logo

کد خبر : 31944
تاریخ خبر : 1399/03/25
 سایت‌های فروش، عامل قیمت‌های بی‌حساب و کتاب در بازار خودرو
رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران خودرو مرکز مازندران مطرح کرد

سایت‌های فروش، عامل قیمت‌های بی‌حساب و کتاب در بازار خودرو

<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: larger;">رئیس اتحادیه نمایشگاه&zwnj;داران خودرو مرکز مازندران یکی از مشکلات عمده حال حاضر بازار خودرو را فعالیت معاملات خرید و فروش در فضای مجازی و به ویژه در برخی از سایت&zwnj;های مشهور خودرو عنوان کرد و گفت: باید نسبت به ساماندهی این سایت&zwnj;ها، اقدام موثری انجام دهند.</span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ موسی فلاح در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص آخرین وضعیت بازار معاملات خودرو در مازندران اظهار کرد: دو الی سه هفته‌ای است که بازار، مقداری راکد شده است.

وی افزود: در پی تغییر و تحولات مدیریتی که در وزارت صمت صورت گرفت و همچنین اعلام فراخوان ثبت‌نام خودرو طی هفته‌های اخیر، بازار معاملات خودرو، از تب و تاب افتاده است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو مرکز مازندران خاطرنشان کرد: در حال حاضر، بازار به یکباره از آن افزایش قیمت‌ها، افتاده است و عملا راکد شده است.

بازار خرید و فروش اتومبیل کاملا راکد است

این مسئول با بیان اینکه نزدیک به 200 نمایشگاه خودرو در مرکز مازندران فعالیت دارند؛ ادامه داد: یکی از عواملی که موجب شده است تا مشتریان به نمایشگاه‌های خودرو، مراجعه نمی‌کنند، ترس از ان است که مجددا یک موج دوباره از کاهش قیمت در بازار به راه بیفتد و آن‌ها متضرر شوند.

فلاح بیان کرد: این اقدامات عملا بازار را از رونق انداخت و با بالا رفتن ریسک خرید خودرو در میان مردم، فعلا خریداران دست نگاه داشته‌اند و بخشی از سرمایه مردم برای خرید خودرو به سمت خرید خودروهای ثبت نامی رفته است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر خیلی از نمایشگاه‌داران هستند که نزدیک به 10 روز است که حتی یک معامله خودرو انجام نداده‌اند و عملا بازار خوابیده است.

قیمت‌ها در بازار واقعی نیست

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو مرکز مازندران با بیان اینکه در شرایط فعلی، قیمت‌ها در بازار خودرو عملا واقعی نیست؛ افزود: غالب قیمت خودروها به ویژه خودروهای داخلی، حبابی است و این حباب، خیلی بالا است.

این مسئول اعلام کرد: به طور مثال، خودرویی مثل پراید 111 که قیمت صفرش، در سال 96 در نمایشگاه‌ها 25 میلیون تومان معامله می‌شد، الآن همین پراید در نمایشگاه‌ها به بیش از 80 میلیون تومان رسیده است و تازه این قیمت در یکی دو ماه قبل به نزدیک 100 میلیون تومان هم رسیده بود.

فلاح گفت: پژو پارس تیوفایو در سال گذشته قیمتش 105 تا 110 میلیون تومان بود اما اکنون همین خودرو در نمایشگاه‌ها نزدیک به 160 میلیون تومان است و یا پژو 206 صندوقدار قیمتش 90 تا 95 میلیون تومان بود اما همین خودرو، امروز حدود 150 میلیون تومان در بازار است.

وی متذکر شد: پژو SLX 405 در سال گذشته قیمتی حدود 103 میلیون تومانی داشت اما در بازار امروز حدود 140 میلیون تومان نرخ می‌خورد.

