logo

کد خبر : 31657
تاریخ خبر : 1399/01/27
تاکسی‌ها، دردسر جدید طرح فاصله‌گذاری هوشمند در مازندران

تاکسی‌ها، دردسر جدید طرح فاصله‌گذاری هوشمند در مازندران

<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: larger;">در حالی که نخستین روزها روزهای آغاز طرح فاصله&zwnj;گذاری هوشمند پشت سر گذاشته می&zwnj;شود ، این طرح با مشکلات متعددی روبه&zwnj;رو است که تازه&zwnj;ترین آن تاکسی&zwnj;ها و دیگر وسایل حمل&zwnj;ونقل عمومی است. </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ طرح فاصله گذاری اجتماعی که از هشتم تا ۲۲ فروردین ماه امسال به منظور اقدامات سخت گیرانه بیشتر برای مبارزه با بیماری کرونا اجرایی شد ، اکنون جای خود را به طرح فاصله گذاری هوشمند داده است ، طرحی که مهم ترین نقطه اتکای آن درک اهمیت و خطر بیماری کرونا از سوی جامعه و اجرای دقیق توصیه های پزشکی است تا بدون ضربه دیدن به معیشت و اقتصاد مردم بتوان زنجیره انتقال ویروس را کنترل و سپس شکست داد. 

اما طرح فاصله گذاری هوشمند مازندران در روزهای اخیر با مشکلات بسیاری از جمله صف ها و تجمع های طولانی در بانک ها، مطب‌های پزشکان، صف‌های واحد های صنفی ، حضور پرشمار مردم در اماکن عمومی و دیگر موارد روبه‌رو بوده است.

حال یکی از مهم ترین مشکلات پیش آمده در برابر اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند عدم فاصله بین مسافران تاکسی ها و مسافرکش ها در مازندران است که به طور طبیعی در شهرهای دیگر کشور نیز ممکن است وضعیت به همین منوال باشد. 

آنچه در روزهای اخیر در مازندران مشاهده می شود، سوار کردن مسافر با تمام ظرفیت در خودروهای تاکسی و ون‌های مسافرکش است که هیچگونه فاصله‌ای میان مسافران رعایت نمی شود و همانند گذشته جفت همه چسبیده به هم می نشینند تا به مقصد برسند.  

چند تن از رانندگان تاکسی نیز در روزهای اخیر در گفت و گو با خبرنگا ایرنا اظهار داشتند : اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و دستور العمل ها بسیار سخت ، اما انجام شدنی است . 

آنها به کاهش درآمد اشاره کردندو گفتند که به طور معمول به دلیل عدم حضور مردم در سطح شهر و استفاده از خودرو شخصی درآمدشان کاهش یافته است و از طرفی ایام نوروز که بهترین زمان برای درآمد تاکسی ها بوده نیز از دست رفته است. 

به گفته آنها ، دستور العمل جدید کاهش سرنشینان عقب است که این موضوع نه تنها درآمدشان را کاهش می دهد ، بلکه با توجه به هزینه سوخت و استهلاک خودروهای بی کیفیت، کار کردن را برایشان غیرقابل توجیه می کند.

اگر چه برخی از رانندگان تاکسی معتقد بودند که برای سلامتی خود و مردم و همچنین جریمه نشدن از سوی صنف ناچار به رعایت مقررات هستند ، اما تعداد بسیاری از تاکسی ها و ون ها در سطح شهر دیده شده که نه تنها به صورت کاملا و همانند گذشته مسافر سوار می کنند، بلکه موضوع جداسازی سرنشینان جلو از عقب را هم رعایت نمی کنند که در مواجهه با آنها حاضر به گفت و گو با خبرنگار نشدند. 

الزام بدون ضمانت اجرایی  

مدیرکل دفتر فنی ، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: پایان طرح فاصله گذاری اجتماعی به معنای عدم رعایت در حمل و نقل عمومی نیست و برای این مجموعه پروتمل ها و دستور العمل های بهداشتی پیش بینی شده است . 

احمد توکلی افزود: دستور العمل های بهداشتی مسافر کس های درون شهری مانند تاکسی های و فن های صادر و به شهرداری ها ابلاغ شده است . 

به گفته او ، باید از تجمع تاکسی ها در ایستگاه ها به طور جد جلوگیری شود و پیاده شدن رانندگان تاکسی و تجمع آنها نیز ممنوع است . 

مدیرکل دفتر فنی استانداری مازندران ادامه داد: حداکثر ظرفیت سرنشین برای تاکسی ها در صندلی عقب ۲ نفر است و باید این موضوع از سوی بازرسان خطوط تاکسی رانی و شهرداری ها پیگیری شود. 

توکلی همچنین با اشاره الزامی بودن نصب محافظ پلاستیکی برای جدا کردن سرنشینان جلو از عقب ، افزود : همجنان طبق روال روزهای گذشته تمامی وسایل حمل و نقل عمومی باید در طول روز چندین نوبت ضد عفونی شوند. 

وی استفاده از ماسک و دستکش برای رانندگان حمل و نقل عمومی را الزامی عنوان کرد و گفت: در چهار شهر بابل، ساری ، آمل و قائمشهر سرویس کارگران کارخانه ها ترجیحا با اتوبوس انجام شود تا حداکثر فاصله رعایت شود. 

مدیرکل دفتر فنی استانداری با اشاره به اینکه از بازرسان شهری به صورت مستمر و هر روزه نسبت به اجرای دستورالعمل های بهداشتی در حمل و نقل عمومی گزارش گیری می شود، اظهار داشت: علاوه بر این بازرسان مخصوصی از سوی استانداری و دفتر فنی به صورت نامحسوس در سطح شهرها بازدید های میدانی خواهند داشت. 

توکلی تاکید کرد: هر گونه کوتاهی در انجام پروتکل های بهداشتی به معنای تخلف در مصوبات ستاد مبارزه با کرونا است و با آن برخورد خواهد شد. 

وی از مردم و حمل و نقل عمومی خواست تا با درک بهتر شرایط حداکثر تلاش برای اجرای فاصله گذاری اجتماعی و شکست ویروس کرونا را داشته باشند.

همچنین تعداد ۱۳ هزار و ۶۵۵ دستگاه خودروی عمومی درون شهری در حال تردد در خیابان های شهری مازندران است که ۸۰ درصد آن مربوط به تاکسی های درون شهری می باشد

ویروس کرونا موسوم به «کوید ۱۹»  اواسط ماه دسامبر (۲۴ اذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: تا ظهر سه‌شنبه ۲۶ فروردین در مجموع ۷۴ هزار و ۸۷۷ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۹۸ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور نیز به چهار هزار و ۶۸۳ نفر رسیده است.

انتهای پیام/