به گزارش مازند اصناف؛ کافی است دقایقی را کنار خیابان های درون شهری و برون شهری بایستید تا انواع و اقسام خودروهای شخصی، جلوی شما ترمز بزنند.
خودروهایی که بدون هیچ نظارتی مسافر سوار میکنند و هر کرایهای هم بخواهند میگیرند و گاهی هم، خبرهای ناگواری از حوادث تلخی که برخی رانندگان رقم میزنند، شنیده میشود و هنوز حادثه دلخراش منطقه میاندورود ساری، ذهن تمام شهروندان ساری و نکا را میرنجاند و کسی نیست که از این واقعه، دلش به درد نیامده باشد.
*مسافرکشهای شخصی نان خیلی از رانندگان خطی را آجر میکنند
این مسافرکشهای شخصی که معمولا در نزدیکی ترمینالها، کمین میکنند، با به اصلاح ربودن مسافر با فریاد جمله آشنای " یه نفر حرکت"؛ نان خیلی از رانندگان خطی را آجر میکنند و این رانندگان آبیپوش شرکتها هستند که ساعتها در انتظار تکمیل مسافر، کمر صبرشان میشکند و خیلی از اوقات نیز صبر مسافران خیلی زودتر از صبر آنان، سرریز میشود و با ترک خودرو، با سوار شدن در یکی از همین خودروهای شخصی، آب به آسیاب "شخصیها" میریزند!
جای دور نمیرویم؛ کافی است سری به میادین اصلی یکی از شهرهای مازندران بزنید، مسافربرهای شخصی تمام حاشیه میادین را قُرُق کردهاند و برای خودشان، آقایی میکنند!
واقعا سوال اینجا است که چرا کسی با آنان برخورد نمیکند و به قول معروف، سلام و علیک خیلیها با آنان روز به روز، گرمتر هم میشود! گویی به واسطه زمان طولانی که خیلیهاشان هم نسل به نسل در این شغل بودهاند، همگی همسایهها و کاسبان، علیرغم تمام دردسرها از فریادها گرفته تا درگیریها و نزاعها، آنان را پذیرفتهاند و جزیی از خانواده کاری خود میدانند!
*"قائمشهر داخل شهر" " بهشهر یه نفر"
مگر میشود کسی آن همه حجم گسترده رانندگان شخصی دور میدان امام ساری را نبیند، مگر میشود داد و قال آن همه راننده که هرکدام با فریادی به دنبال کشاندن مسافر به سمت خودروی خود هستند را نشنود، مگر میشود کسی تا به حال فریاد " قائمشهر داخل شهر" یا " بهشهر یه نفر" را نشنیده باشد؟!
رضا یکی از رانندگان خطی مسیر ساری به بهشهر با گلایه از فعالیت چندین و چند ساله مسافربرهای شخصی حول میدان خزر که در چند متری شرکت حمل و نقل آنان است؛ میگوید: ما رانندگان برون شهری، عوارض شهرداری، مالیات، بیمه تامین اجتماعی، آزمایش و هزار و یک هزینه دیگر را برای فعالیت قانونی پرداخت میکنیم و خدا را خوش نمیآید که ساعتها بیایم جلوی گاراژ و مسافری هم گیرمان نیاید و ناامید برگردیم.
وی بیان کرد: این روزها حتی کارمند و آژانسهای داخل شهری جامعه ما برای اینکه هزینه سوخت خود را تامین کنند به صورت شخصی مسافران را سوار میکنند و به مقصد میرسانند.
*لزوم فرهنگسازی استفاده از خودروهای عمومی برای مردم
این راننده سواری کرایه بین شهری همچنین به ماموران پلیس راهنمایی و نیروی انتظامی که با آنها همکاری نمیکنند و بلکه برایشان مشکلاتی درست میکنند؛ اشاره و تصریح کرد: زمانی که میخواهیم جلوی فلکهٔ اصلی و یا محل توقف مسافربرهای شخصی برای سوار کردند مسافر توقف کنیم به ما تذکر میدهند و از آنجا دور میکنند اما همین رانندگان در خیلی از این نقاط برای خود ایستگاه دائمی ایجاد کردهاند و پاتوقشان است.
