logo

کد خبر : 3829
تاریخ خبر : 1393/01/23
 قیمت و اکتان دلایل اصلی واردات بنزین/ زنگنه درباره آلایندگی بنزین پتروشیمی حرفی نزد

قیمت و اکتان دلایل اصلی واردات بنزین/ زنگنه درباره آلایندگی بنزین پتروشیمی حرفی نزد

<p style='text-align: justify;'><span style='font-family: Tahoma;'>عضو کمیسیون انرژی درباره دلایل وزیر نفت برای واردات بنزین به جای تولید بنزین در پتروشیمی&zwnj;ها گفت: وزیر نفت در کمیسیون انرژی درباره آلایندگی بنزین پتروشیمی هیچ صحبتی نکرد و تنها درباره قیمت عدد اکتان بنزین وارداتی تاکید داشت.</span></p>

به گزارش مازند اصناف   ابراهیم کارخانه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهارداشت: وزیر نفت در کمیسیون انرژی تأکید کرد که اگر به جای حدود 7 میلیون لیتر در روز بنزین پتروشیمی‌ها از خارج واردات داشته باشیم از نظر قیمت و کیفیت به‌صرفه‌تر و به صلاح کشور خواهد بود.


وی افزود: ایشان درباره آلایندگی بنزین پتروشیمی هیچ صحبتی نکرد و تنها بر قیمت و عدد اکتان بنزین وارداتی تاکید داشت.

عضو کمیسیون انرژی با بیان اینکه قبلاً حدود 2 میلیون لیتر در روز بنزین وارد می‌شد، اما می‌خواهند رقم آن را افزایش دهند، گفت: واردات بنزین در این حجم ردیف بودجه ندارد و با توجه به اینکه در لایحه قانون بودجه دولت به آن هیچ اشاره‌ای نکرده است به مجوز مجلس نیاز دارد.

وی تصریح کرد: قبلاً درباره آلایندگی بنزین پتروشیمی‌ها زیاد صحبت می‌شد،اما الان گفته می‌شود که بنزین پتروشیمی‌ها آلایندگی ندارد چنانکه وزیر نفت نیز در کمیسیون تنها بحث صرفه و صلاح اقتصادی و درجه اکتان بالاتر را به عنوان دلایل واردات بنزین مطرح کرد.

کارخانه‌ای در ادامه اظهارداشت: اگر بخواهیم به این میزان وابستگی به خارج ایجاد کنیم ممکن است برای فشار به ایران جلوی آن را بگیرند و در کار کشور خلل ایجاد کنند اما مسئولان نفت به ما گفته‌اند تولید بنزین در پتروشیمی‌ها به سرعت قابل بازگشت است.

وی اضافه کرد: با این وجود بنده معتقدم با توجه به اهداف اقتصاد مقاومتی و اهمیت تولید و ساخت داخل اگر بتوانیم روی پای خودمان بایستیم و در جهت ارتقای کیفیت تلاش کنیم بهتر از واردات کالای خارجی است،چرا که اگر بر واردات تکیه کنیم تولید داخل هیچگاه ارتقا نمی‌یابد.

نماینده همدان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نظر شخصی من تولید بنزین در داخل است تا تحریم کنندگان بدانند ایران از نظر بنزین وابستگی ندارد.

وی ادامه داد: اگر مجتمع عظیم پالایشی ستاره خلیج فارس که 65 درصد پیشرفت دارد به بهره‌برداری برسد، حدود 35 میلیون لیتر در روز بنزین با اکتان بالا تولید خواهد کرد که نه تنها باعث خودکفایی می‌شود بلکه می‌توانیم این بنزین را صادر کنیم و تصور می‌کنم اگر وزارت نفت تمام توان خود را برای بهره‌برداری سریعتر از این مجتمع به خرج دهد بیشتر به نفع کشور خواهد بود.

وی در پایان اظهارداشت: اگر تولید بنزین در پتروشیمی‌ها قطع شود نفتای تحویلی به پتروشیمی‌ها به قیمت 95 درصد فوب خلیج‌فارس خواهد رسید در حالیکه در حال حاضر به دلیل تولید فرآورده‌های مشمول یارانه، نفتا را با تخفیف بسیار بالایی دریافت می‌کنند.

به گزارش فارس، اولین موضع‌گیری بیژن زنگنه وزیر نفت درباره بنزین پتروشیمی‌ها به مصاحبه وی با روزنامه فرهیختگان باز می‌گردد که در این مصاحبه وی بر پاک بودن بنزین پتروشیمی‌ها تأکید داشت اما چندی بعد موضع او تغییرکرد و در جلسه شورای شهر با تأکید بر اینکه بنزین پتروشیمی‌ها حتماً آلاینده است از واردات بنزین در سال 93 به جای بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها خبر داد.

بر این اساس تاکنون بجز معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست و بیژن زنگنه وزیر نفت هیچ‌یک از مقامات مسئول آلایندگی بنزین پتروشیمی‌ها را تائید نکرده‌اند و اظهارات بعضی مسئولان صنعت پتروشیمی حاکی از آن است که بنزین پتروشیمی‌ها از بنزین تولیدی اغلب پالایشگاه‌های کشور پاک‌تر است.

در حال حاضر 61 میلیون لیتر در روز بنزین در پالایشگاه‌های کشور تولید می‌شود که با توجه به فاصله آن با مصرف قریب‌به 70 میلیون لیتری کشور حدود 7 میلیون لیتر نیز بنزین در پتروشیمی‌های نوری، برزویه، بوعلی و بندرامام تولید می‌شود.