logo

کد خبر : 5087
تاریخ خبر : 1393/02/30
جزئیات بسته تولید و سلامت در هدفمندی/ پیشنهاد ۱۰،۸هزار میلیارد برای تولید، سلامت و حمل‌ونقل
رئيس امور زيربنايي معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي تشريح کرد

جزئیات بسته تولید و سلامت در هدفمندی/ پیشنهاد ۱۰،۸هزار میلیارد برای تولید، سلامت و حمل‌ونقل

<p style='text-align: justify;'><span style='font-family: Tahoma;'>رئیس امور زیربنایی معاونت نظارت راهبردی رئیس جمهور جزئیات بسته پیشنهادی تولید و سلامت در هدفمندی یارانه&zwnj;ها را تشریح کرد.<br /> </span></p>

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مازند اصناف و به نقل از فارس - احمد داوودی با اشاره به وضعیت تولید در اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها، اظهار داشت: مجوز افزایش قیمت که دولت در فاز دوم از مجلس گرفت 60 درصد برای حامل‌های انرژی است و به دلیل ملاحظاتی که وجود داشت و در بررسی‌ها میانگین حدود بین 40 تا 45 درصد این افزایش صورت گرفت. با توجه به کسری که ناشی از اجرای مرحله اول بود، پس از رفع این کسری درآمدی حدود 25 درصد کل منابع هدفمندی حاصل می‌شود که می‌توان روی آن برنامه‌ریزی کرد که نزدیک به 8 هزار میلیارد تومان است.

* اعتبار 8 هزار میلیاردی برای تولید، سلامت و بیمه بیکاری

به گفته رئیس امور زیربنایی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، حدود 11 هزار میلیارد تومان در قانون بودجه 93 برای دولت اعتبار پیش‌بینی شده و حدود 30 هزار میلیارد تومان درآمد از مرحله قبل وجود داشته و بابت پرداخت نقدی هزینه می‌شود که نزدیک به حدود 8 هزار میلیارد تومان برای بخش‌های سلامت، تولید و حمل و نقل و بیمه بیکاری باقی می‌ماند.

* اولویت دولت بخش سلامت است

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه اولویت دولت بخش سلامت است، بیان داشت: به استناد قانون بودجه باید به بخش تولید و بیمه بیکاری نیز کمک شود. دولت نیز با این درآمد کمتر از پیش‌بینی قانون می‌تواند به بخش‌های مختلف مثل تولید پرداخت کند و اعتبار ناشی از انصرافی‌های یارانه نقدی نیز در بخش تولید هزینه خواهد شد.

داوودی با اشاره به شیوه تخصیص منابع به بخش‌های مختلف گفت: بخش سلامت در اولویت است و اکنون کمک‌هایی صورت گرفته و در آئین‌نامه اجرایی قانون هدفمندی که به تصویب هیات وزیران رسیده گفته شده گام‌های بعدی در بخش تولید و بیمه بیکاری خواهد بود.

* حمایت از بهینه سازی و کاهش مصرف در تولید

وی در مورد بخش تولید افزود: بهینه سازی و کاهش مصرف سوخت و انرژی در بخش تولید صنعتی و کشاورزی در این راستا مطرح است و در عین حال کمک به حمل و نقل عمومی را می‌توان تولید معرفی کرد  که دولت عمده تلاش خود را در راستای کاهش مصرف سوخت و انرژی خواهد گذاشت، به دلیل اینکه آسیب‌پذیری در تولید کالا و خدمات مصرف زیاد انرژی است، پیشنهاداتی که تنظیم شده برای این سه بخش در راستای کاهش مصرف انرژی است.

* تصویب برنامه اجرای هدفمندی در ستاد هدفمندی

وی ادامه داد: در آئین‌نامه اجرایی قانون هدفمندی پیش‌بینی شده، برنامه اجرایی بخش تولید را ستاد هدفمندی یارانه‌ها باید به تصویب برساند که پیشنهادات در حال تهیه است، تا در ستاد برای اجرا به تصویب برسد.

* حمایت دولت از صنایع پرمصرف برای کاهش هزینه‌ها

داوودی در مورد صنایع پرمصرف و انرژی بیان داشت: صنایع انرژی که عموما کوره‌ای بوده و به پخت یا ذوب مواد می‌پردازند که شامل سیمان، فولاد، آلومینیوم، فولاد، کاشی و سرامیک و نیز تمامی صنایع که شامل این تعریف هستند خواهد بود که مصرف انرژی بالا دارند.