محمد یکی دیگر از رانندگان هم که کمی آنطرفتر ایستاده، همان طور که به سمت ما حرکت میکند، میگوید: امنیت مسافران در خودروهای حمل ونقل عمومی بیشتر است و نیاز است مسئولان استفاده از خودروهای عمومی را برای مردم در جامعه فرهنگ سازی کنند.
وی ادامه داد: قانون نمیتواند جلوی شخصیها را بگیرد، بلکه میتوانند که با ساماندهی و نظم به شهر عدالت را بین همه تقسیم کنند.
اسماعیل که یکی از رانندگان قدیمی است که به گفته خودش قبلا یکی از همین رانندگان شخصی بوده، به ما میگوید: هر ساله تعداد رانندگان شرکتها به دلیل افزایش بیکاری و درآمد این شرکتها، افزوده میشود و این موجب میشود تا نوبت به خیلی از ما رانندگان، دیر برسد و در واقع تعداد سرویسهایی که انجام میدهیم خیلی کمتر از سابق شده است.
جور و ناجور دخل رانندگان خطی و مسافربرها!
وی اضافه کرد: جدا از این موضوع، فعالیت این مسافربرها موجب میشود تا ساعتها در انتظار مسافر و در این گرمای تابستان زیر آفتاب بایستیم و ببینیم که کمی آن طرفتر همین مسافربرهای شخصی، پُر میروند و پُر بر میگردند و تعداد سرویسهایی که با همین بی قانونی میکنند، چندین برابر ما است و در حالی که ما تا ظهر هنوز، سرویس اولمان را نرفتهایم، آنها دخلشان را جور کردهاند!
این راننده سواری کرایه بیان کرد: در این بین، ماشینهای شخصی هر روز جلوی چشم ما در بین راه، همان تعداد مسافری هم که وجود دارد را سوار میکنند و در نتیجه یکی دونفری که سوار خودروی ما میشوند میگویند: ما عجله داریم و سوار یکی از همین مسافربرهای شخصی میشوند تا سریعتر به مقصد برسند.
اسماعیل کمی صدایش را بالاتر برد و گفت: مسافربرهای شخصی امانمان را بریدهاند و روزی زن و بچههایمان کم شده است؛ زیرا به محض اینکه یک عابر وارد خیابان میشود انواع ماشین، مقابلش توقف میکنند.
*آمار دقیقی از تعداد خودروهای فرسوده نداریم
معاون اداره کل راهداری و حملونقل و جادهای مازندران در گفتوگو با خبرنگار بلاغ اظهار کرد: در بخش مسافربری، 208 شرکت مسافربری شامل اتوبوس، مینیبوس رانی، سواری و ترکیبی در استان مازندران مشغول فعالیت هستند.
علی نصیری افزود: 112 شرکت مسافری سواری، 56 شرکت اتوبوس رانی، 11 شرکت مینی بوس رانی و 19 شرکت ترکیبی در استان فعال هستند.
معاون اداره کل راهداری و حملونقل و جادهای مازندران خاطرنشان کرد: در مجموع در سطح استان حدود 20 هزار راننده ثبتی دارای کارت هوشمند حرفهای شامل 8 هزار راننده در بخش مسافری و 14 هزار راننده در بخش باری مشغول فعالیت هستند.
این مسئول در خصوص تعداد خودروهای فرسوده در بخش مسافری و همچنین اقدامات انجام گرفته برای نوسازی ناوگان مسافری در سطح استان پاسخ داد: ما آمار دقیقی از تعداد خودروهای فرسوده نداریم، اما به صورت کلی در بخش اتوبوس، دارای وضعیت خوبی هستیم و غالب این ناوگان دارای اتوبوسهای زیر 10 سال هستند و در سطح کشور جزو استانهای خوب در این بخش به شمار میرویم.
نصیری با بیان اینکه در بخش سواری نیز دارای وضعیت نسبتا خوبی هستیم؛ ادامه داد: عمر غالب خودروهای سواری رانی در استان کمتر از 8 سال است.
وی با بیان اینکه عمده مشکلات ما در خصوص خودروهای فرسوده شامل بخش مینی بوس رانی میشود و نوسازی این ناوگان به کندی انجام میگیرد؛ متذکر شد: تعداد یکهزار و 30 مینی بوس در سطح استان مشغول فعالیت هستند که عمدتا در زمره خودروهای فرسوده و عمری بیش از 20 سال دارند.
