به گزارش مازند اصناف؛ سالیان سال و از کودکی تنها نامی که به عنوان فروشگاه زنجیرهای برای ما وجود داشت و همچنان هم هر فروشگاه زنجیرهای برای ما تداعی کننده آن است؛ همان فروشگاه " رفاه" بود؛ فروشگاهی که با خیالی آسوده میتوانستی هر نوع کالا را در اسرع وقت تهیه و به منزل ببری.
در این گزارش به بررسی گوشهای از فعالیتهای فروشگاههای زنجیرهای و بررسی برخی از مزایا و معایب این فروشگاهها از نظر مردم و بازاریان پرداختهایم و راستی آزمایی برای اینکه وجود این فروشگاهها لازم و به صرفه است را برعهده کارشناسان و اقتصاددانان مربوطه میگذاریم و منتظر پاسخ میمانیم.
سالیان سال با تنها نامی که از فروشگاه زنجیرهای رفاه به یاد داشتیم بزرگ شدیم و قد کشیدیم؛ تا اینکه در سالهای اخیر فروشگاههای مختلف دیگری با نامهای مختلفی پا به عرصه رقابت گذاشتند تا مشتریان از امکان خرید و انتخاب بیشتری برخوردار باشند.
فروشگاههایی که به گفته دستاندرکاران آن، هدفش فراتر از تأمین کالاهای مورد نیاز مشتریان اسـت و به دنبال خلق تجربهای متفاوت و دلنشین برای مشتریان خود است تا با حضور در محیطی زیبا و آراسته لذت برده و با آرامش و رضایت کامل نیز فروشگاه را ترک کنند.
همچنان که توسط مدیریت فروشگاههای زنجیرهای بارها و بارها اعلام شده است؛ این فروشگاهها تلاش دارند تا تنوعی از محصولات را به مشتریان خـود پیشنهاد کرده و بـا رویکرد عرضه انواع محصولاتی که مورد نیاز مشتریان است به سلایق متنوع مشتریان پاسخ دهند.
مدیریت و اعضای این فروشگاهها معتقدند که کالای با کیفیت را همراه با یک سرویسدهی خوب، با مناسبترین قیمت ارائه میکنند و البته حضور در محیطی زیبا و آراسته برای خریداران هم لذت برده و با آرامش و رضایت کامل نیز فروشگاه را ترک میکنند.
در کنار همه این مواردی که درباره مزایای خرید از فروشگاههای زنجیرهای بارها و بارها بیان شده است؛ مسلما" هر کاری در کنار هزاران مزایایی که دارد، دارای معایبی هم خواهد بود که از عمدهترین معایب فروشگاههای زنجیرهای که توسط بازاریان و افراد حاضر در این حوزه بیان شده است؛ کاهش دادن قدرت رقابت خرده فروشان و صاحبان سوپرمارکتهای کوچک، عرضه برخی از کالاهای بیکیفیت و عدم عرضه محصولات به صورت عمده در برخی از موارد بوده است.
غولهای بزرگ فروشگاههای زنجیرهای و کسادی بازار بقالیها و سوپرمارکتها
اگرچه وجود فروشگاههای زنجیرهای و لذت خرید موجب شد که خیل عظیمی از افراد به سمت و سوی این فروشگاهها کشیده شوند؛ به نوعی که حتی برخی از افراد ترجیح میدهند وقت بیشتری را در فروشگاه بزرگ برای خرید صرف کنند؛ اما از سوپرمارکت محل خرید نکنند؛ اما از نظر برخی از افراد و بازاریان، با مشکلی جدید و حاد روبرو شدهایم و آن برچیده شدن فروشگاههای کوچک و به نوعی سوپرمارکتها و بقالیهاست.
پدران و جوانانی که با هزار امید و آرزو و به قول خودشان گاهی با بسیاری قرض و وام از این و آن و بانکها، برای دائر کردن مغازهای کوچک در خیابان و یا کوچه محلشان اقدام و اینک روبرو شدن با غول بزرگ فروشگاههای زنجیرهای و یا فروشگاههای همیشه تخفیف، عملا" شاهد کسادی بازار شده و برخی هم از دایره بازار فرار کردهاند.
پای صحبتهای کاسبان قدیم که مینشینی، یک دل نه صد دل غصه از این فروشگاهها و افزایش قارچگونهای از این همیشه تخفیفهایی دارند که امانشان را بریده است.
