logo

کد خبر : 38724
تاریخ خبر : 1404/08/07
حرکت پنج ستاره بر ریل‌های شمال!
مازندران میزبان نخستین قطار لوکس شد؛

حرکت پنج ستاره بر ریل‌های شمال!

نخستین قطار پنج‌ستاره مازندران که به منظور جابه‌جایی مسافران در مسیر ساری-مشهد به ناوگان ریلی این استان اضافه شد، امروز-چهارشنبه- آغاز به کار کرد.

به گزارش مازنداصناف و به نقل از خبرگزاری ایرنا - فعالیت قطار پنج‌ستاره مسیر ریلی ساری-مشهد امروز -چهارشنبه- پس از برگزاری مراسمی با حضور تعدادی از مدیران و مسوولان ملی و استانی در ایستگاه راه‌آهن ساری با حدود ۳۲۰ مسافر عازم مشهد مقدس شد و قطار جدید این خط ریلی در ناوگان ریلی مازندران قرار گرفت.

قطار مسافری پنج ستاره فدک با هشت سالن ظرفیت جابه‌جایی ۳۲۰ مسافر در هر سفر را دارد و قرار است هر هفته یک بار در مسیر ساری-مشهد و بالعکس مسافران این استان را جابه‌جا کند.

مدیرکل راه‌آهن شمال در این مراسم با بیان این‌که گفت: خرسندیم که برای نخستین قطار پنج ستاره فدک در مازندران راه‌اندازی می‌شود. این اقدام گامی موثر در ارتقای کیفی خدمات ریلی کشور و پاسخی مناسب به نیاز مردم دیار علویان و عاشقان امام رضا(ع) در مازندران است.

       نخستین قطار مسافری پنج ستاره مازندران آغاز به کار کرد

رحمان معصومی اظهار کرد: از مدیرعامل شرکت راه‌آهن و معاون وزیر راه و شهرسازی که دستور راه‌اندازی این قطار را داد و همچنین پیگیری‌های ویژه استاندار مازندران که منجر به تحقق این امر شد سپاسگزارم. فعالیت این قطار در مازندران یکی از درخواست‌های جدی مردم مازندران بود که امروز محقق شد.

وی افزود: روزانه ۸۰ رام قطار مسافری رفت و برگشت وارد ایستگاه مشهد می‌شود و اضافه کردن یک قطار به این ۸۰ رام قطار، کار دشواری است که با تلاش همه مسوولان راه‌آهن و برنامه‌ریزی درست فراهم شد.

مدیرکل راه‌آهن شمال خاطرنشان کرد: ساعت رفت و برگشت این قطار طوری برنامه‌ریزی شده که صبح وارد ایستگاه مشهد می‌شود و در مسیر برگشت نیز صبح به ساری می‌رسد.

معصومی خاطرنشان کرد: حمل و نقل ریلی مزایای متعددی دارد که یکی از آن‌ها کاهش مصرف سوخت است. مصرف سوخت ناوگان ریلی یک هفتم ناوگان جاده‌ای است. زمینی که برای ساخت راه‌آهن استفاده می‌شود کمتر از جاده‌سازی است و از ایمنی بیشتری هم برخوردار است.

این مسوول گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون با وجود این‌که در راه‌آهن شمال ۵۰ درصد فعالیت حمل بار افزایش یافت، حوادث و سوانح ما ۳۰ درصد کاهش یافت. امسال در راه‌آهن شمال حدود ۸۰۰ هزار تن بارگیری و تخلیه انجام شد که اگر قرار بود با ناوگان جاده‌ای حمل می‌شد، در رفت و برگشت به تردد ۶۴ هزار کامیون نیاز بود. روزی سه هزار مسافر در راه‌آهن شمال جابه‌جا می‌شوند که از تردد یک‌هزار خودرو در جاده‌های استان جلوگیری می‌کند.

معصومی اظهار کرد: در برنامه هفتم توسعه تکلیف این است که ۳۰ درصد از بار و مسافر با راه‌آهن حمل شود و تلاش می‌کنیم که با کمک همه نسوولان این هدف محقق شود.

       نخستین قطار مسافری پنج ستاره مازندران آغاز به کار کرد

وی افزود: در حال حاضر ۲ ریل‌باس در راه‌آهن شمال بین پل‌سفید و گرگان به صورت رفت و برگشت و با کرایه حداکثر ۳۰ هزار تومان فعالیت می‌کند. درآمد این ریل‌باس‌ها در ماه حدود ۷۰ میلیون تومان است. اما نگهداری‌اش بیش از یک میلیارد تومان هزینه دارد. با این حال در راه‌آهن با توجه به این‌که تمرکز درآمدی بر حمل بار است، باور به خدمت‌رسانی به مسافران حتی در صورت ناهمخوانی درآمد و هزینه متوقف نمی‌شود. حتی تقاضای ریل‌باس سوم نیز در استان وجود دارد که برای همکاری با سرمایه‌گذار در این زمینه آماده‌ایم.

راه‌آهن شمال به عنوان بخشی از خطوط ریلی سراسری از خروجی ایستگاه گرمساز آغاز می‌شود و تا ورودی ایستگاه گلوگاه ادامه دارد. ‌طول این مسیر ۳۳۰ کیلومتر است و در مسیر آن یک هزار و ۵۰۰ پُل و آب‌گذر، ۹۵ تونل و ۴۱ گذرگاه حفاظ شده وجود دارد.

در طول مسیر ۳۳۰ کیلومتری راه‌آهن شمال ۲۲ ایستگاه برای سوار و پیاده کردن مسافران تعبیه شده است. در این مسیر ریلی علاوه بر تردد قطارهای مسافری و باری، قطارهای حومه‌ای روزانه نیز در محور پل‌سفید به گرگان تردد می‌کنند.

انتهای خبر/