logo

کد خبر : 29718
تاریخ خبر : 1398/03/18
جریمه 50 هزار تومانی بابت شیشه دودی تا صدور 26 هزار قبض جریمه در سال 97
شيشه دودي‌ها نقره داغ مي‌شوند

جریمه 50 هزار تومانی بابت شیشه دودی تا صدور 26 هزار قبض جریمه در سال 97

<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: larger;">رئیس پلیس راهور مازندران با بیان اینکه چنانچه ماموران پلیس راهور از فاصله 3 متری قادر به مشاهده داخل خودرو و تشخیص راننده و سرنشینان آن نباشند، این سطح از دودی کردن غیرمجاز تلقی می&zwnj;شود؛ گفت: در صورت مشاهده این تخلف در جاده&zwnj;ها و مراکز استان&zwnj;ها، برای فرد خاطی جریمه&zwnj;ای به مبلغ 50 هزار تومان و در سایر شهرها نیز 30 هزار تومان جریمه در نظر گرفته شده است.<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ دودی کردن شیشه خودرو یکی از رایج‌ترین تغییراتی است که رانندگان بر روی ماشین خود اعمال می‌کنند.

دودی کردن شیشه یکی از مواردی است که در  سال‌های گذشته بحث‌های زیادی را به وجود آورده است؛ در حالی که برخی از مالکین عمدتا جوان دوست دارند با استفاده از برچسب‌های مات، شیشه خودروهای خود را دودی کنند، پلیس اعتقاد دارد که این مساله خلاف قوانین و مقررات بوده و باید با آن برخورد شود.

با ترویج و فراگیر شدن این موضوع و اعمال قانون سلیقه‌ای در این‌باره، راهنمایی و رانندگی تصمیم تازه‌ای برای انسجام برخورد با این موضوع در نظر گرفت که طی سال‌جاری، در حال انجام است.

گفتنی است تا قبل از این، هر گونه دودی کردن شیشه خودروها غیرمجاز محسوب می‌شد، اما اکنون خبر می‌رسد که معیاری تازه برای تشخیص غیرمجاز بودن یا نبودن در نظر گرفته شده است.

سرهنگ مهدی باقری در این‌باره به خبرنگار ما گفت: بر اساس کد تخلفاتی 2114 مندرج در جدول تخلفات رانندگی، دودی کردن شیشه‌ها به اندازه‌ای که راننده و سرنشینان را غیر قابل تشخیص کند، تخلف به حساب آمده و برای آن جریمه‌هایی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: چنانچه ماموران پلیس راهور از فاصله 3 متری قادر به مشاهده داخل خودرو و تشخیص راننده و سرنشینان آن نباشند، این سطح از دودی کردن غیرمجاز تلقی شده و با مالک برخورد قانونی می‌شود.

رئیس پلیس راهور مازندران خاطرنشان کرد: در صورت مشاهده ماموران، خودرو متوقف و جدا از اعمال قانون، می‌بایست شیشه خودرو پس از ایست خودرو، به وضع عادی بازگردانده و برچسب تیره از روی شیشه برداشته و سپس حرکت کند.

باقری در خصوص میزان جریمه برای رانندگانی که شیشه‌ خودروهایشان جزو این تخلف محسوب می‌شود؛ گفت: در صورت مشاهده این تخلف در جاده‌ها و مراکز استان‌ها، برای فرد خاطی جریمه‌ای به مبلغ 50 هزار تومان و در سایر شهرها نیز 30 هزار تومان جریمه در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: در سال 97 بیش از 26 هزار دستگاه خودرو در مازندران بابت این تخلف، اعمال قانون شدند.

با توجه به اینکه این تخلف غالبا از سوی واحدهای تزییناتی خودرو انجام می‌گیرد، به نظر می‌رسد برای کاهش این تخلف، می‌بایست محدودیت‌هایی برای سر منشا این ماجرا در نظر گرفته شود و متصدیان واحدهای صنفی را به مشارکت در کاهش این تخلف، دعوت کرد تا با عدم نصب برچسب‌های دودی غیرقانونی بر روی شیشه‌های خودروها، کاهش این تخلف در سطح استان، عملیاتی‌تر دنبال شود.

در این راستا به سراغ علی اصغر فضلی رئیس اتحادیه تزیینات خودرو مرکز استان رفتیم که وی در این‌باره به ما گفت: با توجه به نامه ارسالی پلیس راهور به اتاق اصناف، دستورالعمل جدید به تمامی واحدهای صنفی تزییناتی خودرو، ارسال و تفهیم شد.

