logo

کد خبر : 36941
تاریخ خبر : 1403/04/02
 ضرورت نقش آفرینی اصناف در تصمیمات اقتصادی کشور
رئیس اتاق اصناف ایران در آیین بزرگداشت روز ملی اصناف مطرح کرد؛

ضرورت نقش آفرینی اصناف در تصمیمات اقتصادی کشور

مجتبی صفایی با اشاره به نقش پررنگ اصناف در تولید ناخالص ملی، بر ضرورت مشارکت و نقش آفرینی اصناف در تصمیم‌سازی‌ها و سیاستگذاری‌های اقتصادی کشور، تاکید کرد.

به گزارش مازنداصناف،  آیین بزرگداشت روز ملی اصناف سال ۱۴۰۳، امروز شنبه دوم تیرماه با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، غلامعلی حداد عادل مشاور مقام معظم رهبری و جمع کثیری از مسئولان عالی‌رتبه، مدیران و فعالان صنفی و اقتصادی کشور، در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.


مجتبی صفایی رئیس اتاق اصناف ایران در این مراسم بیان کرد: میزبانان این همایش، همان افرادی هستند که ارکان اصلی اصناف کشورند. نمایندگانی که از شمال جنوب شرق و غرب کشور به تهران آمده‌اند تا در برگزاری روز ملی اصناف مشارکت کنند.


وی با اشاره به سابقه ۱۲ ساله خود در هیأت رئیسه اتاق اصناف ایران، گفت: در حالی که اتاق اصناف ایران به دلیل قوانین سخت و تبعیض‌آمیز نظام صنفی دچار تلاطم بود و در عرض یک سال ۴ رئیس را به خود دیده بود، بنده از شهریورماه سال گذشته خدمتم را به عنوان رئیس این اتاق آغاز کردم و این هیأت رئیسه بار سنگین مسئولیت را بر دوش بنده گذاشت.


صفایی افزود: لذا اصلاح قانون نظامی و رفع این تبعیض اولین کاری بود که بنده متعهد به دنبال کردن و انجام آن بودم. این تبعیض در هیچ ان‌جی‌او و سندیکایی در دنیا نمونه‌ ندارد و حتی در مجلس نیز اجرا نمی‌شود. طرحی که بیش از ۱۰ سال پشت درهای کمیسیون‌های متعدد مجلس شورای اسلامی قرار گرفته بود و خبری از اصلاح آن نبود.


رئیس اتاق اصناف ایران ضمن اشاره به پیگیری و جلسات متعدد خود با مسئولان در این زمینه گفت: به یاد دارم زمانی که خدمت آقای قالیباف به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی رسیدم و ابعاد این قانون تبعیض‌آمیز را مطرح کردم، ایشان بلافاصله اظهار کردند که «این قانون باید اصلاح شود» و کاری که ۱۰ سال در نوبت رسیدگی بود در کمتر از شش ماه به انجام رسید که امروز به دلیل بررسی برخی ایراداتی جزئی بین شورای نگهبان و مجلس در حال اصلاح است. با همت آقای قالیباف این انحصار شکسته شد و منعی که برای ذخایر نظام جمهوری اسلامی ایران پیش آمده بود، برداشته شد.


مجتبی صفایی خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با توجه به اینکه اصناف یک پنجم تولید ناخالص ملی را دارا هستند. آیا نباید در یک پنجم تصمیمات اقتصادی کشور نقش داشته باشند؟ آیا نباید در یک پنجم شاکله حاکمیتی کشور نقش داشته باشند؟ آیا نباید یک پنجم تصمیمات اقتصادی کشور برای رفع مشکلات اصناف باشد؟ لذا از شما درخواست دارم به عنوان رئیس قوه مقننه در باب اصلاح برخی از قوانین همکاری کنید.


وی با اشاره به سیاست‌زدگی حوزه اقتصاد در کشور گفت: اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ متاسفانه دولت را رقیب بخش خصوصی کرده است. همین دفاتر که قرار بود گر‌ه‌گشا از کار مردم باشد، سفره کسبه را کوچک‌تر کرده اند. به عنوان نمونه امروز برخی تصمیمات در ارائه خدمات پلیس+۱۰ به مردم، صنف عکاسان ما را در آستانه ورشکستگی قرار داده؛ همچنین بر اساس برخی تصمیمات در وزارت بهداشت، دفاتر سلامت در ازای مبالغی نامتعارف اقدام به اعطای مجوز بهداشت می‌کنند. ما از این گونه موضوعات گله و از شما درخواست مساعدت و رفع این مشکلات را داریم.


رئیس اتاق اصناف ایران در ادامه سخنان خود به ارائه به ارائه گزارشی ۹ ماهه از فعالیت هیات رئیسه فعلی اتاق اصناف ایران پرداخت و گفت: خوشبختانه پس از ۱۶ سال که اتاق استقلال پیدا کرده است، برای اولین بار، واحدهای بازرسی در سراسر کشور تجهیز شدند.


وی درباره رویکرد جدید هیأت رئیسه مبنی بر توجه ویژه به اصناف دارای مزیت‌های صادراتی گفت: بر اساس این رویکرد ۶۰۰ هزار صنف دارای مزیت صادراتی شناسایی شد؛ اصنافی که هیچ بستری برای توسعه صادراتی آنها فراهم نبود. اما فعالسازی این ظرفیت‌ها و اجرایی کردن این رویکرد با تشکیل کمیته‌ای ویژه برای پیگیری این موضوع در اتاق اصناف ایران آغار شد.


صفایی ادامه داد: در گام اول با دعوت از سفیر عربستان به اتاق اصناف و رایزنی درباره همکاری‌های مشترک، آمادگی خودمان را برای مشارک در تامین مواد اولیه و نیازهای خدماتی پروژه عظیم ساخت و ایجاد شهر تمام الکترونیکی در این کشور اعلام کردیم که با استقبال طرف عربستانی همراه شد. همچنین در دیدار با سفیر بنگلادش نیز به نتایج خوبی دست یافتیم که این رویکرد همچنان در حال پیگیری است.


گفتنی است علیرضا شاه‌میرزایی معاون تجارت و خدمات وزارت صمت، غلامعلی مهدوی دبیر هیات عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی، فرشاد مقیمی معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، سردار نوروزی رئیس پلیس نظارت بر اماکن عمومی فراجا، هیات نمایندگان اتاق اصناف ایران، روسای اتحادیه‌های تهران، خانواده معزز شهدا و جمع کثیری از صاحبان کسب و کار و فعالان صنفی در این مراسم حضور داشتند.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران

انتهای خبر/