logo

کد خبر : 30676
تاریخ خبر : 1398/07/21
صنایع مازندران چوب ضعف زیرساخت‌های حمل‌ونقل را می‌خورند
نماينده سابق مردم قائم‌شهر در مجلس دور نهم:

صنایع مازندران چوب ضعف زیرساخت‌های حمل‌ونقل را می‌خورند

<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: larger;">نماینده سابق مردم قائم&zwnj;شهر در مجلس دور نهم شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از نکات مهمی که استان مازندران همواره از آن رنج می&zwnj;برد، نداشتن زیر ساخت&zwnj;ها در بسیاری از بخش&zwnj;ها به ویژه زیرساخت&zwnj;های راهی است؛ گفت: علیرغم وجود پتانسیل&zwnj;های فراوان سرمایه&zwnj;گذاری در استان، سرمایه&zwnj;گذار به دلیل عدم وجود راه دسترسی مناسب از استان به داخل و خارج کشور، از انجام سرمایه&zwnj;گذاری منصرف می&zwnj;شود.</span></p>

کمال علیپور در گفت‌وگو با خبرنگار مازند اصناف؛  در خصوص علل عدم توسعه مازندران طی ادوار متفاوت پس از انقلاب با وجود نمایندگانی با تفکرات و جناح‌های سیاسی گوناگون پاسخ داد: هر جایی که شما دیدید نقطه‌ای به رشد و توسعه رسیده است، بدانید که در ان منطقه، زیرساخت‌هایش درست و مناسب است؛ این یعنی اگر شما زیرساخت‌ها را فراهم نکنید، نمی‌توانید انتظار داشته باشید که به رشد و توسعه دست پیدا کنید.

صنایع، چوبِ فقر مبرم مازندران از زیرساخت‌های حمل‌ونقل را می‌خورند

نماینده سابق مردم قائم‌شهر در مجلس دور نهم عنوان کرد: یکی از نکات مهمی که استان مازندران همواره از آن رنج می‌برد، نداشتن زیر ساخت‌ها در بسیاری از بخش‌ها به ویژه زیرساخت‌های راهی است که ما در هر 4 گونه راه زمینی، هوایی، دریایی و ریلی نه اینکه ضعیف هستیم، بلکه بسیار ضعیفیم.

این سخنگوی مجمع نمایندگان ادوار مازندران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: راه‌های ما با گذشت زمان، تبدیل به راه‌های درجه 3 شده است و این در حالی است که ما در استانی قرار داریم که استعداد و پتانسیل سرمایه‌گذاری‌های فراوانی را دارد که سرمایه‌گذار به دلیل عدم وجود راه دسترسی مناسب از استان به داخل و خارج کشور، از انجام سرمایه‌گذاری منصرف می‌شود.


این مشاور کمیسیون عمران مجلس متذکر شد: شما نگاه کنید در غرب استان تنها راه مواصلاتی، کندوان است که در تمام سال به روی ورود و خروج کامیون‌ها بسته است؛ راه ریلی هم که نداریم، بستر مطلوب هوایی هم وجود ندارد؛ پس در مجموع، سرمایه‌گذار که لازم است تولیدات خود را به نقاط گوناگون ترانزیت کند، از ساخت صنایع در این منطقه جدا از بار ترافیکی سنگین آن نقطه از استان، منصرف می‌شود.

مشاور فعلی شهرداری تهران ادامه داد: به سمت مرکز حرکت کنیم، راه مواصلاتی بعدی هراز است، این محور هم در غالب ایام با محدودیت‌های ترافیکی همراه است، در آن منطقه نیز بستر سفر هوایی و ریلی وجود ندارد، به مرکز استان می‌آییم که دارای یک فرودگاه به اسم بین‌المللی است که در عمل، چنین چیزی نیست و در واقع با محدودیت برای فرود و پرواز هواپیماهای پهن پیکر مواجه است؛ به این سمت یعنی فیروزکوه هم بیاییم که جاده مواصلاتی کامیون رو است در بخش‌هایی از مسیر با ترافیک سنگین و لاجرم توقف چند ساعته و چند کیلومتری کامیون‌ها برای بازگشایی راه مواجه است.

علیپور با بیان اینکه بالطبع وقتی شما راه مناسبی نداشته باشید نه دولت و نه سرمایه‌گذار خصوصی به هیچ عنوان در استان سرمایه‌گذاری نمی‌کند، اعلام کرد: لذا سرمایه‌ها به سمت استان‌های دیگری که هم راه دارد، هم ریل دارد و هم فرودگاه یا بندر دارد، سرازیر می‌شود.

وی مطرح کرد: متاسفانه در خصوص شهرستان قائم‌شهر با وجود دارا بودن سهم 40 درصدی تولید مرکبات می‌بینیم که باغدار در حمل مرکبات به کشورهای Cis حوزه دریای خزر که مشتری مرکبات ما هم هستند، با مشکل مواجه است و مقداری از تولیدات تازه خوری می‌شود، مقدار زیادی هم می‌پوسد، صنایع تبدیلی هم وجود ندارد و به یک بن بستی می‌رسیم که در نهایت به این نکته می‌رسیم که ما در استان با یک فقر زیر ساختی مواجه هستیم که مانع از توسعه صنایع ما می‌شود.

ضعف جدی نمایندگان مازندران در جذب اعتبارات صندوق توسعه ملی/باید به سمت گسترش صنایع خرد قدم برداریم

نماینده سابق مردم قائم‌شهر در مجلس نهم تصریح کرد: متاسفانه ما جزو استان‌هایی هستیم که در جذب اعتبارات صندوق توسعه ملی ضعیف عمل کردیم و نتوانستیم اعتبارات خوبی برای استان در بخش صنعت فراهم کنیم.

این سخنگوی  مجمع نمایندگان ادوار مازندران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما ظرفیت‌های بالقوه‌ای از مرکبات و برنج و عسل و صنایع دستی و آبزیان و دام و غیره داریم اما نتوانستیم این‌ها را جمع کنیم و به آن‌ها تسهیلات کم بهره بدهیم که هم ایجاد اشتغال کنیم و هم در راستای کارخانه‌های خوشه‌ای کشاورزی گام برداریم؛ که اگر اینگونه عمل می‌کردیم الان به قطب تولید بسیاری از محصولات تبدیل می‌شدیم و باید از ظرفیت جوانان تحصیلکرده در این بخش استفاده می‌کردیم.

مشاور کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه که باید آورده‌های ریالی ما در بخش صنعت خیلی بیشتر از وضعیت فعلی باشد؛ گفت: نگاه نمایندگان ما باید خیلی کلان تر از حال باشد و نباید یک آورده کلان به یک یا دو نفر تخصیص یابد بلکه باید میان صنایع خرد تر و بین چند ده نفر تقسیم شود و اینگونه صنایع خرد خود را در استان قوت و توسعه ببخشیم.

گفتنی است در روزهای آینده، بخش‌های دیگری از این گفت‌وگوی مفصل از سوی این رسانه منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/