حاج محمد یکی از همین بقالهای قدیمی است که به دلیل شغلی و تغییر مکان زندگی مجبور شده است در دهههای مختلف محل کار و زندگی خود را تغییر دهد؛ میگوید: در دوران مختلفی که به عنوان کاسب در بازار مشغول کار هستم هیچگاه به این اندازه به کسادی و خرابی بازار برنخوردهایم.
وی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری فارس با اعلام اینکه جذابیت فروشگاههای زنجیرهای به قدری بالاست که حتی دختران و عروس خودمم هم از این فروشگاهها خرید میکنند و به نوعی ما بقالهای قدیم با این فروش اندک حتی نمیتوانیم هزینه آب و برق را هم در بیاوریم.
حاج محمد معتقد است؛ بینش کافی برای چگونگی استفاده از این فروشگاهها وجود ندارد و عملا" مردم نمیتوانند تشخیص دهند که چه زمانی و برای چه کاری باید به فروشگاههای بزرگ مراجعه کرد و این نیازمند فرهنگ سازی است تا ضمن نگه داشت کاسبان دیروز، برای مشاغل جدید در این حرفه هم چارهاندیشی شود.
اشتغال عدهای در فروشگاههای زنجیرهای به قیمت بیکاری دیگران
سید موسی هم از دیگر بازاریانی است که این شیوه وجود فروشگاههای زنجیرهای را نمیپسندد و میگوید: در یک خیابانی به طول چند کیلومتر؛ دهها فروشگاه زنجیرهای با نامهای مختلف وجود دارد و این در حالیست که کاسبان و بازاریانی همچون ما هم از گذشته تاکنون هستیم و دیده نمیشویم.
وی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری فارس افزود: اگر چه وجود فروشگاههای زنجیرهای موجب شد تا عدهای از جوانان مشغول به کار شوند و این کار بسیار خوب و پسندیدهای است؛ اما تعداد فراوان این فروشگاهها و در فاصله کمی از هم موجب شده است تا ما از بازار خود عقب بمانیم و در کهنسالی بیکاری هم نصیب حال ما شود.
سیدموسی معتقد است که اشتغال عدهای در فروشگاههای زنجیرهای به قیمت بیکاری دیگران و برخی از کاسبان قدیمی تمام شده است و باید با راه حل ریشهای برای مدیریت این فروشگاهها و کاهش تعداد آن، اشتغال گذشته را در سطح جامعه ثابت نگه داشت و برای اشتغال جدید، فکر بهتری اندیشید.
کاسبان خرد، قدرت رقابت با فروشگاههای زنجیرهای ندارند
غلامرضا جوان حدودا" 30 ساله است که به دلیل ازدواج و نداشتن کار مناسب، مجبور شده است تا با مدرک کارشناسی ارشد تغذیه به برپا کردن و دائر کردن مغازهای کوچک البته با قرض و وام اقدام کند و به قول خودش، همزمانی بازگشایی مغازه و فروشگاههای زنجیرهای موجب شده است که عملا" ضرر دهد.
وی میگوید: تنوع کالا در این فروشگاهها و جذابیتی که برای خریداران دارد موجب شده است که افراد رغبت بیشتری به این فروشگاهها داشته و کمتر از مغازههای کوچه و محله خود خرید کنند.
غلامرضا با بیان اینکه به دلیل قدرت بالای خرید و اینکه این فروشگاهها به عنوان نمونه خط تولید مثلا فلان مارک پنیر را خریداری میکنند؛ مسلما" خرید یکجا موجب میشود که از تخفیف هم برخوردار شوند و ما از این تخفیفات بیبهره هستیم و لذا قیمت ما قدری بالاتر از فروشگاه است اما خریدار ترجیح میدهد که از همان قیمت پایین خرید کند.
وی معتقد است؛ در کنار جذابسازیها و تبلیغات وسیعی که این فروشگاهها به دلیل وصل بودن به بنگاههای بزرگ اقتصادی و برندهای مختلف دارا هستند؛ واگذاری آسان مدیریت این فروشگاهها و وامهای کلانی که پرداخت میشود؛ موجب شده است که عملا" قدرت رقابت ما کاهش یابد و باید تلاش شود تا شرایط و عوامل موفقیت این فروشگاهها، موجب تقویت و اشتغالزایی در بقیه مشاغل مشابه شود؛ نه اینکه بیکاری را افزایش دهد.
