به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مازند اصناف و به نقل از فارس - شاخص بهای تولیدکننده در فروردین ماه امسال به عدد 7/524 رسید و نسبت به ماه قبل به میزان 2.8 درصد بالا رفت که بیشتر از 0.8 درصد افزایش در اسفندماه بود.
طبق گزارش بانک مرکزی این شاخص نسبت به ماه مشابه سال گذشته (تورم نقطه به نقطه) معادل 19.3 درصد افزایش داشته است.
شاخص مذکور، در دوازده ماه منتهی به فروردین ماه 1393 نسبت به دوازده ماه منتهی به فروردین ماه (تورم میانگین) 1392 با 1.8 درصد کاهش نسبت به اسفند 92 به 30.1 درصد افزایش نشان میدهد.
به گزارش فارس، تورم نقطه به نقطه تولیدکننده در اسفند ماه سال گذشته 17.8 درصد بود و رقم فروردین ماه حکایت از افزایش 1.5 درصدی این شاخص در این ماه است. این اتفاق در حالی روی داده که از ماههای میانی سال گذشته نرخ تورم نقطه به نقطه تولیدکننده سیر نزولی داشته است.
لازم به ذکر است افزایش 1.5 درصدی این شاخص زنگ خطری برای افزایش نرخ تورم میانگین تولیدکننده و پس از آن سرایت آن به تورم کالاها و خدمات مصرفی خانوار است.
در ماه مورد گزارش، بالا رفتن شاخص بهای اقلام و گروههایی مانند سبزیهای برگی، مرغ، ماهی آبهای جنوب و شمال، رب گوجهفرنگی، خشکبار، نوشابه گازدار، ریسندگی الیاف، فرش ماشینی 500 شانه، فرآوردههای نفتی تصفیه شده سوختی، سولفات سدیم، پلی اتیلن سبک و سنگین، داروهای الکترولیتی، تغذیهای و معدنی، داروها و محصولات دارویی گیاهی، لاستیک رویی اتومبیل سواری، بطری شیشهای، شیشههای دارویی، سیمان سفید، عایق، میلگرد، لوله گالوانیزه و اسپیرال، پروفیل آهن، مس مفتول، پروفیل آلومینیوم، مخزن و دیگ حرارت مرکزی، پمپ، تراکتور، اجاق گاز فردار، ساخت انواع کابل، ساخت قطعات و ملحقات برای وسایل نقلیه موتوری و موتور آنها، هتل، حمل و نقل زمینی بار، آموزش شنا، خدمات آرایشی و هزینههای کفن و دفن (بررسی شش ماهه دوم) بیشترین اثر را در افزایش شاخص بهای تولیدکننده نسبت به ماه قبل داشت.
در ضمن در این ماه، شاخص بهای برخی از اقلام و گروهها نظیر پرورش گاو، گوسفند و بز، تخممرغ، مقوا، متانول، پرازایلین صادراتی، نیتراتها، کامپاند (خمیر لاستیکی)، شمش روی و سینک پایین آمد.
گروههای اختصاصی
* کشاورزی، شکار، جنگلداری و ماهیگیری
در ماه مورد گزارش، پایین آمدن شاخص بهای اقلام و گروههایی نظیر پرورش گاو، گوسفند و بز معادل 3/1 درصد و تخممرغ 2/18 درصد با بالا رفتن شاخص بهای اقلام و گروههایی مانند سبزیهای برگی به میزان 9/23 درصد، مرغ 9/3 درصد و ماهی آبهای جنوب و شمال به ترتیب 2/2 درصد و 5/31 درصد مواجه و موجب گردید تا شاخص بهای گروه اختصاصی کشاورزی، شکار، جنگلداری و ماهیگیری نسبت به ماه قبل بدون تغییر بماند.
شاخص بهای گروه مذکور، به میزان 5/35 درصد از عدد شاخص ماه مشابه سال گذشته بالاتر بوده است.
*ساخت (صنعت)
در فروردین ماه 1393، شاخص بهای گروه اختصاصی ساخت (صنعت برابر 7/2 درصد نسبت به ماه قبل بالا رفت که بیشتر ناشی از افزایش شاخص بهای اقلام و گروههایی مانند رب گوجه فرنگی معادل 9/5 درصد، خشکبار 6/4 درصد، نوشابه گازدار 1/6 درصد، ریسندگی الیاف 3/9 درصد، فرش ماشینی 500 شانه 3/2 درصد، فرآوردههای نفتی تصفیه شده سوختی 3/11 درصد، سولفات سدیم 7/20 درصد، پلی اتیلن سبک و سنگین هر یک 5/2 درصد، داروهای الکترولیتی، تغذیهای و معدنی 3/8 درصد، داروها و محصولات دارویی گیاهی 4/32 درصد، لاستیک رویی اتومبیل سواری 6/11 درصد، بطری شیشهای 4/19 درصد، شیشههای دارویی 4/26 درصد، سیمان سفید 1/15 درصد، عایق 4/32 درصد، میلگرد 6/6 درصد، لوله گالوانیزه و اسپیرال به ترتیب 5/5 درصد و 3/8 درصد، پروفیل آهن 9/6 درصد، مس مفتول 7/4 پروفیل آلومینیوم 4/10 درصد، مخزن و دیگ حرارت مرکزی 8/17 درصد، پمپ 8/6 درصد، تراکتور 1/8 درصد، اجاق گاز فردار 0/10 درصد، ساخت انواع کابل 1/2 درصد و ساخت قطعات و ملحقات برای وسایل نقلیه موتوری و موتور آنها 1/5 درصد بود. ضمنا، در این گروه شاخص بهای اقلام و گروههایی نظیر مقوا به میزان 1/26 درصد، متانول 5/2 درصد، پارازایلین صادراتی 6/14 درصد، نتیراتها 1/8 درصد، کامپاند (خمیر لاستیکی) 0/4 درصد، شمش روی 5/2 درصد و سینک 2/5 درصد پایین آمد.
شاخص بهای گروه مزبور، در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته برابر 1/9 درصد افزایش یافت.
*خدمات
در ماه مورد بررسی، شاخص بهای گروه اختصاصی خدمات معادل 0/6 درصد نسبت به ماه قبل بالا رفت که بیشتر به دلیل افزایش شاخص بهای اقلام و گروههایی چون هتل به میزان 4/3 درصد، حمل و نقل زمینی بار 0/17 درصد، آموزش شنا و خدمات آرایشی هر یک 8/2 درصد و هزینههای کفن و دفن (بررسی شش ماهه دوم) 2/11 درصد بود. شاخص بهای این گروه، معادل 3/29 درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته بالا رفت.
گروه کالایی | فروردین ماه 93 نسبت به ماه مشابه سال قبل | 12 ماه منتهی به فروردین 93 نسبت به 12 ماه منتهی به فروردین 92 |
شاخص کل | 19.3 | 30.1 |
گروه های اصلی | ||
کشاورزی،شکار و جنگلداری | 36.1 | 42.4 |
ماهیگیری | 22.6 | 48.9 |
ساخت(صنعت) | 9.1 | 24.9 |
هتل و رستوران | 24.2 | 35.5 |
حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات | 32 | 29.1 |
آموزش | 17.5 | 16.1 |
بهداشت و مددکاری اجتماعی | 29.8 | 37 |
سایر فعالیتهای خدمات عمومی | 24.6 | 34.1 |
گروه های اختصاصی | ||
کشاورزی، شکار و ماهیگیری | 35.5 | 42.7 |
ساخت(صنعت) | 9.1 | 24.9 |
خدمات | 29.3 | 30.3 |