logo

کد خبر : 34514
تاریخ خبر : 1400/08/11
جزئیات ۵ هزار تن ذرت دامی آلوده به «آفلاتوکسین» در گمرکات مازندران

جزئیات ۵ هزار تن ذرت دامی آلوده به «آفلاتوکسین» در گمرکات مازندران

<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: larger;">بعد از هشدارهایی که در رابطه با دپو و عدم ترخیص نهاده&zwnj;های دامی در گمرکات شمال کشور اعلام شده بود، تازه&zwnj;ترین خبرها از فاسد بودن حدود ۵۰۰۰ تن ذرت دامی و آلودگی آن به آفلاتوکسین در بنادر مازندران حکایت دارد.</span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ دپوی کالاهای اساسی و البته سایر اقلام در گمرک و بنادر و موانعی که در رابطه با ترخیص آنها وجود دارد موجب شده به دفعات از سوی مسئولان مربوطه هشدارهایی در رابطه با احتمال متروکه شدن و حتی فاسد شدن این کالاها مطرح شود.

چندی پیش بود که مسئولان گمرک ایران از احتمال فاسد شدن چند ده هزار تن نهاده دامی دولتی و خصوصی در گمرکات شمال کشور خبر داده  و تاکید کرده بودند که مدارک لازم جهت ترخیص این کالاها به گمرک ارائه نشده و از این رو باید نسبت به متروکه شدن آن‌هایی که در معرض فساد قرار دارند اقدام شود.

به دنبال انتشار این مطلب، رسانه‌های بومی از ماجرای ذرت‌های آلوده در گمرکات مازندران خبر دادند و در تشریح این خبر آمده است: « از کالاهای مانده در گمرک‌های  مازندران که بخش زیادی از آن را نهاده‌های دامی تشکیل می‌دهد، ۵ هزار تن ذرت  فاسد و آلوده به سم آفلاتوکسین شده است. »

البته ارونقی معاون فنی گمرک ایران نیز طی گفت‌وگویی بر این مطلب صحه گذاشت و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سطح گمرک های مازندران حدود ۵ هزار تن ذرت که از سال ۱۳۹۸ وارد منطقه ویژه اقتصادی نوشهر شده بود فاسد  و بالغ بر ۱۴٫۷ هزار تن کالای متروکه شده است  که عمدتا نهاده‌های دامی هستند.

وی با اشاره به وضعیت کالاهای اساسی موجود در گمرک مازندران گفت  که در سه گمرک امیرآباد، نوشهر و فریدون کنار تا پایان شهریورماه سال جاری حدود ۶۷۲ هزار تن کالا موجود بوده که از این میزان ۲۸۶ هزار تن جو، ۹۷ هزار تن گندم، ۱۶۰ هزار تن ذرت، ۷۰۰۰ تن دانه‌های روغنی و ۱۱۳ هزار تن روغن خام بوده است.

به گفته ارونقی، ذرت‌های آلوده طی فرآیند قانونی در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار ‌گرفته و پیگیری های لازم در این خصوص از سوی گمرکات مربوطه صورت پذیرفته است.

اخیرا رسانه‌های بومی از آلودگی ۵ هزار تن ذرت‌ در گمرکات مازندران به  سم آفلاتوکسین خبر دادند که برای اطلاع از صحت و سقم این مطلب، گفت‌وگویی را با مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.


محمد تقی انزان‌پور مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران در این باره و در خصوصیات جزییات این موضوع  به خبرنگار
ما پاسخ داد: این ذرت‌ها نزدیک به سه سال است که در بندر به دلیل توقیف قضایی مانده است.

وی افزود: هر کالایی که وارد گمرکات و بنادر کشور می‌شود، مورد بررسی سلامت بهداشتی قرار می‌گیرد و چنانچه با مشکلی مواجه باشد، طبیعتا اجازه ترخیص به آن کالا داده نمی‌شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران، خاطرنشان کرد: از آنجا که این ذرت‌ها از سوی دستگاه قضا مورد توقیف قرار گرفت لذا باید تعیین تکلیف پرونده آن از سوی دستگاه قضا صورت می‌گرفت و به همین دلیل نیز در بندر مانده است.

انزان‌پور تصریح کرد: طبیعتا این ذرت‌ها دیگر قابل استفاده برای بخش دامی به دلیل مشکلات بهداشتی وارده و عدم مجوز قضایی نیست.

وی بیان کرد: مشکل این پرونده قضایی است و قطعا تا دستور قضایی نیاید، آزاد نمی‌شود و لذا بخش عمده‌ای از این ذرت برای الکل سازی از بندر خارج شده است و تنها استفاده‌ای که می‌شود از این ذرت‌ها کرد مربوط به همین صنعت است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران، افزود: این بخش باقیمانده از ذرت‌های دپور شده در بندر که نزدیک به ۴ هزار تن است، به هیچ وجه قابل ترخیص برای مصرف در بخش دامی نیست و در نهایت اگر با دستور دستگاه قضا، ترخیص هم شود باید برای استفاده در ساخت الکل مورد استفاده قرار گیرد.

انزان‌پور مطرح کرد: این ذرت‌ها در بدو ورود به بندر بیشتر بوده که تدریجا بخشی از آن آزاد شده است و در نهایت چیزی نزدیک به ۴ هزار تن باقیمانده است که پس از دستور قضایی، آزاد خواهد شد.

وی تاکید کرد: این میزان باقیمانده، مشکل استاندارد داشته که از خروج آن جلوگیزی شده است و قطعا این تصمیم هم درست بوده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران، متذکر شد: عموما اگر کالاهایی نظیر ذرت پس از آزمایشات با مشکلاتی از این دست مواجه شوند، یعنی آلوده تشخصیص داده شوند، عودت داده می‌شوند و اگر این ممکن نباشد، معدوم می‌شوند و اگر این امر هم ممکن نباشد برای استفاده در صنعت الکل سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این اتفاق در حالی رخ داده که با وجود مصوبات بسیار و تسهیلاتی که در دو سال اخیر به ویژه جهت تسریع در ترخیص کالاهای اساسی وجود داشته همچنان این اقلام آنقدر با کندی در ترخیص مواجه است که به مرحله فاسد شدن می رسد و اکنون دستگاه های مربوطه باید در این رابطه پاسخگو باشند.

این محموله‌ها جدا از خسارت‌های ریالی، اشغال انبارها به مدت طولانی، هدر رفت سرمایه، هزینه‌های هنگفت امحا و مسائلی از این دست، قطعا مشکلات عدیده‌ای را در بحث تنظیم بازار و تامین نیاز بازار به وجود خواهد آورد.

گفتنی است به هر منظور موضوع آلودگی ذرت‌های وارداتی به سم آفلاتوکسین ماجرای تازه‌ای نیست و طی سالیان اخیر برای چندمین مرتبه است که شاهد تکرار آن هستیم.

مجتبی قربانی

انتهای پیام/