلیل مهاجرت از دست داده است،به خوبی رصد و مدیریت کند.

سهم پنج درصدی سوادکوه از عدم جابه‌جایی‌های مدیران شهرستانی و یا 95 درصدی این جابه‌جایی به خودی خود نمی‌تواند عامل کاهش مشکلات و موانع باشد بلکه استفاده از ظرفیت‌های مختلف این شهرستان و ایجاد نهادینه تعامل با نمایندگان مجلس،نخبگان اقتصادی،مدیریتی،علمی و تعیین زمان‌بندی شده مسیر توسعه باید در اولویت فعالیت‌های توسعه سوادکوه قرار گیرد.