به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مازند اصناف و به نقل از با شگاه خبرنگاران - آرش محبی نژاد در با بیان اینکه مقصد قطعات خودرو دو بازار است، اظهار داشت: بخشی از قطعات به کارخانه های تولید خودرو و بخشی به بازار قطعات یدکی فرستاده می شوند.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور افزود: متاسفانه هیچ ضوابطی برای کنترل بازار قطعات یدکی کشور وجود ندارد از این رو بعضا قطعه بی کیفیت چینی به اسم قطعه ارجینال ایرانی در این بازار توزیع می شود.
وی ادامه داد: کنترل این حوزه در اختیار صنعت گران نیست از این رو لازم است دستگاه های اجرایی، وزارت صنعت، گمرک و دستگاه تعزیرات با همکاری یکدیگر این معضل را حل و فصل کنند.
محبی نژاد با اشاره به اینکه گاهی بازار مجبور به واردات این نوع قطعات می شود، گفت: زمانی که تولیدکننده ایرانی دچار زیان دهی شده و کارخانجات قطعه ساز ورشکسته می شوند، پس بازار به دلیل کششی که دارد مجبور به واردات قطعات بی کیفیت خارجی به اسم ایرانی می شود که این موضوع کمر قطعه سازی کشور را می شکند.
وی تصریح کرد: از آنجایی که قطعات خودرو هم به صورت قاچاق و هم به نام تعرفه های دیگر، وارد کشور می شود آمار واردات قطعات هم چون واردات خودرو دقیق نیست.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور اظهار داشت: تا زمانی که سیستم نظارتی کاملی نداشته باشیم احتمال هر گونه اشتباهی در این بازار وجود خواهد داشت.