logo

کد خبر : 5209
تاریخ خبر : 1393/03/02
قوی‌ترین و گرانترین دامپ‌تراک‌های جهان

قوی‌ترین و گرانترین دامپ‌تراک‌های جهان

<p style='text-align: justify;'><span style='font-family: Tahoma;'>بیایید دنیایمان را بزرگ&zwnj;تر کنیم. خیلی بزرگ&zwnj;تر. دنیایی که در آن حتی غولی مثل هامر اصلاً به چشم نمی&zwnj;آید. داریم درباره دنیای هیولاهای راه&zwnj;سازی صحبت می&zwnj;کنیم. محصولاتی که حتی از کامیون&zwnj;ها و کشنده&zwnj;های ...</span></p>

     

به گزارش پایگاه خبری مازند اصناف و به نقل از ایران  جیب - بیایید دنیایمان را بزرگ‌تر کنیم. خیلی بزرگ‌تر. دنیایی که در آن حتی غولی مثل هامر اصلاً به چشم نمی‌آید. داریم درباره دنیای هیولاهای راه‌سازی صحبت می‌کنیم. محصولاتی که حتی از کامیون‌ها و کشنده‌های سایز بزرگ نیز طویل‌تر و عریض‌تر و قدبلندتر هستند. این‌ها همان دامپ‌تراک‌های معروفی هستند که در حوزه کاری خود بی‌رقیب هستند. اصول ساخت این نوع وسایل نقلیه، توانایی فوق‌العاده برای جابه‌جایی بارهای بسیار سنگین است. اما در حقیقت مانند هر صنعت دیگری،‌ دامپ‌تراک‌ها نیز برای خودشان طبقه‌بندی دارند. آن‌ها نیز شامل برترین‌هایی می‌شوند که از نظر قدرت خروجی یک سر و چند گردن از بقیه هم‌کلاسان خود بالاتر هستند.

 

89lyc9512iew2rfgd11b.png
 


کوماتسو 930E

قدرت: 3500 اسب‌بخار
وزن قابل تحمل: 320 تن

 

man2ra1ux3fd85b43g98.jpg


یکی از بهترین‌های این ژاپنی غول‌ساز. هیولایی که بی‌تردید همه‌چیز در پیشرانه‌اش خلاصه می‌شود. پیشرانه‌ای به حجم باورنکردنی ۷۸۰۰۰ سی‌سی با آرایش ۱۸ سیلندر Vشکل. سرعت نهایی مدل فوق ۶۴ کیلومتر در ساعت است. این دامپ‌تراک با ارتفاع ۷٫۳ متری و طول ۱۵٫۵ متری‌اش واقعاً مانند یک خانه متحرک است. شعاع گردش فرمان آن چیزی حدود ۱۵ متر است. باور نخواهید کرد اگر بدانید حجم مخزن سوخت این خودرو ۴۵۴۲ لیتر است. وزن خالص کوماتسوی فوق ۲۳۵ تن برآورد شده است. این خودرو از سال ۱۹۹۵ روی خط تولید بخش آمریکایی کوماتسو رفته است.
 


89lyc9512iew2rfgd11b.png

 

لیبر TI274

قدرت: 3000 اسب‌بخار
وزن قابل تحمل: 320 تن

 

zzqi2gfuoxh14p2w2fp.jpg


اصلی‌ترین رقیب آن کوماتسو ۹۳۰E ژاپنی همین سلطان آلمانی است. هیولایی که پیشرانه‌اش با حجم ۷۸۰۰۰ سی‌سی دارای آرایش ۱۶ سیلندر Vشکل است. سرعت نهایی او نیز درست مانند رقیب آسیایی‌اش ۶۴ کیلومتر در ساعت ثبت شده است. دامپ‌تراک فوق با ارتفاع ۶٫۴ متری و طول ۱۲٫۵ متری کمی از رقیب قبلی‌اش کوچک‌تر به نظر می‌رسد. با یک بار فرمان‌گیری این خودرو می‌توان شعاع ۱۶٫۱ متری را پیچید. با یک باک ۴۷۳۱ لیتری سوخت می‌تواند خیال پیمانکار را از بابت اتمام گازوئیل راحت کند. گفته می‌شود وزن خالص این لیبر کمی بیش از ۱۸۷ تن است. این خودرو در دوره‌ای رکورددار بیشترین میزان باربری بوده است.