وی افزود: به تمامی اعضا اعلام کردیم که در هنگام نصب برچسب دودی حتما باید این نکته را رعایت کنند که افراد و لوازم داخل خودرو می‌بایست از فاصله 3 متری، قابل رویت باشند و از نصب برچسب‌هایی که فاقد این معیار است، خودداری کنند.

رئیس اتحادیه لوازم یدکی و تزیینات خودرو مرکز استان بیان کرد: البته تداخل صنفی در این باره فراوان است و خیلی از واحدهای صنوف مرتبط، در حال دودی کردن خودروها هستند.

فضلی متذکر شد: خیلی از این دودی‌کردن شیشه‌ها از سوی واحدهای صنفی فروش شیشه و آینه اتومبیل صورت می‌گیرد؛ که جدا از غیرقانونی بودن این امر، تداخل صنفی نیز محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: با واحدهای صنفی متخلف، برخورد قانونی از سوی بازرسان اماکن نیروی انتظامی انجام می‌گیرد.

البته جدا از نقش کلیدی اعمال قانون از سوی پلیس راهور و همچنین مشارکت اصناف برای عدم دودی‌کردن خودروها با درصدهای بالا، مراکز معاینه فنی با عدم صدور و مراکز تعویض پلاک نیز با عدم صدور پلاک، می‌توانند ابزارهای کلیدی دیگری برای سوق مالکان خودروها جهت تمکین قانون باشند.


یکی از مدیران مراکز معاینه فنی در مرکز استان در این باره که آیا محدودیت‌های قانونی برای مراکز معاینه فنی در رد صدور معاینه فنی برای خودروهایی که شیشه آن‌ها به صورت غیرمجاز دودی شده است وجود دارد یا خیر به خبرنگار ما گفت: یکی از مواردی که طبق ابلاغ ستاد معاینه فنی کشور به مراکز سطح کشور اعلام شده است، بحث بررسی آزمون ظاهری خودروها در صدور این گواهی است.

وی افزود: در آیین نامه ابلاغی به بحث ظاهری سیستم کنترل خودرو نظیر فرمان و همچنین شیشه‌ها و آینه‌ها اشاره شده است؛ اما بیشتر هدف اشاره به این مورد، بحث عدم شکستگی شیشه و آینه‌ها بوده و صراحتا اشاره‌ای به ممنوعیت دودی بودن خودروها نشده است.

مدیر این مرکز صدور معاینه فنی عنوان کرد: کارشناسان فنی مراکز معاینه در صورت مشاهده خودرو‌هایی که دارای شیشه‌های تیره هستند به صورت موردی برخورد می‌کنند و الزام و دستورالعمل ویژه‌ای برای این مورد، اعلام نشده و مراکز معاینه خود در این خصوص، اقدام و با رد خودرو و تذکر به مالک، پس از رفع مانع، اقدام به صورت معاینه می‌کنند.

البته در کنار وجود این خلا قانونی در مراکز معاینه فنی، باید به این نکته اشاره کنیم که هیچ یک از خودروهای تولید داخلی با شیشه‌های دودی تولید نمی‌شوند؛ اما برخی از اتومبیل‌های وارداتی گاه به شیشه‌های فتوکرومیک مجهز هستند که بر اساس ضوابط تعیین شده، این نوع از شیشه‌ها علیرغم تیرگی و عدم دید حتی از فاصله یک متری، مغایرتی با قانون نداشته و جریمه‌ای برای آن‌ها صادر نمی‌شود که این مورد نیز، یکی دیگر از خلا‌های قانونی در برخورد با این تخلف است.


گفتنی است دودی کردن شیشه خودروها در کشور، تماما به صورت دستی و خارج از کارخانه‌ها صورت می‌گیرد که در صورت تیرگی بیش از حد و عدم رویت از فاصله 3 متری خلاف قوانین اعلام شده است.

بر اساس قوانین منتشر شده در اغلب کشور‌های جهان، شیشه‌ها تا حدی می‌توانند دودی یا رنگی باشند که داخل کابین خودرو قابل رویت باشد و اعمال این قانون تنها مختص به کشور ما نیست و در سایر کشورهای دنیا نیز محدودیت و ممنوعیت برای این موضوع، اعلام شده است.

 

گزارش از مجتبی قربانی



انتهای پیام/