* مصرف 35 درصد انرژی توسط صنایع مادر

این مقام مسئول تاکید کرد: سایر صنایع از برق برای خط تولید و تجهیزات استفاده می‌کنند که مصرف انرژی آنها پایین‌تر بوده و اولویت اول طرح‌های انرژی‌بر هستند، دولت از آنها حمایت خواهد کرد و حدود 35 درصد مجموع انرژی در بخش صنعت استفاده می‌شود که شامل گاز طبیعی، فرآورده‌ نفتی و برق است که بیش از نیمی از 35 درصد مربوط به صنایع انرژی‌بر است.

* تنها 5 هزار میلیارد برای تولید و حمل و نقل

رئیس امور زیربنای معاونت نظارت راهبردی در پاسخ به این سوال که با فرض اختصاص 5 هزار میلیارد تومان به تولید چه میزان به کاهش مصرف موثر خواهد بود، گفت: همه 5 هزار میلیارد تومان به صنایع انرژی‌بر داده نخواهد شد، بخش از آن در حمل و نقل عمومی اختصاص خواهد یافت و توسعه آن در دستور کار است که شامل درون‌شهری و برون‌شهری می‌شود.

*پیشنهاد بودجه 4 هزار میلیاردی برای حمل و نقل


وی تاکید کرد: ‌عدد پیشنهادی برای گسترش حمل ونقل حدود 4 هزار میلیارد تومان و برای تولید، صنعت و کشاورزی 2 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. همچنین 4 هزار و 800 میلیارد تومان برای بخش سلامت پیش‌بینی شد که البته این اعداد پیشنهادی است، بنابر این متناسب با درآمد کسب شده اهداف را به نسبت پیش ببریم.

* آزاد شدن منابع جدید هدفمندی منوط به حذف غیر نیازمندان


این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی دولت برای آزاد شدن منابع حاصل از حذف غیر نیازمندان از یارانه چیست؟ بیان داشت: این موضوع  منوط به این است که در راستی آزمایی چقدر بتواند اطلاعات دقیق را شناسایی و طبق قانون غیر نیازمندان را حذف کند و ضرورت دارد که منابع از این بخش حاصل شود اما به عوامل متعددی بستگی دارد زیرا انبوه جمعیتی یارانه‌بگیر شدند و کاهش آن در حال حاضر به شرایط بستگی دارد و اکنون چند کارگروه روی مسائل مختلف کار می‌کنند.

* برای اعتبار بیمه بیکاری طبق قانون عمل می‌کنیم

داوودی در مورد اینکه برای بیمه بیکاری چه میزان پرداخت خواهد شد، بیان داشت: برخی کارشناسان معتقدند زمانی که یارانه نقدی پرداخت می‌شود و بیمه دارد موضوعیتی برای پرداخت بیمه بیکاری ندارد و نظر دولت اجرای قانون است.

* فاز دوم بر مبنای هزینه-درآمد اجرا می شود

وی در مورد اینکه دولت برای اجرای فاز دوم و تعهدات قانونی کسری بودجه خواهد داشت، اظهار داشت: کسری نسبت به برنامه و هزینه دو مقوله جدا از هم است. اگر بیش از درآمد هزینه شود کسری خواهد داشت، اما دولت نسبت به درآمدهای خود هزینه خواهد کرد.

* حمایت از شرکت‌‌های کوچک و دانش بنیان

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که دولت در اجرای فاز دوم برنامه‌ای برای حمایت از شرکت‌های تولیدی کوچک و دانش‌‌بنیان دارد، عنوان کرد: در ستاد هدفمندی یارانه‌ها برنامه‌ای تنظیم شده که شرکت‌های کوچک و بزرگ و صنایع مختلف مد نظر قرار دارند، اما اینکه میزان حمایت کافی باشد، نظر منفی است، زیرا باید کمک‌ها بیشتر باشد.

* ارائه بسته پیشنهادی بخش تولید سلامت به ستاد هدفمندی

وی افزود: آئین‌نامه اجرای تبصره 21 قانون هدفمندی در بودجه 93  تنظیم و ابلاغ شده است که شامل بخش تولید، سلامت و دیگر بخش‌هاست و بسته پیشنهادی دولت برای تولید در حال تهیه است.