 

89lyc9512iew2rfgd11b.png

 

کوماتسو 830E

قدرت: 2500 اسب‌بخار
وزن قابل تحمل: 44 تن

 

ve8q22w0t8w8r8qnzsv.jpg


یک کلاس سبک‌تر از ۹۳۰E،‌ می‌بینیم که کوماتسو این مدل را روانه بازار کرده است. دامپ‌تراکی که شرکت پیشرانه آن را به کمک کمپانی معتبر کامینز طراحی و تولید کرده است. حجم این قوای محرکه ۶۰ لیتر و آرایش آن ۱۶ سیلندر Vشکل عنوان شده است. حداکثر سرعت ثبت شده برای او ۶۲ کیلومتر در ساعت است. با ارتفاع ۶٫۷ متری و طول ۱۴ متری آنقدرها هم سبک و کوچک به نظر نمی‌آید. شعاع گردش فرمان کوماتسوی فوق حدود ۱۴ متر است. حجم باک سوخت آن نیز گنجایش ۴۵۴۲ لیتر گازوئیل را دارد. وزن خالصش نیز کمی بیشتر از ۱۸۰ تن اعلام شده است. کوماتسو ادعا می‌کند برای آن از تایرهای ۵۷ اینچی بهره گرفته است.
 


89lyc9512iew2rfgd11b.png

 

هیتاچی  Euclid EH5000

قدرت: 2700 اسب‌بخار
وزن قابل تحمل: 316 تن

 

tsoee0yoph036hnz3o.jpg


احتمالاً کمتر کسی می‌دانست که برند هیتاچی نیز دستی در دنیای دامپ‌تراک‌ها دارد. آن هم یکی از بهترین‌هایی که در همکاری با کمپانی آمریکایی Euclid طراحی و تولید شده است. این خودرو دارای پیشرانه‌ای به حجم ۶۵۰۰۰ سی‌سی با آرایش ۱۶ سیلندر Vشکل است. به خوبی مشاهده می‌شود که به نسبت پیشرانه، قدرت خوبی فراهم کرده است. سرعت نهایی آن ۶۶ کیلومتر در ساعت اعلام شده است. ارتفاع و طولش نیز به ترتیب ۷ و ۱۴٫۳ متر شده است. این در حالی است که شعاع گردش فرمان آن ۱۵ متر برآور می‌شود. درون مخزن سوخت آن می‌شود ۳۷۸۵ لیتر گازوئیل گنجاند. این هیتاچی با وزن خالص ۲۳۵ تنی‌اش در کانادا اسمبل و مونتاژ می‌شود.
 


89lyc9512iew2rfgd11b.png

 

هیتاچی Euclid EH4500-2

قدرت: 2700 اسب‌بخار
وزن قابل تحمل: 280 تن

 

816rdjkzb5qbbowp96i.jpg


 

در بین لیست بزرگ‌ترین و قوی‌ترین دامپ‌تراک‌های دنیا،‌ بار دیگر نام هیتاچی را می‌بینیم. این بار شاهد حضور یک مدل سبک‌تر برای کارهای پایه‌ای‌تر هستیم. با اینکه پیشرانه آن همان حجم ۶۵ لیتر و همان آرایش ۱۶ سیلندر Vشکل و همان قدرت قبلی را دارد ولی به دلیل ساختار و مکانیزم طراحی، سرعت نهایی‌اش بیش از ۵۵ کیلومتر در ساعت نیست. جالب آنکه از نظر ابعاد درست مانند برادر بزرگ‌ترش از آب درآمده است. حتی از نظر میزان گردش فرمان نیز همان ۱۵ متر را ثبت می‌کند. او نیز دارای یک باک سوخت ۳۷۸۵ لیتری برای گازوئیل است. با وزن خالصی در حدود ۲۱۸ تن شاید توانایی انجام کارهای سخت را نداشته باشد ولی بی‌شک می‌تواند درون یک معدن از چابکی مثال‌زدنی‌اش بهره بگیرد.


89lyc9512iew2rfgd11b.png

 

لیبر T282B

قدرت: 3650 اسب‌بخار
وزن قابل تحمل: 400 تن

 

fcqokvfb8dsohb3896tx.jpg


 

شکی نیست که این ژرمن یکی از شاخص‌ترین‌ها در دنیای دامپ‌تراک است. عظیم‌الجثه‌ای که پیشرانه‌ای ۹۰۰۰۰ سی‌سی حجم دارد و با آرایش اعجاب‌آور ۲۰ سیلندر Vشکل طراحی شده است. با این حال به دلیل وزن ۲۵۲٫۵ تنی‌اش نتوانسته به سرعت نهایی بیش از ۶۴ کیلومتر در ساعت برسد. ارتفاع آن ۷٫۶ و طولش ۱۵٫۲ متر اندازه‌گیری شده است. به طرز فوق‌العاده‌ای شعاع گردش فرمانی ۱۸٫۵ متری دارد. در ضمن حجم باک سوخت آن ۴۷۳۱ لیتر است. وزن خالصش نیز کمی بیشتر از ۲۵۲ تن است. این هیولا در قسمت قوای محرکه خود از موتور برقی AC نیز به عنوان نیروی کمکی بهره می‌گیرد.


