logo

کد خبر : 37281
تاریخ خبر : 1403/07/04
الزام دریافت پروانه کسب سیار برای ون‌کافه‌ها و اغذیه‌فروشی‌های سیار
عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران مطرح کرد؛

الزام دریافت پروانه کسب سیار برای ون‌کافه‌ها و اغذیه‌فروشی‌های سیار

سخنگو و عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران بیان کرد: دریافت پروانه کسب سیار برای ون‌کافه ها و اغذیه فروشی های سیار الزامی است.

به گزارش مازنداصناف،  مهدی امیدوار در گفت و گو با رادیو اقتصاد با موضوع ون‌کافه‌ها و خدمات سیار اظهار کرد: «ون‌کافه‌» یکی از مشاغلی است که به موجب «ایجاد جاذبه‌های توریستی»، «افزایش نشاط اجتماعی» و «به حداقل رساندن هزینه‎های ایجاد شغل و حذف هزینه های مربوط به اجاره مغازه»، در بسیاری از کشورهای جهان رواج یافته‌است و دولت‌ها نیز طی ضوابطی، اجازه فعالیت به آنها می‌دهد. در کشور ما نیز چنین مشاغلی ایجاد و در ادامه با پیگیری نهادهایی از جمله اتاق اصناف ایران، قوانینی برای ساماندهی و جلوگیری از تخلفات اجتماعی و متناسب با فعالیت آنها وضع شده است. به این ترتیب در ایران، نه تنها در حوزه ون‌کافه و اغذیه فروشی، بلکه در کتاب فروشی، میوه فروشی، کارواش و … هم جواز فعالیت صادر می کنیم.

وی ادامه داد: مجموعه اتحادیه‌ها، اتاق اصناف و وزارت صمت طی سالیان گذشته تلاش کرده‌اند با صدور مجوز برای این افراد، فعالیت ایشان را قابل نظارت و بازرسی کنند و امروز در بسیاری از شهرستان ها کد آیسیک مربوط به رستوران و اغذیه فروشی سیار ایجاد شده است. ضمنا قوانین و دستورالعمل‌هایی تدوین شده است که باید آنها را رعایت کنند.

امیدوار گفت: زمانی که پروانه کسب (در سامانه نوین اصناف) برای این واحدهای صنفی صادر می شود ( به موجب ماده ۱۳قوانین بهداشت) بازدیدی از سوی بازرسان بهداشت انجام می شود که حداقل ضوابط بهداشتی رعایت شده باشد. لذا نظارت در حوزه بهداشت بر عهده وزارت بهداشت است. همچنین هر اتحادیه‌ای بر اساس بند «ط» ماده ۳۰ قانون نظام صنفی، نظارتی بر آنها دارد. بازرسی اتحادیه ها در حوزه شکایات مردمی، تقلب، گران فروشی، کم فروشی و … است. علاوه بر این در سال‌های اخیر گشت‌های مشترکی با حضور بازرسان صمت، بهداشت، اصناف و تعزیرات انجام می‌شود و هر کدام از نهادها بر اساس دستورالعمل‌هایی که دارند بر عملکرد واحد صنفی نظارت می کنند.

سخنگو و عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران درباره لزوم همکاری شهرداری ها و اتاق های اصناف در ساماندهی صنوف سیار تصریح کرد: یکی از درخواست های اتاق های اصناف در سراسر کشور این است که شهرداری‌ها، میوه‌فروشی‌های سیار، ون‌کافه‌ها و … را مجاب کنند که حتما پروانه کسب دریافت کنند. این پروانه‌ها طی سه روز در سامانه نوین اصناف صادر می‌شود و این موجب می‌شود که به راحتی بتوان بر عملکرد آنها نظارت کرد. همچنین لازم است شهرداری ها فضایی را برای فعالیت ون‌کافه‌ها و و رستوران های سیار تخصیص دهند در مقابل ما هم پروانه کسب پنج ساله ای ارائه می دهیم که به موجب آن، نظارت های صنفی انجام می شود.

امیدوار گفت: هرچه نظارت بر فعالیت واحدهای صنفی سیار بیشتر باشد مردم با خیال راحتتری از این واحدها خرید می کنند و در ادامه ما شاهد بهره مندی از ظرفیت ها و مزیت های این واحدها در توزیع کالا و خدمات مناسب به شهروندان خواهیم بود.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران

انتهای خبر/