logo

کد خبر : 4152
تاریخ خبر : 1393/02/05
  بی‌ثباتی نرخ ارز از دلایل کاهش صادرات پسته/ کاهش ۱۶ درصدی صادرات پسته ایرانی
دبيرکل انجمن پسته ايران مطرح کرد

بی‌ثباتی نرخ ارز از دلایل کاهش صادرات پسته/ کاهش ۱۶ درصدی صادرات پسته ایرانی

<p style='text-align: justify;'><span style='font-family: Tahoma;'>دبیرکل انجمن پسته ایران با اشاره به اینکه تولید پسته در نیمه سال گذشته ۱۰ درصد کاهش داشته گفت: صادرات این محصول ۱۶ درصد کاهش داشته، اما مشکل بسته&zwnj;بندی و نامرغوبی محصول نیست بلکه مشکل بی&zwnj;ثباتی نرخ ارز برای انعقاد قرارداد با طرف خارجی است.<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف و به نقل از فارس،حمید فیضی در مورد علت کاهش صادرات پسته در سال 92 گفت: آماری که گمرک می‌دهد معمولا بر اساس سال محصولی نیست، بلکه بر اساس سال تقویمی است و ما این نحوه آماردهی را در صنعت پسته مورد اشکال می‌دانیم و باید آمار صادرات را با آمار تولید بررسی کنیم که از مهرماه هر سال شروع شده و به پایان شهریور سال بعد خاتمه می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه مهرماه سال گذشته محصول پسته ایران برداشت شده افزود: میزان تولید پسته در کشور 170 هزار تن بوده که نسبت مدت مشابه سال محصولی قبل 10 درصد کاهش تولید داشته است.

وی ادامه داد: طی 6 ماه پایانی سال 92 چیزی حدود 83 هزار تن پسته به کشورهای مختلف از جمله شرق دور مانند چین و هنگ‌کنگ، امارات، ترکیه، روسیه، هند و پاکستان صادر شده که نسبت به سال قبل آن 16 درصد کاهش داشته است.

دبیرکل انجمن پسته ایران تحریم را یکی از جمله مسائلی دانست که بر روند صادرات تجار ایرانی تاثیر داشته و افزود: حتی کشتیرانی ما برای حمل و نقل با مشکلاتی مواجه است و امر سبب ایجاد تاخیر در ارسال کالاهای صادراتی است.

وی به ورود تدریجی پسته تولیدی به بازار برای مصرف داخلی و حتی صادرات اشاره کرد  و گفت: حتی باغدار هم نمی‌داند که باید کالایش را الان بفروشد یا نه و از آنجا که در کشور انتظارات تورمی وجود داشته برخی فکر می کردند پسته باید گران شود و تحلیل ما بر اساس اطلاعات بازار نشان می‌دهد که تاکنون 120 هزار تن از تولیدات پسته سال گذشته به مصرف داخلی و صنایع جانبی مثل گز و سوهان رسیده و حدود 50 هزار تن باقی مانده است که به مرور وارد بازار می‌شود.

فیضی در پاسخ به اینکه بسته‌بندی مناسب و برند‌سازی چقدر در صادرات پسته موثر است گفت: مشکل صادرات پسته ایران در بسته‌بندی و برند‌سازی نیست و اصولا تجارت پسته در دنیا به صورت خام و فله‌ای صورت می‌گیرد تا بر اساس سلیقه مصرف‌کننده هر منطقه فرآوری شود و در مورد کشورهای رقیب هم همین طور است.

دبیرکل انجمن پسته ایران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا با مشکلاتی مانند تائید سلامت پسته تولید ایران برای صادرات مواجه نشده‌اید گفت: هر بازار مصرفی در دنیا قوانین و مقررات خاص خود را دارد که تجار ایرانی هم سعی می‌کنند، این مقررات را رعایت کنند و حتی بحث آفلاتوکسین موجود در پسته مربوط به 18 سال پیش است و اکنون چنین چیزی وجود ندارد. این موضوع مشکل پسته ایران نیست.

وی تصریح کرد: آن روزی که اکنون به عنوان مشکل صادرات از جمله پسته وجود دارد این است که نمی‌توان نرخ ارز را پیش‌بینی کرد و صادر‌کننده نمی‌داند بر سر چه عددی با خریدار به توافق برسد. از طرفی خریدار خارجی برای خود استراتژی طولانی‌مدت دارد که باید بداند چه کالایی در چه بازه زمانی و با چه قیمتی باید بخرد در صورتی که در مورد ایرانی‌ها امکان بستن قرارداد طولانی‌مدت نیست.

فیضی تاکید کرد: همه این مشکلات در حالی است که پسته به عنوان یکی از ارز‌آورترین محصولات صادراتی برای کشور محسوب می‌شود که باید برای آن اهمیت ویژه‌ای قائل شد.