89lyc9512iew2rfgd11b.png

 

ترکس MT 6300AC

قدرت: 3750 اسب‌بخار
وزن قابل تحمل: 400 تن

 

w41yjvukizkigjcg6z7.jpg


 

به نظر می‌رسد وقتی همه حواس‌ها روی هیتاچی و لیبر و کوماتسو متمرکز بوده، ترکس آمریکا کار خودش را می‌کرده است. دامپ‌تراک پهن‌پیکری که او نیز مجهز به یک پیشرانه ۹۰ لیتری ۲۰ سیلندر با آرایش Vشکل است. حداکثر سرعت آن در زمانی که بیشترین میزان بار رویش قرار دارد ۶۴ کیلومتر در ساعت است. ارتفاع و طول این ترکس به ترتیب ۷٫۶ و ۱۴٫۶ متر اعلام شده است. با شعاع گردش فرمان ۱۶٫۷ متری‌اش از سوی راه‌سازان با استقبال روبه‌رو شده است. یکی دیگر از مزیت‌های آن باک ۴۹۲۱ لیتری سوختش است. این غول سخت‌کوش با وزن ۲۶۰ تن از سال ۲۰۱۰ به این سو فروش خوبی را تجربه کرده است.


89lyc9512iew2rfgd11b.png

 

ترکس MT 5500

قدرت: 2700 اسب‌بخار
وزن قابل تحمل: 360 تن

 

olpd2jscrtbrycyrejw.jpg


 

شرکت ترکس برای استفاده‌های پایه‌ای و مصارف سبک‌تر این مدل را پیشنهاد می‌کند. مدلی که پیشرانه ۶۰ لیتری ۱۶ سیلندر Vشکلش را کامنیز طراحی و تولید کرده است. او نیز حداکثر می‌تواند به سرعت ۶۴ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. جالب آنکه از نظر ارتفاع و طول با نسخه قوی‌تر خود برابری می‌کند. ولی به دلیل وجود تایرهای کوچک‌تر شعاع گردش فرمانی معادل ۱۶٫۱ متر پیدا کرده است. باک ۳۰۲۸ لیتری سوخت آن نشان می‌دهد که از نظر مصرف نیز در سطح معقول‌تر قرار گرفته است. با وزن خالص ۲۳۹ تنی‌اش بارها در جنگ عراق توسط نیروهای آمریکایی و انگلیسی از آن استفاده شد.


89lyc9512iew2rfgd11b.png

 

کاترپیلار 797B

قدرت: 3550 اسب‌بخار
وزن قابل تحمل: 380 تن

 

kwci8cggv798pa42he1.jpg


خیلی حیف می‌شد اگر نامی از «کَت» در این لیست پرافتخار دیده نمی‌شد. حضور این برند کهنه‌کار آمریکایی آن هم با این مدل نشان از خبرگی آن در حوزه دامپ‌تراک دارد. خودرویی توانمند با پیشرانه رویایی ۱۱۷ لیتری که آرایشی ۲۴ سیلندر Vشکل دارد. برخلاف رقبای خود سرعت نهایی این مدل قدری بیشتر از ۶۷ کیلومتر در ساعت است. با ارتفاع ۷٫۳ متری و طول ۱۴٫۳ متری واقعاً نشان می‌دهد که در حد و اندازه‌های سفینه‌ها است. به طرز عجیبی شعاع گردش فرمان آن ۴۰ متر شده است. تازه این در حالی است که حجم باک سوختش بیش از ۶۸۰۰ لیتر است. این غول فضایی وزن خالصی معادل ۳۰۷ تن دارد. کاترپیلار آن را بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۹ روی خط تولید می‌برد.
 


89lyc9512iew2rfgd11b.png

 

کاترپیلار 793D

قدرت: 2415 اسب‌بخار
وزن قابل تحمل: 240 تن

 

2rtkwuwltgijprzzyyx.jpg


 

پیشنهاد دیگر کاترپیلار برای کاربردهایی که آنقدرها هم سنگین و خاص نیست،‌ این مدل با پیشرانه ۷۸ لیتری ۱۶ سیلندر Vشکل است. محصولی که می‌تواند به سرعت نهایی ۵۴ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. ارتفاع و طول ۵٫۷ و ۱۲٫۸ متری‌اش به وضوح نشان می‌دهد که از دیگر عضو خانواده کوچک‌تر و جمع و جورتر است. حتی گردش فرمان آن نیز کمتر شده و به ۱۴ متر رسیده است. حجم باک سوخت نیز کمی کاهش یافته و به مرز ۴۳۵۲ لیتر رسیده است. این مدل با وزن ۱۲۹ تنی‌اش مخصوص استفاده در معادن سنگ‌های تزئینی و یا کارگاه‌های استخراج زغال سنگ است.