مسئولان پاسخگوی عدم کنترل قیمت در بازار باشند

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو مرکز مازندران با بیان اینکه نوسانات این چند ماهه قیمتی در بازار خودروهای داخلی بسیار کم اثر بوده است؛ مطرح کرد: عملا طی یکی دو ماهه اخیر، کاهش قیمتی در بازار خودروهای خارجی نداشتیم اما رشد قیمتی طی سال گذشته تمام بازار خودرو را در بر گرفت.

این مسئول اذعان کرد: در سال 96 ما BMW SX  را 380 میلیون تومان، قولنامه کردیم اما همین خودرو در سال گذشته و پیش از عید، با قیمت یک میلیارد تومان معامله شد.

فلاح با بیان اینکه مسئولان باید پاسخگوی عدم کنترل قیمت در بازار باشند؛ یادآور شد: کجای دنیا اینگونه است که شما خودروی صفری را مثلا 70 میلیون تومان بخرید، چند سال هم استفاده کنید و سپس آن را 120 میلیون تومان بفروشید.

احداث شهرک صنفی بازار معاملات خودرو مطالبه اصلی نمایشگاه‌داران

وی در پاسخ به گلایه شهروندان هم استانی از پارک خودور در پیاده‌روها از سوی نمایشگاه‌داران، اظهار کرد: ما این موضوع را حدود دو هفته گذشته به تمامی اعضای خود در این اتحادیه پیامک زدیم و از آن‌ها خواستیم تا خودورها را در معابر عمومی پارک نکنند و البته پلیس راهور نیز پیگیر قانونمند کردن این واحدها برای اصلاح استفاده از واحد صنفی خود هستند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو مرکز مازندران تاکید کرد: نزدیک به 60 درصد فعالان این صنف در مرکز استان با قوانین جدید پلیس راهور، مشکل دارند و عملا غالب این واحدها، تخلفات راهوری دارند و عملا باید پلمب شوند.

این مسئول تصریح کرد: چاره کار همچون سایر استان‌های کشور، احداث شهرک صنعتی خودرو است که هم از نظر ترافیک، سد معبر و همچنین نظارت و بازرسی، به فایده اعضا و فعالان است و متاسفانه هیچ یک از مسئولان، پا پیش نگذاشتند تا این کار انجام شود.

فلاح با بیان اینکه بزرگ‍‌ترین مشکل حاضر ما نبود یک شهرک صنفی مناسب برای فعالان این صنف است، گفت:مطالبه اصلی ما ایجاد شهرک صنفی خودرویی است که ما از سال 91 پیگیر ایجاد آن هستیم، زمینش نیز تهیه شده بود اما استقبالی از سوی مسئولان صورت نگرفته است.

میزان کمیسیون معاملات در خرید و فروش انواع خودرو

وی  در خصوص نحوه و میزان محاسبه کمیسیون در معاملات نمایشگاهی خودرو، پاسخ داد: در خصوص اخذ کمیسیون‌ها، ما مصوبه سال 1382 را داریم و بر این اساس، میزان کمیسیون برای معاملات با ارزش زیر 20 میلیون تومان،  75 صدم درصد، معاملات بین 20 الی 100 میلیون تومان، 65 صدم درصد و معاملات بالای 100 میلیون نیز نیم درصد می‌باشد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو مرکز مازندران ادامه داد: البته یک عده‌ای از همکاران در نمایشگاه‌ کمیسیون یک  درصدی از مشتریان اخذ می‌کنند که این امر از منظر تعطیرات، تخلف است و در صورت شکایت مشتری، جهت رسیدگی اقدامات مقتضی جهت عودت مبلغ، از سوی اتحادیه و تعزیرات صورت می‌گیرد.

سایت‌ها عامل اصلی رکود نمایشگاه‌ها و بی حساب و کتابی قیمت‌ها

این مسئول یکی از مشکلات عمده حال حاضر بازار خودرو را فعالیت معاملات خرید و فروش در فضای مجازی و به ویژه در برخی از سایت‌های مشهور خودرو عنوان کرد و افزود: می‌بایست باید نسبت به ساماندهی این سایت‌ها، اقدام موثری انجام دهند.