معاون اداره کل راهداری و حملونقل و جادهای مازندران در خصوص تغییرات نرخ کرایه طی سالجاری در سطح شرکتهای مسافربری در استان گفت: هر ساله اتحادیه انجمنهای مسافری بر اساس شاخصهای موجود از قبیل نوع جاده، تورم، افزایش هزینهها و لوازم یدکی به یک عددی میرسند که نرخ نهایی را مشخص میکند.
این مسئول اضافه کرد: امسال نیز حدود 20 درصد نسبت به سال گذشته، افزایش نرخ کرایه در بخشهای گوناگون مسافری داشتیم.
نصیری در خصوص مسافربرهای شخصی نیز پاسخ داد: ما مرجع رسیدگی نیستیم و دستگاههای اجرایی نظیر نیروی انتظامی باید با این موضوع برخورد کنند ما تنها گلایهها و اعتراضات شرکتها را طی نامهای به دستگاههای ذیربط منتقل میکنیم و در جلسات بر حل این معضل، تاکید میکنیم.
*شرکتهای مسافربری به مرز ورشکستگی رسیدهاند/اعتراض سواریرانیها به فعالیت مسافربرها
نصیری در خصوص عمده ترین مشکلات موجود در بخش شرکتهای مسافربری به ویژه سواری تصریح کرد: یکی از مشکلات عمده در استان، فاصله نزدیک شهرهای شمالی است که موجب میشود تا خیلی از خودروهای شخصی اقدام به حمل مسافر کنند که فراوانی فعالیت مسافربرهای شخصی عمدتا موجب گلایه شرکتهای مسافربری است و این شرکتها را به مرز ورشکستگی کشانده است.
وی یکی دیگر از مشکلات موجود را مربوط به چالشهای پیشروی نوسازی ناوگان مسافری دانست و افزود: این امر نیازمند تصویب و تخصیص تسهیلات مناسب جهت نوسازی این ناوگان در سطح ملی است که در حال حاضر، اختلاف فاحش مبلغ تسهیلات با قیمت خودروها، رغبت رانندگان را برای تعویض و تبدیل خودروها، کاهش داده است.
معاون اداره کل راهداری و حملونقل و جادهای مازندران با بیان اینکه در گذشته به میزان 70 تا 80 درصد قیمت خودورها در بازار، تسهیلات داده میشد؛ یادآور شد: در حالی که مبلغ تسهیلات این بخش تقریبا تغییری نکرده است اما قیمت خودروها از سواری پژو و سمند گرفته تا اتوبوس، دستخوش افزایش قیمت چند برابری شده است.
این مسئول یکی دیگر از مشکلات شرکتهای مسافربری را متوجه بخش اتوبوس رانی دانست و اذعان کرد: تعداد ناوگان ملکی اتوبوس در سطح مازندران خیلی کم است و بانکها باید با ورد به این بخش و مساعدت به پویایی این بخش کمک کنند.
به گفته نصیری، تنها 215 دستگاه از ناوگان اتوبوس رانی فعال در مازندران در تملک رانندگان و شرکتهای اتوبوس رانی است که باید این رقم به رشد فزایندهای برسد.
وی در پایان اعلام کرد: استان مازندران در سطح کشور دارای بیشترین شرکتهای سواری حمل مسافر و فراوانی تعداد خودروهای سواری است که توانسته حدود 7 درصد از ناوگان کل کشور را به خود اختصاص دهد.
به گزارش بلاغ، با همه این اوضاع، گرچه شاید خیلیها فکر کنند مسافربرهای شخصی علاقهای به ساماندهی ندارند، اما نشستن پای درد و دل مسافربرهایی که از این راه امرار معاش میکنند، نشان از تمایل این افراد برای خروج از بلاتکلیفی و قرار گرفتن در مسیر قانونی دارد، از طرفی دیگر اگر ساماندهی انجام نشود علاوه بر اینکه حق و حقوق خیلی از رانندگان شرکتهای سواری کرایه مثل "اسماعیل و رضا" پایمال میشود؛ موجب ایجاد ناعدالتی اجتماعی و زمینه بروز مشکلات و تخلفات از سوی برخی از رانندگان مسافربران شخصی را نیز فراهم میکند./بلاغ
گزارش از مجتبی قربانی
انتهای پیام/