لذت بخش بودن خرید از فروشگاههای زنجیرهای
خانمی که ترجیح میدهد خرید خود را از فروشگاههای زنجیرهای و با تخفیف تهیه کند؛ میگوید: قیمت مناسب موجب شده است که قدرت خرید بالاتری داشته باشیم و مسلما" خریدار و مشتری، به منفعت خود فکر میکند.
مرضیه سادات موسوی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار کرد: گاهی اوقات با دختر و خواهرم تنها برای اینکه از خرید در این فروشگاهها لذت میبریم وارد فروشگاه شده و ساعتها میگردیم و شاید بیشتر از مقدار احتیاج هم خرید کنیم و در واقع خرید از این فروشگاهها برای ما لذت بخش است.
خرید از فروشگاههای زنجیرهای و همیشه تخفیف، لذت از خرید است؛ نه تامین مایحتاج واقعی
عباس مسعودی یکی از خریدارانی که از دیرباز از این فروشگاهها خرید میکند و به طور شرطی هر بار این عمل را تکرار میکند؛ معتقد است که خرید از فروشگاههای زنجیرهای و همیشه تخفیف، تنها لذت از خرید را افزایش میدهد و در واقع در تامین مایحتاج واقعی نقش مهمی ندارد.
وی به خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: اکثر افراد، شاید برای خرید یک نوع جنس وارد فروشگاه شوند؛ اما هنگام خروج با خیل عظیمی از خرید روبرو هستند که بدون برنامه خریداری شده است و مدیریتی بر خرید در این فروشگاهها از طرف خریدار در بیشتر مواقع وجود ندارد.
مسعودی با اعلام اینکه بنده به صورت شرطی شده هر بار از این فروشگاهها خرید میکنم؛ می گوید: سوپر محلهمان هم بیشتر اجناسی که مورد نیاز است را دارد و البته قیمتهای خوب و منصفانهای هم دارد؛ اما همانطور که گفتم این فروشگاهها موجب شرطی شدن ما شده و هر بار تنها لیست خریدمان را افزایش میدهد که البته همه ما باید در این بخش مدیریت بیشتری اعمال کنیم.
سهمیهبندی کالاهای مورد نیاز، نقطه ضعف فروشگاههای زنجیرهای است
کهنسال یکی دیگر از افرادی که از مدتها قبل به فروشگاههای زنجیرهای مراجعه میکرده است؛ سهمیهبندی کردن کالاها در شرایط خاص را روال نامناسب فروشگاههای زنجیرهای میداند که پسندیده نیست.
وی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار کرد: در همین ماه رمضان برای خرید شکر و حتی خرما چندین بار به فروشگاه مورد نظر مراجعه کرده و با اعلام اینکه فعلا موجود نداریم مواجه شدهایم و یا اینکه برای خرید عمده روغن و شکر برای افطاردهی مراجعه کردیم که از فروش کالا در این مقدار جلوگیری شد و اعلام شد که براساس سهمیه هر فرد میتواند مثلا دو قوطی روغن و یا سه کیلو شکر بردارد.
کهنسال با اشاره به اینکه سالیان سال از فروشگاههای زنجیرهای خرید میکند؛ روال فعلی را روال مناسبی برای مشتری مداری ندانست و افزود: اگر قرار باشد که فروشگاه هیچ برنامهای برای مواقع حساسی همچون رمضان و محرم و مناسبتهای خاص نداشته باشد؛ وجودش معنا ندارد.
وی بیان داشت: متاسفانه در کنار اینکه برخی از فروشگاهها جای پارک خوبی ندارند و باید چارهاندیشی شود؛ برخی از همین فروشگاههای زنجیرهای با هدف جذب مشتری ابتدا قیمت را مناسب و سپس بعد از مدتی نه تنها قیمتها افزایش یافت؛ بلکه شاهد کیفیت پایین برخی از اجناس در این فروشگاهها هستیم.
به راستی چگونه است؟ در این دورانی که جامعه با مشکلات مختلف اقتصادی روبرو است؛ این فروشگاههای زنجیرهای لذت خرید را برای ما افزایش داده است یا اینکه امان از کاسبان خرد گرفته است؟ و به راستای وجود این فروشگاهها چقدر لازم، ضروری و به صرفه است؟
مرجع: فارس
انتهای پیام/