به گزارش مازند اصناف؛ سپیده صاحبی در گفتوگو با خبرنگار ما در خصوص استقبال کمرنگ اتاقهای اصناف در برگزاری نمایشگاههای بهاره و برپایی نمایشگاه تنها در 5 شهر استان، اظهار کرد: فروشگاه بهاره که امسال شیوهنامه آن از سوی استانداری به تصویب رسید در دستورالعمل آن آمده بود که برگزاری آن حتما باید به تصویب کارگروه تنظیم بازار برسد و در خود شیوه نامه هم بر فروش فوقالعاده تأکید شده بود و در الویت اول قرار داشت.
وی افزود: از سویی دیگر، برای واحدهای صنفی در برگزاری نمایشگاه فروش بهاره یک هزینه سرباری دارد و به خاطر این هزینه سربار مسلما نمیتواند آن درصد تخفیف مطلوب را بدهد اما مسلما در خود واحدهای صنفی با حذف این هزینه سربار و فروش فوقالعاده، تخفیفات بهتری به مشتری ارائه خواهد شد.
سرپرست اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران خاطرنشان کرد: بر این مبنا مقرر شد تا الویت اول امسال برگزاری فروش فوقالعاده باشد و تمامی اتاقهای اصناف با این موضوع موافقت کردند؛ این یکی از دلایلی بود که اتاقهای اصناف رغبت چندانی به برگزاری نمایشگاه فروش بهاره از خود نشان ندادند.
صاحبی ادامه داد: دوم آنکه امسال مقرر شد که مجری نمایشگاه بهاره باید حتما اتاق اصناف باشد و بر این اساس این امر مستلزم این بود که اتاقهای اصناف میزان موجودی و شرایط ورود به این موضوع را بررسی کنند و نظر اتاق اصناف و اتحادیههای صنفی به فروش فوقالعاده به جای برگزاری نمایشگاه بوده است.
وی در خصوص تعداد شرکتهای پخش فعال در مازندران پاسخ داد: طبق آماری که در سامانه ما ثبت شده است بیش از 200 شرکت پخش در سطح استان مشغول فعالیت هستند.
سرپرست اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در خصوص تعداد فروشگاههای بزرگ و زنجیرهای فعال در استان بیان کرد: در سطح استان نزدیک به 73 فروشگاه بزرگ و 130 فروشگاه زنجیرهای مشغول فعالیت هستند.
این مقام مسئول در خصوص عدم مدیریت فعالیت گسترده این فروشگاهها نسبت به جمعیت و نابودی واحدهای خرده در اثر سوء مدیریت تعدد صدور مجوز فعالیت این واحدها؛ عنوان کرد: این موضوع یکی از مواردی بوده که علیرغم اینکه یکی از سیاستهای وزارت ما است جزو دغدغههای بوده و ما معتقد هستیم که باید از این فرصت باید طوری استفاده کنیم که منجر به تهدید برای واحدهای خرد نشود و پیشنهاد دادیم که در افزایش شعبهها و صدور مجوزها باید نسبت جمعیت نیز دیده شود؛ اما چون تصمیمات به طور متمرکز در تهران گرفته میشود، این پیشنهاد ما به مرحله اجرایی نرسیده است.
صاحبی متذکر شد: باید واحدهای صنفی خرد ما هم بپذیرند که رفته رفته، سیستم فعالیت کسبی در حال تغییر است، کسب و کار در حال دگرگونی است و آنها هم باید به فکر تغییر روش فعالیت کسبی خودشان باشند.
وی در خصوص برگزاری نمایشگاهها از سوی سازمان صمت گفت: ما در طول سال اقدام به برگزاری نمایشگاههای بهاره و پاییز در هنگام بازگشایی مدارس و سال نو میکنیم که همراه با عرضه کالا و نیز فروش آن است.
سرپرست اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در خصوص برگزاری نمایشگاههای موازی در سطح استان طی این ایام اعلام کرد: هر نمایشگاهی که در آن بخواهد خرید و فروش انجام شود میبایست در کمیسیون نمایشگاهی شهرستان مطرح و با آن موافقت شود و اگر نمایشگاهی فاقد مجوز باشد با آن برخورد خواهیم کرد.
صاحبی در خصوص زمان توزیع سیب و پرتقال تنظیم بازاری در استان گفت: توزیع 500 تن پرتقال و 600 تن سیب تنظیم بازاری از 25 اسفندماه در بیش از 60 مرکز عرضه استان آغاز خواهد شد.
وی در خصوص میزان توزیع گوشت مرغ تنظیم بازاری اعلام کرد: ما توزیع مرغ تنظیم بازاری 10 هزار و 500 تومانی که از دیماه آغاز شد را به میزان 1700 تن انجام دادیم و سپس هم بیش از 1100 تن گوشت گرم مرغ با قیمت 11 هزار و 500 تومانی تا به امروز توزیع شد.
سرپرست اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در پایان متذکر شد: کلیه انبارداران استان میبایست در راستای مبارزه با کالای قاچاق، با مراجعه به سامانه جامع انبارها، نسبت به ثبت میزان موجودی و ثبت حواله ورود و خروج کالا اقدام کنند و با واحدهای متخلف برخورد خواهد شد.
انتهای پیام/