فلاح با بیان اینکه فعالیت این سایت‌ها و قیمت‌های کاذب منتشر شده بر روی آن، در نوسانات قیمتی و افزایش نرخ خودرو طی ماه‌های اخیر، بی تاثیر نبوده است، تصریح کرد: خودرویی که در نمایشگاه اگر کارشناسی شود، قیمتش به 90 میلیون تومان هم نمی‌رسد در این سایت‌ها، 100 الی 105 میلیون تومان نرخ می‌خورد و بر این اساس، فرد دیگری که ماشین خود را بهتر از این خودرو می‌داند نرخ خود را 115 تا 120 میلیون تومان تعیین می‌کند و این امر باعث افزایش کاذب قیمت‌ها در بازار معاملات خودرو می‌شود.

وی تاکید کرد: البته جدا از تاثیر مستقیم فعالیت این سایت‌های فروش بر روی روند افزایشی قیمت در بازار، اثر سویی نیز بر روی فعالیت نمایشگاه‌های خودرو در سطح شهرها دارد و عملا این واحدها را به سمت رکود سوق می‌دهد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو مرکز مازندران عنوان کرد: واحدهای صنفی فعال در حوزه خرید و فروش خودور مکلف به پرداخت ارزش افزوده، مالیات مشاغل، عوارض کسب و بیشه، بیمه کارگران، اجاره بها و حق عضویت سالانه به اتحادیه‌ها هستند اما این سایت‌ها با کمترین هزینه، کسب و کار این واحدها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند.

این مسئول اضافه کرد: اگر معاملات در بازار خودرو، سرو شکل بگیرد و بیاید ساماندهی شود و نمایشگاه‌ها را مدیریت کنند و تمامی این معاملات در درون نمایشگاه‌ها صورت بگیرد، طبعا مشکلات روند اُفولی به خود می‌گیرد.

فلاح متذکر شد: اگر قیمت‌ها در این سایت‌ها، توافقی باشد، بی شک حباب قیمتی نیز کمتر خواهد شد.

خسارت کاری کرونا به نمایشگاه‌داران خودرو

وی در بخش پایانی با بیان اینکه کرونا خسارات جدی به نمایشگاه‌داران خودرو در مازندران وارد کرد، یادآور شد: عملا بازار فروش این واحدها در اسفند و فروردین، صفر بوده است و کاملا رکود بر بازار حاکم بوده است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو مرکز مازندران گفت: تقریبا بیش از نیمی از نمایشگاه‌داران خودرو در مازندران، مستاجر هستند و خسارت وارده به این واحدها، بیشتر از دیگران بوده است.

این مسئول اذعان کرد: متاسفانه بیشتر موجرها اقدام به عقد قرارداد یک ساله می‌کنند و یک نمایشگاه‌دار، پس از یک سال زحمت با افزایش رقم اجاره ناچار به جابه‌جایی می‌شود که علاوه بر زیان کسب و کار، مشکلاتی هم در صدور مجوز وی به دلیل نقل مکان پیش می‌آید که این مشکل با ساخت شهرک صنفی نمایشگاه داران خودرو، کاملا مرتفع می‌شود.

فلاح در پایان از مسئولان تقاضا کرد: ساخت و احداث شهرک صنفی از مطالبات جدی این صنف طی دهه اخیر است و اگر این صنف در شهرک صنفی مستقر می‌شد و از طرف مسئولان کمکی به ما می‌شد، امروز اولا ترافیک شهری نداشتیم، سد معبر در پیاده روها نداشتیم و به لحاظ آلایندگی و کاهش مصرف سوخت نیز بسیار کمک کار مردم و کسبه بود که متاسفانه تاکنون اجرایی نشده است./بلاغ

انتهای پیام/